Teacher Strategies in Preventing Academic Underachievement in Czech Language at the Primary Level
DOI:
https://doi.org/10.14712/25337890.5137Abstract
In this article, we present partial results from a longitudinal study focusing on the prevention of academic underachievement among pupils at the primary level of basic education. The reported findings stem from the broader research project Teachers’ Understanding of the Causes of Academic Underachievement and the Effectiveness of Pedagogical Interventions (2020–2023), conducted at the Faculty of Education, Charles University in Prague. This paper focuses on the analysis of results obtained from two Czech language tests administered to the same group of pupils (N = 627) in the second and third grades of several elementary schools. These tests comprised various tasks covering a broad spectrum of pupils’ linguistic skills. Primarily, the article examines pupils’ solutions to didactic test tasks in Czech language in relation to pupils with special educational needs (SEN). In the conclusion, we present potential effective approaches and teacher strategies for preventing academic underachievement (not only) among pupils with SEN, grounded in both theoretical and practical frameworks from linguistic didactics and psychodidactic research.
References
Birch, S. H., & Ladd, G. W. (1997). The teacher–child relationship and children‘s early school adjustment. Journal of School Psychology, 35(1), 61–79. https://doi.org/10.1016/S0022-4405(96)00029-5
Čáp, J., & Mareš, J. (2001). Psychologie pro učitele. Portál. Furrer, C., & Skinner, E. (2003). Sense of relatedness as a factor in children‘s academic engagement and performance. Journal of Educational Psychology, 95(1), 148–162. https://doi.org/10.1037/0022-0663.95.1.148
Hájková, E., Hejlová, H., Janovec, L., Kucharská, A., Babušová, G., & Höfl erová, E. (2013). Čeština ve škole 21. století – III. Jazykové jevy v dětských prekonceptech. PedF UK.
Hájková, E., Hejlová, H., Janovec, L., Kucharská, A., Babušová, G., & Höfl erová, E. (2014). Čeština ve škole 21. století – IV. Výzkum edukačních podmínek jazykových jevů. PedF UK.
Chvál, M., & Šmejkalová, M. (2018). Řešení úloh z české syntaxe žáky 4.–9. ročníků základních škol. Studia Paedagogica, 23(1), 105–134. https://doi.org/10.5817/SP2018-1-6
Eliášková, K., & Kučerová, O. (2023). Teachers and teaching assistants – Teamwork as prevention of school failure of pupils during primary education. Studia Edukacyjne, 70, 225–249. https://doi.org/10.14746/se.2023.70.13
Eliášková, K., & Šmejkalová, M. (2023). It is so because I think so: Argumentative skills of younger primary school students in the Czech Republic. O dieťati, jazyku, literatúre, 2, 76–85.
Eliášková, K., & Šmejkalová, M. (2024). Vztah učiva a žákovských znalostí z českého jazyka u žáků 2. a 3. ročníku základní školy v České republice. Studia Scientifi ca Facultatis Paedagogicae, 5, 21–35.
Eliášková, K., & Štěpáník, S. (2021a). Cesty inkluze ve výuce češtiny. Učitelský měsíčník, 10, 12–16.
Eliášková, K., & Štěpáník, S. (2021b). Výuka češtiny a žáci se SVP. Školní poradenství v praxi, 5, 15–21.
Eliášková, K., & Štěpáník, S. (2022). Inovace výuky českého jazyka ve speciálněpedagogických souvislostech. Speciální pedagogika, 32(1–2), 3–18.
Helus, Z. (1979). Psychologie školní úspěšnosti žáků. Státní pedagogické nakladatelství.
Jucovičová, D., & Žáčková, H. (2014). Reedukace specifi ckých poruch učení u dětí. Portál.
Kucharská, A. (2000). Specifi cké poruchy učení a chování. Portál.
Kucharská, A., Špačková, K., Málková, G., Sotáková, H., Presslerová, P., & Kučerová, O. (2021a). Klíčové gramotnostní dovednosti u žáků základních škol: Manuál diagnostické testové baterie pro žáky 1. stupně ZŠ: A. Teoretická východiska, popisy testů, administrace, vyhodnocení. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Matějček, Z. (1994). Co děti nejvíc potřebují. Portál.
Matějček, Z. (1995). Dyslexie: specifi cké poruchy čtení. H&H.
META, o. p. s. (2024). Vícejazyčné děti výrazně častěji čelí školní neúspěšnosti a předčasným odchodům ze vzdělávání. https://metaops.eu/wp-content/uploads/2024/10/meta_skolni-neuspesnost-a-predcasne-odchody-vicejazycnych-deti_infosheet_2024.pdf
Metelková Svobodová, R. (2008). Čtenářská gramotnost z lingvodidaktického hlediska. PedF Ostravské univerzity.
Metelková Svobodová, R. (2016). K budování žákovských čtenářských dovedností v české edukaci 1. stupně ZŠ. Nová čeština doma a ve světě, 1, 90–101.
Pavelková, I., Škaloudová, A., & Hrabal, V. (2010). Analýza vyučovacích předmětů na základě výpovědí žáků. Pedagogika, 60(1), 38–61.
Singer, E. (2008). Coping with academic failure: A study of Dutch children with dyslexia. Dyslexia, 14(4), 314–333. https:/doi.org/10.1002/dys.352
Smetáčková, I., Stará, J., & Chytrý, V. (2023). Učitelský pohled na školní ne/úspěšnost na 1. stupni základní školy: potřeba nové defi nice. Studia Paedagogica, 28(1). https://doi.org/10.5817/SP2023-1-1
Smetáčková, I., et al. (2023). Cesty ke školnímu úspěchu: učitelská podpora žáků a žákyň na 1. stupni ZŠ. PedF UK.
Svobodová, J. (2016). K některým aspektům komunikačně pojaté výuky češtiny na základní škole. Nová čeština doma a ve světě, 1, 62–77.
Špačková, K. (2017). Text comprehension in Czech fourth-grade children with dyslexia. Journal of Language and Cultural Education, 5(1), 1–19. https://doi.org/10.1515/jolace-2017-0001
Štěpáník, S., & Slavík, J. (2017). Žákovské prekoncepty jako konstitutivní prvek výuky mateřského jazyka. Pedagogická orientace, 27(1), 58–80.
Štěpáník, S., Hájková, E., Eliášková, K., Liptáková, Ľ., & Szymańska, M. (2020). Školní výpravy do krajiny češtiny: Didaktika českého jazyka pro základní školy. Fraus.
