Počáteční čtení dětí se zrakovým postižením
DOI:
https://doi.org/10.14712/25337890.5034Klíčová slova:
Dítě se zrakovým postižením, Braillovo písmo, čtení, kompenzační pomůcky, moderní technologieAbstrakt
Příspěvek představuje nejnovější možnosti rozvoje čtení dětí se zrakovým postižením v reflexi současných výzkumů. Možnost sníženého přístupu k informacím je jeden ze základních deficitů osob se zrakovým postižením. Na základě konkrétních postupů představíme možnosti rozvoje dítěte se zrakovým postižením v rámci dovednosti osvojování informací prostřednictvím čtení.
Reference
Baker, P. (2020). Digital accessibility: Enabling access for the blind and visually impaired. Springer.
Banmare, P. (2018). Hardware based braille pad on mobile phone. International Journal for Research in Applied Science and Engineering Technology, 6(3), 91–919. https://doi.org/10.22214/ijraset.2018.3144
Braille, L. (1829). Memoir on the invention of a system of writing for the blind. Imprimerie Royale.
Coleman, M., & Harrison, J. (2022). Cultural diversity in children’s braille books. Journal of Visual Impairment & Blindness, 116(2), 127–140. https://doi.org/10.1177/0145482x221090261
Croake, K., Gentle, F., & Duncan, J. (2024). Evidence-based pedagogy used to teach beginning readers braille in a mainstream setting: A scoping review. British Journal of Visual Impairment, 43(2), 407–422. https://doi.org/10.1177/02646196241250200
Davtyan, S., & Avagyan, L. (2020). Teaching braille literacy to blind primary schoolchildren and those with residual vision. Armenian Journal of Special Education, 4(1), 67–76. https://doi.org/10.24234/se.2020.2.2.235
Erbenová, K. (2013) Specifi ka rozvoje čtení u dětí se zrakovým postižením. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. https://is.muni.cz/th/nx5sc/
Green, M., & Thompson, D. (2018). Supportive strategies for visually impaired children. Cambridge University Press.
Hamadová, P, Květoňová-Švecová, L, & Nováková, Z. (2007). Oftalmopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Paido.
Janková, J. et al. (2023) Katalog podpůrných opatření. Dílčí část – pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zrakového postižení a oslabení zrakového vnímání. Wolters Kluwer.
Jones, T. (2019). Learning to read Braille: A guide for teachers and parents. Routledge.
Kamei-Hannan, C., & Sacks, S. (2012). Parents’ perspectives on braille literacy: results from the abc braille study. Journal of Visual Impairment & Blindness, 106(4), 212–223. https://doi.org/10.1177/0145482x1210600403
Kochová, K., & Schaeferová, Markéta. (2015). Dítě s postižením zraku. Portál.
Květoňová, L, & Šumníková, P. (2022). Speciální pedagogika znevýhodněného člověka se zrakovým postižením. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Parker, R. (2011). Advances in assistive technology for the blind: A comprehensive guide. University of Chicago Press.
Robinson, G. (2020). Techniques for teaching Braille and literacy skills to blind children. Routledge.
R.Vaijayanthi, E. (2021). Learning medium for students with visual impairment. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (Turcomat), 12(10), 7327–7332. https://doi.org/10.17762/turcomat.v12i10.5624
Sims, T., & Spindler, M. (2015). Assistive technology for visual impairments: Tools and techniques. Pearson.
Singh, S., Jatana, N., Sehgal, S., Anand, R., Arunkumar, B., & Ramesh, J. (2024). Making digital payments accessible beyond sight: a usability study of upi-based smartphone applications. Ieee Access, 12, 6830–6841. https://doi.org/10.1109/access.2023.3348840
Smith, A., & Lee, S. (2020). Assessing and teaching literacy skills for children with visual impairments. Oxford University Press.
Šumníková, P. (2018). Možnosti prostorové orientace a samostatného pohybu osob se zrakovým postižením. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
O projektu Tactus (2024). [Online]. http://www.tactus.wz.cz/o_projektu_tactus_2024.htm
Tobin, M., & Hill, E. (2015). Is literacy for blind people under threat? Does braille have a future? British Journal of Visual Impairment, 33(3), 239–250. https://doi.org/10.1177/0264619615591866
Vágnerová, M. (1995). Oftalmopsychologie dětského věku. Karolinum.
Valešová Malecová, B. (2020). Biblioterapia a dramaterapia ako prostriedky podpory inkluzívneho procesu v prostredí školy. In Pelcová, N., Květoňová, L. Existence a koexistence ve filosofické, speciálněpedagogické a psychologické reflexi. Inkluzivní škola. Univerzita Karlova, 405–424.
Vishton, S. (2019). Technologies for the visually impaired: Tools, tricks, and innovations. Jossey-Bass.
White, S., & Lasky, M. (2004). Teaching mathematics to visually impaired students: Methods and strategies. Journal of Visual Impairment & Blindness, 98(6), 349–354.
Wiggin, J., & Silverman, B. (2019). Educating blind students: Teaching Braille and beyond. Pearson.
World Health Organization (2023) Blindness and visual impairment. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/blindness-and-visual-impairment
Wormsley, D. (2011). A theoretical rationale for using the individualized meaning centered approach to braille literacy education with students who have mild to moderate cognitive disabilities. Journal of Visual Impairment & Blindness, 105(3), 145–156. https://doi.org/10.1177/0145482x1110500309