Metakognitivní strategie a jejich role ve výuce a v podpoře rozvoje porozumění čtenému

Autoři

  • Mgr. Barbora Jindrová Katedra psychologie, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova
  • doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. Katedra psychologie, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova

DOI:

https://doi.org/10.14712/25337890.5028

Klíčová slova:

Metakognice, metakognitivní dovednosti, metakognitivní znalosti, RWCT, porozumění čtenému

Abstrakt

Předkládaný článek se zaměřuje na vymezení pojmu metakognice v kontextu edukačního procesu. Podrobněji popisuje význam metakognitivních strategií při podpoře porozumění čtenému u žáků a studentů. Text rozlišuje metakognitivní strategie z hlediska dovedností a znalostí a přibližuje vybrané výzkumy, které potvrzují pozitivní dopad metakognitivního přístupu na efektivitu výuky. Následně jsou uvedeny konkrétní příklady implementace rozvoje metakognitivních strategií v pedagogické praxi. Závěr článku se věnuje vlivu těchto strategií na rozvoj čtenářské gramotnosti, se zvláštním důrazem na schopnost hlubšího porozumění textu.

Reference

Anderson, N. J. (2002). The Role of Metacognition in Second Language Teaching and Learning. ERIC Digest. https://api.semanticscholar.org, CorpusID:140987352

Baker, L., & Brown, A. L. (1980). Metacognitive skills and reading. Center for the study of Reading.

Çubukçu, F. (2008). Enhancing Vocabulary Development and Reading Comprehension through Metacognitive Strategies. Issues in Educational Research, 18(1), 1–11.

Cubukcu, F. (2009). Metacognition in the classroom. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 1(1), 559–563. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2009.01.101

Česká školní inspekce. (2016). Hlavní šetření PISA 2018: Školní zpráva. Česká školní inspekce. https://www.csicr.cz//html/2019/Narodni_zprava_PISA_2018/html5/index.html?&locale=CSY&pn=1

Flavell, J. H. (1976). Metacognitive Aspects of Problem Solving. In The Nature of Intelligence (231–235). Lawrence Erlbaum.

Flavell, J. H. (1979). Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive developmental inquiry. American Psychologist 34(10), 906–911. DOI: 10.1037/0003-066X.34.10.906

Hartman, H., & Sternberg, R. J. (1993). A Broad BACEIS for Improving Thinking. Instructional Science, 21, 401–425. https://doi.org/10.1007/BF00121204

King, A. (1991). Effects of training in strategic questioning on children’s problemsolving performance. Journal of Educational Psychology, 83(3), 307–317. https://doi.org/10.1037/0022-0663.83.3.307

Kintsch, W. (1998). Comprehension: A Paradigm for Cognition. Cambridge University Press.

Kuhn, D. (2000). Metacognitive Development. Current Directions in Psychological Science, 9(5), 178–181. https://doi.org/10.1111/1467-8721.00088

Mokhtari, K., & Reichard, C. A. (2002). Assessing students’ metacognitive awareness of reading strategies. Journal of Educational Psychology, 94(2), 249-259. DOI: 10.1037/0022-0663.94.2.249.

Laufková, V., & Ronková, J. (2017). Čtenářská gramotnost v pojetí projektu ELINET. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání, 1(1), 87–101.

MŠMT. (2005). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Výzkumný ústav pedagogický v Praze. https://www.npi.cz/images/RVP_ZV_2005.pdf

Najvarová, V. (2008). Čtenářské strategie žáků prvního stupně základní školy. Masarykova univerzita. Disertační práce.

OECD (2019). PISA 2018 Results (Volume I): What Students Know and Can Do.

Palincsar, A. S., & Brown, A. L. (1984). Reciprocal teaching of comprehension-fostering and comprehension-monitoring activities. Cognition and Instruction Vol. 1, No. 2 (Spring, 1984), pp. 117–175, Published By: Taylor & Francis, Ltd. https://www.jstor.org/stable/3233567

Pressley, M. (2002). Reading instruction that works: The case for balanced teaching.

Paris, S. G., & Winograd, P. (1990). How metacognition can promote academic learning and instruction. In Dimensions of thinking and cognitive instruction (15–51).

Lawrence Erlbaum Associates.

Perry, J., Lundie, D., & Golder, G. (2019). Metacognition in schools: What does the literature suggest about the effectiveness of teaching metacognition in schools? Educational Review, 71(4), 483–500. https://doi.org/10.1080/00131911.2018.1441127

Pintrich, P. R. (2000). The Role of Goal Orientation in Self-Regulated Learning. In Handbook of Self-Regulation (451–502). Elsevier. https://doi.org/10.1016/B978-012109890-2/50043-3

Schraw, G. (2001). Promoting General Metacognitive Awareness. In H. J. Hartman (Ed.), Metacognition in Learning and Instruction (19, 3–16). Springer Netherlands. https://doi.org/10.1007/978-94-017-2243-8_1

Schraw, G., & Dennison, R. S. (1994). Assessing metacognitive awareness. Contemporary Educational Psychology, 19(4), 460–475. https://doi.org/10.1006/ceps.1994.1033

Stanton, J. D., Sebesta, A. J., & Dunlosky, J. (2021). Fostering Metacognition to Support Student Learning and Performance. CBE—Life Sciences Education, 20(2), fe3. https://doi.org/10.1187/cbe.20-12-0289

Swanson, H. L. (1990). Influence of metacognitive knowledge and aptitude on problem solving. Journal of Educational Psychology, 82(2), 306–314. https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.2.306

Tomková, A. (2007). Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole: Distanční text. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

Vaidya, S. R. (1999). Metacognitive Learning Strategies for Students with Learning Disabilities. Education, 120(1), 186–189.

Vicherková, D., Řeřichová, V. (2016). Čtenářská gramotnost, čtenářská kompetence a čtenářské strategie v kontextu současného českého kurikula. E-pedagogikum, III, 15–24. https://epedagogium.upol.cz/pdfs/epd/2016/03/03.pdf.

Publikováno

03.04.2025

Číslo

Sekce

Teoretická studie