Inovace přípravy učitelů preprimárního vzdělávání: rozvoj myšlení dětí
DOI:
https://doi.org/10.14712/25337890.5031Klíčová slova:
Komunikace, rozvoj myšlení, předškolní vzdělávání, příprava učitelůAbstrakt
Předkládaný příspěvek se zaměřuje na inovativní přístupy v pregraduální přípravě budoucích učitelů mateřských škol, které reflektují současné požadavky na rozvoj kritického myšlení a komunikačních kompetencí dětí v předškolním vzdělávání. Výzkum se zaměřil na
tyto klíčové otázky: 1) Jaký dopad má integrovaný mezioborový předmět na rozvoj komunikačních dovedností studentů? 2) Jaké prvky podpory v rámci předmětu nejvíce přispívají k jejich profesnímu růstu? Data byla získána pomocí obsahové analýzy studentských závěrečných prací (N=185) a ze studentských reflektivních zpráv. Byla analyzována pomocí otevřeného a tematického kódování. V rámci inovace byl vytvořen mezioborový předmět, který integroval obsah 6 dílčích předmětů zaměřených na komunikaci, rozvoj jazyka a gramotnost. Kromě podpůrných e-learningových materiálů byla studentům poskytována průběžná zpětná vazba od vyučujících,
videozáznamy a konkrétní příklady dobré praxe. Předmět probíhal dva semestry ve spolupráci 3 učitelů různých oborů a navazoval na předmět pedagogické praxe. Výsledky ukázaly, že studenti, kteří absolvovali integrovaný předmět s využitím komplexní podpory, dosáhli ve všech sledovaných kategoriích lepších výsledků než studenti studující podle původního studijního plánu. Toto srovnání podtrhuje význam integrovaného přístupu k přípravě budoucích učitelů, který jim umožňuje získat celistvý pohled na studovanou problematiku, a zároveň ukazuje přínos víceúrovňové podpory.
Reference
Adak, S. (2017). Effectiveness of constructivist approach on academic achievement in science at secondary level. Educational Research and Reviews, 12(22), 1074–1079. https://doi.org/10.5897/ERR2017.3298
Andrade-Arenas, L., Perez, W., & Arias, C. (2023). Moodle platform and Zoom videoconference: Learning skills in the virtual modality. Indonesian Journal of Electrical Engineering and Computer Science. https://doi.org/10.11591/ijeecs.v31.i1.pp337-349
Bandura, A. (2001). Social cognitive theory: An agentic perspective. Annual Review of Psychology, 52(1), 1–26. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.52.1.1
Česká školní inspekce. (2023). Mezinárodní šetření PIRLS 2021. Národní zpráva. Praha.
Demir, M., & Kaya, M. (2022). Analysis of constructivist learning model’s effects on student outcomes: A second order meta-analysis. Journal of Theoretical Educational Science, 15(4), 938–957. https://doi.org/10.30831/akukeg.1122136
Dymoke, S. & Harrison, J. (2008). Reflective Teaching and Learning. Developing as a Reflective Secondary Teacher. SAGE.
Fellowes, J., & Oakley, G. (2010). Language, Literacy and Early Childhood Education. Oxford University Press.
Fisher, R. (2011). Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Portál.
Fontana, D. (2014). Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Portál.
Gavora, P., & Lyková, V. (2005). Učitel a žáci v komunikaci. Paido.
Havigerová, J. M. (2013). Projevy dětské zvídavosti: získávání informací a kladení otázek od předškolního věku v kontextu intelektového nadání. Grada.
Janík, T., Janíková, M., Knecht, P., & Najvar, P. (2009). Video jako prostředek rozvíjení učitelových didaktických znalostí obsahu. In: T. Janík et al: Možnosti rozvíjení didaktických znalostí obsahu u budoucích učitelů. Paido, 83–96.
Korthagen, F. A. J. (2011). Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Paido.
Košťálová, H. (2017). Čtenářské kontinuum. Pomáháme školám k úspěchu.
Koželuhová, E., Loudová Stralczynská, B., & Lipnická, M. (2020). Planning educational content in school curriculum documents: Examples of current practice from pre-schools in the Czech Republic and Slovakia. Pedagogika, 70(4), 563−586. https://doi.org/10.14712/23362189.2020.1678
Koželuhová, E., & Wildová, R. (2021). Čtenářské strategie v předškolním vzdělávání. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Kratochvíl, P. (2008). Teorie evropské integrace. Portál.
Li, J. & Pilz, M. (2016). Modularisation in the German VET system: a study of policy implementation. Journal of Education and Work. 1–15. https://doi.org/10.1080/13639080.2016.1243233
Loudová Stralczynská, B., Koželuhová, E., Syslová, Z., & Ristić, P. (2023). Curriculum design and content in Czech pre-primary education: Approaches and experiences of teachers. European Early Childhood Education Research Journal. https://doi.org/10.1080/1350293X.2023.2234111
Maňák, J., & Švec, V. (2003). Výukové metody. Paido.
Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Portál.
Mayring, P. (2000). Qualitative Content Analysis. Forum Qualitative Sozialforschung. Forum: Qualitative Social Research, 1(2), https://doi.org/10.17169/fqs-1.2.1089
Mohammed, A. S. (2023). Perspectives on Preschool Education and Care. https://doi.org/10.5772/intechopen.111745
Moiko, O., Predyk, A., Bakhmat N., Kravchuk, O., Streletska N. & Zakharova, H. (2022).
The Efficiency of Using New Information and Communication Technologies in Primary School Lessons: the E-Learning Experience. Postmodern Openings. 13 (4), 199–215. https://doi.org/10.18662/po/13.4/514
MŠMT (2023). Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství. Společné profesní kompetence. MŠMT.
MŠMT (2025). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Národní pedagogický institut České republiky.
Nelešovská, A., & Šmelová, E. (2023). Modularizace a její aplikace v bakalářském studijním oboru Učitelství pro MŠ. Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta.
O’Connor, C., & Joffe, H. (2020). Intercoder Reliability in Qualitative Research: Debates and Practical Guidelines. International Journal of Qualitative Methods, https://doi.org/10.1177/1609406919899220
Opravilová, E. (2016). Předškolní pedagogika. Grada.
Redecker, C., Ala-Mutka, K., Leis, M., Leendertse, M., Punie, Y., Gijsbers, G., Kirschner, P., Stoyanov, S., & Hoogveld, B. (2011). The Future of Learning: Preparing for Change. Publications Office of the European Union.
Ritchhart, R., & Perkins, D. (2005). Learning to think: The challenges of teaching
thinking. In K. J. Holyoak & R. G. Morrison eds. Cambridge handbook of thinking and reasoning, 775–802. Cambridge University Press.
Salmon, A. (2010). Engaging young children in thinking routines. Childhood Education, 86(3). https://doi.org/10.1080/00094056.2010.10523133
Skalková, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Grada.
Snow, C. E. (2002). Reading for understanding: toward an R&D program in reading comprehension. Rand.
Sorochynska, O. & Hohola, I. (2022). Pedagogical tools for the development of the fundamentals of critical thinking in preschool children in the process of getting to know the natural environment. Zhytomyr Ivan Franko state university journal. Peda-
gogical sciences, 109(2), 29–45. https://doi.org/10.35433/pedagogy.2(109).2022.29-45
Stará, J, & Starý, K. (2018). Výukové cíle aneb cesta tam a zase zpátky. Pedagogika, 68(2), 107–129. https://doi.org/10.14712/23362189.2017.1033
Starý, K., Dvořák, D., Greger, D., & Duschinská, K. (2012). Profesní rozvoj učitelů: Podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. Karolinum.
Syslová, Z. (2017). Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. Masarykova univerzita.
Syslová, Z., Burkovičová, R., Kropáčková, J., Šilhánová, K., & Štěpánková, L. (2019). Didaktika mateřské školy. Wolters Kluwer.
Šeďová, K., Sedláček, M., Šalamounová, Z., Lintner, T., Švaříček, R., Vlček, J., Maliková, K., & Rozmahel, I. (2025). Let them all talk: equitable participation in classroom dialogue as a result of an intervention programme. Language and Education, 1–19. https://doi.org/10.1080/09500782.2025.2454637
Šeďová, K., & Sedláček, M. (2023). How vocal and silent forms of participation in combination relate to student achievement. Instructional Science, 51(2), 343–361. https://doi.org/ 10.1007/s11251-022-09609-1
Šeďová, K., Sedláček, M., Švaříček, R., Majcík, M., Navrátilová J., Drexlerová, A., Kychler, J. & Šalamounová, Z. (2019). Do those who talk more learn more? The relationship between student classroom talk and student achievement. Learning and Instruction, 63, 1–11. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2019.101217
Šeďová, K., Švaříček, R., Sedláček, M., & Šalamounová, Z. (2016). Jak se učitelé učí: cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování. Masarykova univerzita.
Šeďová, K., Sedláček, M., & Šalamounová, Z. (2024). Jaké znaky má kvalitní výuka a které faktory jsou rozhodující pro výsledky žáků? Sborník příspěvků z XXXII. Výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. Spolupráce oborů pro podporu kvality vzdělávání, 426.
Švaříček, R. (2011). Funkce učitelských otázek ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy. Studia paedagogica, 16(1), 9-46.
Švaříček, R., & Šeďová, K. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál.
Tishman, S., Perkins, D., & Jay, E. (1995). The thinking classroom: Learning and teaching in a culture of thinking. Allyn & Bacon.
UNESCO. (2015). Education 2030: Incheon Declaration and Framework for Action. Towards inclusive and equitable quality education and lifelong learning for all. http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002432/243278e.pdf accessed 2016-05-19
Univerzita Karlova. (2018). Etický kodex. Aktualizované znění ze dne 14. 12. 2018. https://cuni.cz/UK-9490.html.
Yin, R. K. (2003). Applications of case study research. SAGE.
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Karolinum.
Van Den Broek, P., et al. (2000) The mind in action: What it means to comprehend during reading. In Reading for meaning: Fostering comprehension in the middle grades, 1–31.
Vítečková, M. (2018). Začínající učitel: jeho potřeby a uvádění do praxe. Paido.
Vlčková, I. (2010). Proces modularizace studijních programů na vysokých školách v ČR a SRN, ACC Journal, Social Science and Economics, 2010(2), 136–145.
Wildová, R., Koželuhová, E., Ronková, J., Kucharská, A. & Špačková, K. (2021). Didaktika počáteční čtenářské gramotnosti a pregramotnosti. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Wildová, R., Vykoukalová, V., Rybárová, E., Ronková, J. & Harazinová, R. (2019) Rozvoj čtenářské pregramotnosti prostřednictvím čtenářských strategií; Metodická příručka pro učitele mateřských škol pro práci s pohádkou a pověstí. Univerzita Karlova,
Pedagogická fakulta.
Williams, N., & Moore, S. (2021). The role of a selected thinking routine in the development of critical thinking skills in preschool students. Caribbean Journal of Education, 43, 47–68. https://doi.org/10.46425/c034302b9859