2/2024 Varia otevřené číslo
Abstrakt
Druhé číslo osmého ročníku časopisu Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání se zaměřuje na podporu rané gramotnosti a čtenářských kompetencí, které jsou klíčové pro úspěšné zvládnutí moderního vzdělávacího prostředí. Příspěvky v tomto čísle pokrývají metodologické, teoretické i praktické aspekty rozvoje jazykových schopností. Metodologická studie Miroslavy Novákové Schöffelové a Máriny Mikulajové se věnuje modifikacím Elkoninovy metodiky, zatímco Barbora Jindrová a Anna Kucharská rozebírají roli metakognitivních strategií ve výuce a podpoře porozumění čtenému. Další studie Markéty Švamberk Šauerové analyzuje projekt Noc s Andersenem v kontextu multilingvní výchovy a jeho vliv na čtenářskou gramotnost. Číslo uzavírá recenze metodické příručky Zdeňky Lodlové pro rozvoj fonematického uvědomování v mateřských školách a výroční zpráva o konferenci Čtu a stávám se čtenářem, která propojuje akademickou sféru s praxí. Celkově číslo nabízí cenné nástroje a inspiraci pro pedagogickou praxi zaměřenou na rozvoj čtenářské a jazykové gramotnosti.