Vytváření představ základních geometrických pojmů u žáků prvního stupně základní školy: trojúhelník a kruh
Abstrakt
V prvních dvou dílech seriálu o vývoji představ geometrických pojmů jsme se zabývali částí výsledků testu, který vyplnilo 226 žáků 4. ročníku. V druhém dílu seriálu o vytváření představ geometrických pojmů na 1. stupni ZŠ jsme se zaměřili na žákovské představy pro pojmy čtverec a obdélník. Viděli jsme, že u mnoha žáků dochází k nepřesnému či nesprávnému vývoji představ o těchto pojmech. Nemalá skupina žáků 4. ročníku si ponechala mylné představy, přetrvávající z předškolních zkušeností, a za čtverec považují jakýkoli útvar „čtvercového“ tvaru. Jiná skupina se sice zvolna přesouvá z hladiny vizualizace do hladiny analýzy (dle van Hieleho), ale nedostatek příkladů a protipříkladů způsobuje, že si představy utváří nepřesně. Např. mnoho žáků si myslí, že čtverec je „útvar se stejně dlouhými stranami“, ale zcela pomíjejí vlastnost jeho úhlů.
Ve třetím díle se budeme zabývat představami žáků čtvrtého ročníku pro pojmy trojúhelník, kruh a kružnice.