Vliv učitelů na výběr vysoké školy

Autoři

  • Bc. Anna Karasová Pedagogická fakulta, Katedra psychologie Univerzita Karlova
  • PhDr. Anna Frombergerová, Ph.D. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologie

DOI:

https://doi.org/10.14712/25337890.3152

Abstrakt

Tento článek se soustředí na vliv učitele při výběru vysoké školy a profese u žáků posledního ročníku gymnázia. Cílem výzkumu bylo zjistit, jakou roli zaujímají učitelé při výběru dalšího směřování žáků, čím své žáky mohou v této oblasti ovlivňovat a jaké další faktory mohou mít na volbu žáků vliv. Odpovědi na tyto otázky poskytl kvalitativní výzkum. Pro výběr respondentů k rozhovoru bylo provedeno dotazníkové šetření. Z následně provedených rozhovorů byly pomocí tematické analýzy vytvořeny kategorie, které jsou prezentovány mezi výsledky této práce spolu s doplňujícími informacemi z dotazníků. Hlavním zjištěním je, že učitelé hrají významnou roli při výběru vysoké školy žáků, a že jejich vliv je žáky do jisté míry neuvědomovaný. Význam pro volbu vysoké školy a profese má zejména zájem žáků, který může být ovlivněn charakterovými vlastnostmi učitele a způsobem výuky, který daný učitel zvolí.

Reference

Adragna, D. (2009). Influences on Career Choice during Adolescence. Psi chi journal of undergraduate research, 14(1), 3–7. Dostupné z https://cdn.ymaws.com/www.psichi.org/resource/resmgr/journal_2009/Spring09JNAdragna.pdf

Ames, C. (1992). Achievement goals and the classroom motivational climate. In D. H. Schunk & J. L. Meece (Eds.), Students perceptions in the classroom, 327–348. Lawrence Erlbaum Associates, Inc.

Arnett, J. J. (2007). Emerging Adulthood: What Is It, and What Is It Good For? Child Development Perspectives. 1(2), 68–73. DOI: 10.1111/j.1750-8606.2007.00016.x

Auger, M. T., & Boucharlat, C. (2005). Učitel a problémový žák: strategie pro řešení problémů s kázní a učením. Praha: Portál.

Bandura, A. (1977). Self-effi cacy: Toward a Unifying Theory of Behavioral Change. Psychological review 84(2), 191–215. Dostupné z https://www.uky.edu/~eushe2/Bandura/Bandura1977PR.pdf

Blatný, M. (2016). Psychologie celoživotního vývoje. Praha: Karolinum.

Čáp, J. (1993). Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Karolinum.

Dik, B. J., Alayan, A. J., & Reed, K. A. (2020). Purpose, meaning, and career pathways. In J. W. Hedge & G. W. Carter (Eds.), Career pathways: From school to retirement, 191–213. London: Oxford University Press. DOI: 10.1093/oso/9780190907785.003.0011

Helus, Z. (2007). Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada.

Holland, J. L. (1959). A theory of vocational choice. Journal of Counseling Psychology, 6(1), 35–45. https://doi.org/10.1037/h0040767

Holeček, V. (2014). Psychologie v učitelské praxi. Praha: Grada.

Hrabal, V. (1988). Jaký jsem učitel? Metody získání poznatků o vlastní vzdělávací činnosti. Státní pedagogické nakladatelství.

Jedlička, R., Koťa, J., & Slavík, J. (2018). Pedagogická psychologie pro učitele: Psychologie ve výchově a vzdělávání. Praha: Grada.

Koutsoulis, M. K., & Campbell, J. R. (2001). Family processes affect student‘s motivation and science and math achievement in Cypriot high schools. Structural Equation Modeling, 8(1), 108–127. DOI:10.1207/S15328007SEM0801_6

Krejčová, L. (2009). Význam učitelů a školního prostředí pro motivaci dospívajících při studiu ve středních školách. Studia Paedagogica, 14(2), 85–106.

Mezera, A. (2005). Hollandova teorie profesního vývoje (příručka). Dostupné z https://www.zsbystrice.cz/images/dokumenty/holland_typology.pdf

Musthofa, P. R., & Sujadi, I. (2020). The students‘ perception of the teacher‘s apper-ception and its infl uence on students‘ initial knowledge. Journal of Physics: The konference series, 146, 1–7. DOI: 10.1088/1742-6596/1465/1/012063

Pavelková, I. (2002). Motivace žáků k učení: perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Univerzita Karlova.

Poledňová, I. (2006). Výkonová motivace v prostředí školy-souvislosti se sebepojetím a utvářením sociálních vztahů. In Macek, & L. Lacinová (Eds.), Vztahy v dospívání. Barrister & Principal.

Dündar, Ş. (2014). The adaptation of the perceived parental and teacher academic involvement scale into Turkish. Journal of Educational Sciences Research. 4. 369–382. DOI: 10.12973/jesr.2014.41.19.

Siegle, D., Rubenstein, L. D., & Mitchell, M. S. (2014). Honors Students’ Perceptions of Their High School Experiences: The Influence of Teachers on Student Motivation. Gifted Child Quarterly, 58(1), 35–50.

Sinclair, S., Carlsson, R. & Björklund, F. (2014). The role of friends in career compromise: Same-gender friendship intensifi es gender differences in educational choice. Journal of Vocational Behavior. 84. DOI: 10.1016/j.jvb.2013.12.007.

Super, D. E. (1953). A theory of vocational development. American Psychologist, 8, 185–190. DOI:10.1037/h0056046

Super, D. E. (1990). A life-span, life-space approach to career development: In Brown D. & Assoc. (Eds.). Career Choice and development: Applying Contemporary theories to practice. San Francisco: Josey-Bass.

Svobodová, D. (2015). Profesní poradenství: Vybrané kapitoly. Praha: Grada.

Švaříček, R., & Šeďová, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.

Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie: Proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál.

Publikováno

2023-10-21