Vyšetřování množin bodů daných vlastností s podporou počítače

Autoři

  • Pavel Pech Jihočeská univerzita
  • Jiří Blažek Jihočeská univerzita

Abstrakt

V tomto článku se budeme zabývat vyšetřováním
množin bodů pomocí programu GeoGebra, který je v současnosti asi
nejrozšířenějším matematickým softwarem používaným při výuce v
Česku a v dalších mnoha zemích. Článek obsahuje dva problémy,
které mají demonstrovat dva důležité aspekty GeoGebry a obecně
programů DGS (Dynamic Geometry Systems). Prvním aspektem je stále
těsnější propojení DGS s funkcemi, které byly až do nedávna
typické pouze pro třídu programů CAS (Computer Algebra Systems).
Jedním z výsledků tohoto propojení je příkaz LocusEquation, který
je ve většině případů schopen zobrazit hledanou množinu bodů s
danou vlastností a stanovit její rovnici. Druhým aspektem, který
chceme ilustrovat na druhém problému, je typická vlastnost
softwaru DGS - možnost experimentu, objevování pro studenty
nových, často netriviálních poznatků. U obou problémů je popsána
metoda, jakou počítač postupuje.

Reference

Botana, F., Hohenwarter, M., Janičič, P., Kovács, Z.,

Petrovič, I., Recio, T. & Weitzhofer, S. (2015). Automated

theorem proving in GeoGebra: current achievements. {it Journal of

Automated Reasoning}, 55, 39-59.

bibitem{Johnson}

Johnson, R. (1960). {it Advanced Euclidean Geometry}. Dover, New

York.

bibitem{Laborde}

Laborde, J. M. & Bellemain, F. (1998). {it Cabri geometry II}.

Texas Instruments, Dallas.

bibitem{Recio}

Recio, T. & Vélez, M. P. (1999). Automatic discovery of theorems

in elementary geometry. {it Journal of Automated Reasoning}, 23,

-82.

bibitem{Svrcek}

Švrček, J. & Vanžura, J. (1998). {it Geometrie trojúhelníka}.

SNTL, Praha.

bibitem{Schumann}

Schumann, H. (2003). A dynamic approach to simple algebraic

curves. {it Zentralbl. Didakt. Math.}, 35, 301-316.

Publikováno

2017-12-12

Jak citovat

Pech, P., & Blažek, J. (2017). Vyšetřování množin bodů daných vlastností s podporou počítače. Učitel Matematiky, 25(5). Získáno z https://ojs.cuni.cz/ucitel/article/view/771

Číslo

Sekce

Původní odborné články