Čtenářská gramotnost a digitální technologie
DOI:
https://doi.org/10.14712/25337890.5144Klíčová slova:
čtenářská gramotnost, digitální technologie, počáteční čtení, digitální kompetence, programování, algoritmizaceAbstrakt
Čtenářská gramotnost a pojem počátečního čtení prochází zásadní transformací v důsledku používání digitálních technologií. Předložená diskuze inovativně propojuje tradiční pojetí čtenářské gramotnosti se stále více se uplatňujícími digitálními „jazyky“ a algoritmickým myšlením. Zahrnuje i nezanedbatelné potřeby specifi ckých forem „čtení“ a „psaní“ již u dětí ještě nečtoucích v tradičním slova smyslu. V pojetí gramotnosti se zaměřujeme zejména na interakci s robotickými hračkami, systémy a programovacími prostředími (včetně vizuálního a blokového programování). Komunikace s programovatelnými systémy probíhá obecně jak textově, tak i dalšími rozmanitými druhy jazyků a prostředků. Klíčová digitální kompetence, jejíž součástí je digitální technologie, algoritmizace a programování, je povinnou součástí rámcových vzdělávacích programů, stejně tak je do výuky zařazen nový vzdělávací obor Informatika. Děti, žáci a studenti přicházejí v čím dál větší míře do styku s jazyky a postupy pro ovládání digitálních zařízení, simulačních prostředí a s programovacími jazyky, z nichž je část textová. Důsledkem je potřeba nově defi novat a cíleně rozvíjet specifi cké gramotnostní dovednosti, které zohledňují rozmanité vyjadřovací prostředky a postupy algoritmického myšlení, a to s důrazem na praktické didaktické aplikace pro předškolní a primární vzdělávání napiš prosím abstrakt v kuse jako jednotný text ponech přesn ěobsah, jen ten text dej dohromady, aby neodskakoval
Reference
Ala-Mutka, K. (2011). Mapping Digital Competence: Towards a Conceptual Understanding. Publications Offi ce of the European Union. https://www.researchgate.net/publication/340375234_Mapping_Digital_Competence_Towards_a_Conceptual_Understanding
Altmanová, J. et al. (2010). Gramotnosti ve vzdělávání: příručka pro učitele. Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
Bawden, D. (2008). Origins and concepts of digital literacy. In Lankshear, C., & Knobel, M. (Eds.), Digital Literacies: Concepts, Policies & Practices (17–32). Peter Lang.
Bell, T., Witten I. H., & Fellows, M. (2015). CS Unplugged. An enrichment and extension programme for primary-aged students. https://classic.csunplugged.org/wp-content/uploads/2016/10/Unplugged-Computational-Thinking-Curriculum.pdf
Beneš, P., & Valach, J. (2021). Edukační robotika jako nástroj pro rozvoj digitální gramotnosti a algoritmického myšlení. In L. Juha & V. Klabal (Eds.), Sborník příspěvků z konference Informatické dny a didaktika informatiky (41–49). Vysoká škola ekonomická v Praze. https://www.ivs.vse.cz/fi les/2021/docs/Bene%C5%A1_Valach.pdf
Bennett, S., Maton, K., & Kervin, L. (2008). The ‘digital natives’ debate: A critical review of the evidence. British Journal of Educational Technology, 39(5), 775–786.
Bers, M. U. (2020). Coding as Playground: Programming and Computational Thinking in the Early Childhood Classroom. Routledge.
Budić, V., & Petrović, J. (2022). Using the Bee-Bot Robot to Develop Computational Thinking and Early Programming Skills in Preschool Children: A Systematic Literature Review. Early Childhood Education Journal, 50(2), 291–300.
Bubeníčková, P., Čuřín, M., Zachová, A., & Víška, V. (2011). Kontexty čtenářství a čtenářské gramotnosti. Gaudeamus.
Burnett, C., & Merchant, G. (2019). Affective literacies and the digital. In Kucirkova, N., & Little, K. (Eds.), The Routledge International Handbook of Early Childhood Education and Care (377–386). Routledge. https://www.taylorfrancis.com/books/edit/10.4324/9780203730638/routledge-handbook-digital-literacies-early-childhood-ola-erstad-rosie-fl ewitt-bettina-k%C3%BCmmerling-meibauer-%C3%ADrissusana-pereira
Cairo, A. (2012). The Functional Art: An Introduction to Information Graphics and Visualization. New Riders. Computer Science Unplugged. (n.d.). Computer Science Unplugged. https://www.csunplugged.org/
Csizmadia, A., Curzon, P., Dorling, M., Humphreys, S., Ng, T., Selby, C., & Woollard, J. (2015). Computational Thinking: A guide for teachers. Computing At School.
Česká školní inspekce. (2024). Tematická zpráva – Digitální kompetence a informatické myšlení žáků ZŠ a SŠ. https://www.csicr.cz/czDokumenty/Tematicke-zpravy/Tematicka-zprava-%E2%80%93-Digitalni-kompetence-a-informat
Denning, P. J. (2017). Remaining trouble spots in computational thinking. Communications of the ACM, 60(2), 33-35.
Dostál, J., & Bučková, H. (2022). Kurikulum informatiky a digitálních technologií z pohledu učitelů 2. stupně základních škol. E-kniha.
European Commission. (2018). Digital Competence Framework for Citizens (DigComp 2.1): With eight profi ciency levels and examples of use. Publications Offi ce of the European Union.
Felleisen, M., Findler, R. B., Flatt, M., & Krishnamurthi, S. (2017). How to Design Programs: An Introduction to Programming and Computing. MIT Press.
Gabal, I., & Václavíková-Helšusová, L. (2003). Jak čtou české děti? Analýza výsledků sociologického výzkumu. GAC.
Gee, J. P. (2007). What Video Games Have to Teach Us About Learning and Literacy. Palgrave Macmillan.
Gilster, P. (1997). Digital Literacy. John Wiley & Sons.
Grover, S., & Pea, R. (2013). Computational thinking in K–12: A review of the state of the fi eld. Educational Researcher, 42(1), 38–43.
Jeřábek, T., Vaňková, P., Fialová, I., & Filipi, Z. (2018). Rozpracovaný koncept digitální gramotnosti. DigiGram. https://digigram.cz/fi les/2019/06/VM1.1-Koncept-DG.pdf
Jonák, Z. (2007). Čtenářství v epoše internetu. http://www.sdruk.cz/data/xinha/sdruk/2007-2-285.pdf
Kafai, Y. B., & Resnick, M. (Eds.). (1996). Constructionism in Practice: Designing, Thinking, and Learning in a Digital World. Lawrence Erlbaum Associates.
Kirsch, I. S. (2012). The Programme for the International Assessment of Adult Competencies (PIAAC): Measuring adult literacy, numeracy and problem solving skills in technology-rich environments. OECD.
KISK – Kabinet informačních studií a knihovnictví. (2022). Digitální kompetence jako zásadní dovednost pedagogů a žáků 21. století: Evropský rámec DigCompEdu.https://medium.com/edtech-kisk/digitální-kompetence-jako-zásadní-dovednostpedagogů-a-žáků-21-století-evropský-rámec-digcompedu-67570981b292
Kress, G. (2003). Literacy in the New Media Age. Routledge.
Kritické myšlení, z. s. (n.d.). Kritické myšlení – o programu. Kritickemysleni.cz. https://kritickemysleni.cz/
Kucirkova, N. (2017). Digital Personalization in Early Childhood. Bloomsbury Academic. https://library.oapen.org/handle/20.500.12657/58806
Lankshear, C., & Knobel, M. (Eds.). (2008). Digital Literacies: Concepts, Policies & Practices. Peter Lang.
Leu, D. J., Kinzer, C. K., Coiro, J., & Cammack, D. W. (2011). New literacies: A dual-level theory of the changing nature of literacy, instruction, and assessment. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 55(2), 143–151.
Livingstone, S. (2008). Internet literacy: Young people‘s negotiation of internet risks. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 52(1), 101–122.
Livingstone, S., & Helsper, E. J. (2008). Parental mediation of children‘s internet use. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 52(4), 581–599.
Maněnová, M., & Pekárková, S. (2018). Rozvoj informatického myšlení s využitím robotických hraček v mateřské škole a na 1. stupni základní školy. iMyšlení. https://imysleni.cz/images/Metodicka_prirucka_Bee_bot.pdf.
Martin, A., & Madigan, D. (Eds.). (2018). Digital Literacies for Learning. Cambridge University Press.
Městská knihovna v Praze. (n.d.). Mediální gramotnost pro děti. https://www.mlp.cz/cz/akce/e33365-medialni-gramotnost-pro-deti/
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. (2022). Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. MŠMT. https://edu.gov.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcovevzdelavaci-programy-pro-gymnazia-rvp-g/
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. (2023). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Upravený text RVP ZV. https://msmt.gov.cz/fi le/60265_1_1/
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. (2024). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. https://prohlednout.rvp.cz/predskolni-vzdelavani
Národní pedagogický institut (NPI). (2024). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. https://prohlednout.rvp.cz/zakladni-vzdelavani
Novák, J. (2017). Elementární algoritmické konstrukce a jejich vyjadřování. Didaktické studie, 9(2), 84–101.
OECD. (2019). PISA 2018 Results (Volume I): What Students Know and Can Do. OECD Publishing.
Novák, J., & Nováková, M. (2024). Čtenářská gramotnost a digitální technologie. In Sborník anotací z konference „Počáteční čtení: čtu a stávám se čtenářem – cesty propojení výzkumu a praxe“ (16–17). Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy. https://pages.pedf.cuni.cz/konference-ctu/fi les/2024/09/sbornik_anotaci3.pdf
Papert, S. (1980). Mindstorms: Children, Computers, and Powerful Ideas. Basic Books. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy. (2024). Konference „Počáteční čtení: čtu a stávám se čtenářem“. https://pages.pedf.cuni.cz/konference-ctu/program/
Pokorný, M. (2009). Digitální technologie ve výuce 1. díl. Computer Media.
Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, 9(5), 1–6.
Resnick, M., Maloney, J., Monroy-Hernandez, A., Rusk, N., Eastmond, E., Brennan, K., & Kafai, Y. (2009). Scratch: Programming for All. Communications of the ACM, 52(11), 60–67.
Rushkoff, D. (2010). Program or Be Programmed: Ten Commands for a Digital Age. OR Books.
Švamberk Šauerová, M. (2020). Moderní technologie při rozvíjení čtenářské gramotnosti v distanční výuce v době karantény COVID-19. Diagnostika a poradenství v pomáhajících profesích, 4(2), 72–82. https://odborne.casopisy.palestra.cz/index.php/dap/article/view/235/235-1381
Tocháček, D., Lapeš, J., & Novák, J. (2016). Educational-technology based activities for development of algorithmic thinking and programming skills. In Z. Bekirogullari,
M. Y. Minas, & R. X. Thambusamy (Eds.), ICEEPSY 2016: Education and Educational Psychology (552–557). European Proceedings of Social and Behavioural Sciences. https://doi.org/10.15405/epsbs.2016.11.56
Tyner, K. (1998). Literacy in a Digital World: Teaching and Learning in the Age of Information. Routledge.
Ústřední knihovna FF MU. (2024). Rozvoj informačních a digitálních kompetencí. https://knihovna.sci.muni.cz/clanky/rozvoj-informacnich-a-digitalnich-kompetenci
Vee, A. (2017). Coding Literacy: How Computer Programming Is Changing Writing. MIT Press.
Vygotsky, L. S., & Cole, M. (1978). Mind in society: Development of higher psychological processes. Harvard University Press.
Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33–35.
Zounek, J. (2009). E-learning: Učení (se) s digitálními technologiemi. Grada.
Yaghobová, A., Drobná, A., Urban, M., & Brom, C. (2023). „What Is Inside a Computer?“: Preconceptions About Computer Principles in 6–9 Graders. In The 18th WiPSCE Conference on Primary and Secondary Computing Education Research (WiPSCE ’23), (1–8). ACM. https://www.researchgate.net/publication/374228140_What_Is_Inside_a_Computer_Preconceptions_About_Computer_Principles_in_6-9-Graders