Možnosti a překážky využití informačních a komunikačních technologií osobami se specifickými poruchami učení

Autoři

  • PaedDr. Helena Havlisová, Ph.D. Katedra speciální pedagogiky, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
  • doc. Mgr. Jiří Jošt, CSc. Katedra speciální pedagogiky, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
  • Mgr. Jan Hynek, Ph.D. Katedra speciální pedagogiky, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích

DOI:

https://doi.org/10.14712/25337890.5032

Klíčová slova:

Specifické poruchy učení, digitální přístupnost, informační a komunikační technologie, bariéry v přístupu k informacím

Abstrakt

V kontextu rostoucí digitalizace společnosti je nezbytné zajistit rovný přístup k digitálním technologiím pro všechny skupiny obyvatel, včetně osob se specifickými poruchami učení (dále jen SPU). Studie si klade za cíl lépe porozumět klíčovým aspektům digitální přístupnosti pro osoby se SPU, přičemž se soustředí na jejich osobní zkušenosti a výzvy, kterým tato cílová skupina čelí při používání digitálních technologií. Analýza se zaměřuje především na subjektivně vnímané překážky a potřeby spojené s prací s informacemi v online prostředí, využíváním mobilních aplikací a služeb a komunikací prostřednictvím informačních a komunikačních technologií (dále
jen ICT). Data byla získána prostřednictvím online dotazníku a rozhovorů. Dotazníkového šetření se zúčastnili respondenti s vývojovými poruchami učení ve věku 16–65 let (N = 183); rozhovory byly vedeny formou fokusních skupin s osobami se SPU a s odborníky na digitální přístupnost a poradenství. Zjištění ukazují, že osoby s poruchami učení čelí v oblasti digitální přístupnosti zejména nedostatečné systematické podpoře při rozvoji ICT dovedností a nízkému povědomí o asistivních technologiích, což omezuje jejich schopnost efektivně využívat digitální nástroje. Další významnou bariéru představuje nízká míra uživatelské přívětivosti digitálního prostředí, která se často projevuje nepřehledným a neintuitivním designem webových stránek a digitálních služeb, jež nejsou dostatečně přizpůsobeny specifickým potřebám této cílové skupiny.

Reference

Alnahdi, G. (2014). Assistive technology in special education and the universal design for learning. ResearchGate. https://www.researchgate.net/publication/270346954_Assistive_technology_in_special_education_and_the_universal_design_for_learning

Libiger, J., Mohr, P. & Pavlovský, P., (eds) (2023). Diagnostická kritéria DSM-5-TR (American Psychiatric Association). Hogrefe.

Botelho, F. H. F. (2021). Accessibility to digital technology: Virtual barriers, real opportunities. Assistive Technology, 34(4), 197–204. https://doi.org/10.1080/10400435.2021.1945705

Carretero Gomez, S., Vuorikari, R., & Punie, Y. (2017). DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use (EUR 28558 EN). Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2760/38842

Čermák, T. (2025). Mobilní aplikace: Co chtějí uživatelé, ale neříkají vám to. eMan blog. https://www.eman.cz/blog/mobilni-aplikace-co-chteji-uzivatele-ale-nerikaji-vam-to/

Digitální a informační agentura. Metodický pokyn k zákonu č. 99/2019 Sb., o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací a o změně zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů (včetně požadavků normy EN 301 549 V3.2.1). [online]. Dostupné z: https://www.dia.gov.cz/cs/nase-cinnosti/na-cem-pracujeme/pristup-nost-internetovych-stranek-a-mobilnich-aplikaci/metodicke-dokumenty

Dogan, S., & Delialioglu, O. (2020). A systematic review on the use of technology in learning disabilities. Ankara Üniversitesi Eđitim Bilimleri Fakültesi Özel Eđitim Dergisi, 21(3), 611–638.

Edyburn, D. L. (2013). Critical issues in advancing the special education technology evidence base. Exceptional Children, 79(1), 7–24.

Edyburn, D. L. (2021). Universal usability and universal design for learning. Intervention in School and Clinic, 56(5), 310–315.

EU. (2016). Directive (EU) 2016/2102 of the European Parliament and of the Council of 26 October 2016 on the accessibility of the websites and mobile applications of public sector bodies. Official Journal of the European Union. https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2016/2102/oj

European Telecommunications Standards Institute. (2021). EN 301 549 V3.2.1: Accessibility requirements for ICT products and services. https://www.etsi.org/deliver/etsi_en/301500_301599/301549/03.02.01_60/en_301549v030201p.pdf

Getenet, S., Cantle, R., Redmond, P., & Albion, P. (2024). Students‘ digital technology attitude, literacy and self-efficacy and their effect on online learning engagement. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 21(3). https://doi.org/10.1186/s41239-023-00437-y

Hattingh, M. J., & Smith, C. (2020). Assistive technologies for students with dyslexia: A systematic literature review. In T. Kong, K. Y. Lim, M. W. Lee, & Y. C. Liu (Eds.), Innovative technologies and learning (531–540). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-63885-6_55

Janečková, E. (2015). Asistivní technologie ve školství. Školní poradenství v praxi, 6(2015), 1–6. https://www.rizeniskoly.cz/casopisy/skolni-poradenstvi-v-praxi/asistivni-technologie-ve-skolstvi.m-2346.html

Kirkpatrick, A., O’Connor, J., Campbell, A., & Cooper, M. (2018). Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 (W3C Recommendation). World Wide Web Consortium (W3C).

KISK – Katedra informačních studií a knihovnictví. (n.d.). Přístupnost a inkluze. Masarykova univerzita. https://kisk.phil.muni.cz/edutech/podpora-studentu/pristupnost-a-inkluze

Knoop-van Campen, C. A. N., Segers, E., & Verhoeven, L. (2022). Impact of audio on navigation strategies in children and adults with dyslexia. Annals of Dyslexia, 73(2), 165–183. https://doi.org/10.1007/s11881-022-00271-3

McNicholl, A., Casey, H., Desmond, D., & Gallagher, P. (2019). The impact of assistive technology use for students with disabilities in higher education: A systematic review. Disability and Rehabilitation: Assistive Technology, 17(2), 130–143. https://doi.org/10.1080/17483107.2019.1642395

OECD. (2019). Skills matter: Additional results from the Survey of Adult Skills. OECD Publishing. https://www.oecd.org/publications/skills-matter-1f029d8f-en.htm

Pavlíček, R. (2010). Přístupnost webových stránek – projekt Blind Friendly Web. Knihovna: knihovnická revue, 21(1), 48–53. https://oldknihovna.nkp.cz/knihovna101/10148.htm

Pešat, P. (2014). Technologie ve vzdělávání žáků se specifickými potřebami [PDF]. Helpnet.cz. https://www.helpnet.cz/sites/default/files/soubory/down_101455-44031.pdf

STEM & Nadace OSF. (2023). Digitálně vyloučení a ohrožení v ČR: Sekundární analýza dat. https://www.stem.cz

U.S. Access Board. (2017). Section 508 standards for electronic and information technology. https://www.access-board.gov/ict/

W3C. (2018). Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1. World Wide Web Consortium. https://www.w3.org/TR/WCAG21/

Zounek, J., Juhaňák, L., & Záleská, K. (2022). Life and learning of digital teens: Adolescents and digital technology in the Czech Republic (Vol. 6). Springer Nature. https://doi.org/10.1007/978-3-030-90040-3

Publikováno

20.05.2025