Evaluation Standards of Chemistry – Reflection of New Standards of Primary Education
PDF (Čeština)

How to Cite

Janoušková, S., Maršák, J., & Pumpr, V. (2020). Evaluation Standards of Chemistry – Reflection of New Standards of Primary Education. Scientia in Educatione, 3(1), 19-28. https://doi.org/10.14712/18047106.27

Abstract

The Ministry of Education, Youth and Sports in cooperation with expert groups finished the evaluation standards for most educational areas last year. These standards have become a hot topic and are the matter of current discussions of didactic experts as well as the lay public. Our paper deals with a definition of the term “standard” and explains the role of standards in the Czech educational system in the last 20 years. It also reflects the newly developed Chemistry evaluation standard and proposes a format of indicator fact sheets for effective standards processing.
https://doi.org/10.14712/18047106.27
PDF (Čeština)

References

van ACKEREN, I., HOVESTADT, G. Indikatorisierung der „Forum-Bildung – Empfehlungen – Ein exemplarischer Versuch unter Berücksichtigung der bildun-gsbezogenen Indikatorenforschung und – Entwicklung. Essen : Universität Duisburg: Arbeitsgruppe Bildungsforschung/Bildungsplanung, 2003.

BUNGE, M. Philosophical Dictionary, Enlarged Edition. Amherst, New York : Prometheus Books, 2003.

DLOUHÁ, J. Indikátory pro strategie environmentálního vzdělávání, Envigogika 2007/II/3 [on-line]. 2007. [cit. 2010–10–28]. Dostupné na WWW: http://www.envigogika.cuni.cz/envigogika-2007-ii-3/indikatory-pro-strategie-environmentalniho-vzdelavani cs

HÁK, T., MOLDAN, B., DHAL, A. L. (eds.). Sustainability Indicators: A Scientific Assessment. 1st. Edition. Washington : Island Press, 2007. SCOPE Series/67.

JANOUŠKOVÁ, S., MARŠAK, J. Indikátory – významný prostředek našeho poznávaní. Pedagogika, 2008, roč. 58, č. 1, s. 29.

MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY (MŠMT): Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR (2011–2015). [online]. 2011. [cit. 2012–01–28]. Dostupné na WWW: http://www.atre.cz/zakony/page0556.htm

OGAWA, R., COLLOM, E. Using Performance Indicators to Hold Schools Accountable: Implicit Assumptions and Inherent Tensions. Peabody Journal of Education. 2000, vol. 75, no. 4, s. 200–215.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : Výzkumný ústav pedagogický v Praze, druhý dotisk 1. vyd., Tauris, 2005.

Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha : Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007.

Standard pro základní vzdělávání (SZV). Praha : Fortuna, 1999, 56 s.

Standard vzdělávání ve čtyřletém gymnáziu (SVG). Praha : Fortuna. 1999. 47 s.

Standardy základního vzdělávání (SZV). (Verze pro připomínkové řízení). [online]. 2011. [cit. 2012–01–28]. Dostupné na WWW: http://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=549&t=17681 a http://www.vuppraha.cz/standardy-chemie-9

SHAVELSON, R. J., MCDONNEL, L., OAKS, J. What are educational indicators and indicator systems? Practical Assessment, Research and Evaluation [online]. 1991a, vol. 2, no. 11, [cit. 2006–12–28]. Dostupné na WWW: http://pareoline.net/getvn.asp?v=2&n=11

Učební dokumenty pro gymnázia. Praha : Fortuna. 1999. 205 s