Mylné představy o nule u studentů učitelství 1. stupně ZŠ

Autoři

  • Jitka Panáčová Katedra matematikyPedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně

Abstrakt

Vybudování správné představy o čísle nula u žáků 1. stupně se může v učivu matematiky jevit jako obtížný moment. Mnohé výzkumy v minulosti prokázaly, že nejen žáci a studenti, ale i někteří učitelé matematiky mají mylné představy o nule, jejichž důsledkem je chybné zavádění čísla nula v hodinách matematiky. Tento fenomén pak může přispět k výskytu potíží u některých žáků v aritmetice v případech, kdy provádějí operace s čísly, v jejichž zápisu je nula zahrnuta.

Cílem článku je představit výsledky dotazníkového šetření, které odhalují obtíže, s jakými se mohou potýkat studenti čtvrtého ročníku učitelství 1. stupně při popisu postupu zavádění čísla nula ve výuce matematiky v prvním ročníku ZŠ. V souvislosti s tímto šetřením autorka poukazuje na odkryté mezery, které tito studenti vykazují při formulaci pojmu nula jako početnosti prázdné množiny. Tato studie by se mohla stát inspirativní a užitečnou pro studenty učitelství matematiky a učitele na 1. stupni ZŠ.

Biografie autora

Jitka Panáčová, Katedra matematikyPedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně

Odborný asistent

Katedra matematiky PdF MU v Brně

Publikováno

2024-11-13

Jak citovat

Panáčová, J. (2024). Mylné představy o nule u studentů učitelství 1. stupně ZŠ. Učitel Matematiky, 32(3), 154-171. Získáno z https://ojs.cuni.cz/ucitel/article/view/4464

Číslo

Sekce

Původní odborné články