Mandatory work and the new subpoulation of studying with special needs

Authors

  • ThDr. Kateřina Brzáková Beksová, Th.D. Faculty of Science, Humanities and Pedagogy, Department of Social Work and Special Education, Technical University of Liberec
  • Mgr. et Mgr. Lenka Nádvorníková, Ph.D. Faculty of Science, Humanities and Pedagogy, Department of Social Work and Special Education, Technical University of Liberec

DOI:

https://doi.org/10.14712/25337890.3146

Keywords:

Crisis, special needs, student in mandatory work, support, disadvantag

Abstract

The purpose of the research paper is to understand the influence of mandatory work in coronavirus pandemic on concurrent university studies and at the same time to point out the fact that students in the full-time form of the bachelor’s Degree Special Education Programme of the Faculty of Science, Humanities and Education Technical University of Liberec were currently and potentially at risk of study failures. In its first part, the paper theoretically explains the connection between the crisis situation and the emergence of special needs in TUL students. In the following chapter, it reflects the new phenomenon of special needs, which arose on the basis of the described opinions and attitudes of students in the mandatory work. It points to the finding that the pandemic situation caused changes in the social status of students in the mandatory work and affected their fulfilment of study duties. The article presents an interpretation of the experience of female students with disadvantages caused by insufficient saturation of some study entitlements. Based on the research conclusions, we submit a request for a precedent right of students to provide support immediately and subsequently, and we note redefining the new role of university counselling in times of crisis.

References

Černá, L. (2010). Studenti se speciálními vzdělávacími potřebami. Dostupné z https://www.vysokeskoly.cz/clanek/studenti-se-specialnimi-vzdelavacimi-potrebami.

Černý, M. (2021). Univerzitní vzdělávání a jeho reakce pandemii COVID-19. e-Pedagogium, 21(4), 60-71. Dostupné z https://e-pedagogium.upol.cz/artkey/epd-202003-0002_univerzitni-vzdelavani-a-jeho-reakce-na-pandemii-covid-19.php.

Goleman, D. (2011). Emoční inteligence. 2. vyd. Praha: Metafora.

Hawkins, P., & Shohet, R. (2004). Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál.

Kopecký, P. (2021). Pracovní povinnost studentů za časů pandemie Covid-19, Acta Universitatis Carolinae, 67(2), 141-161.

Langmeier, J., & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Grada.

Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. 1. vyd. Praha: Grada.

Nádvorníková, L., & Brzáková Beksová, K. (2021). Prvotní reflexe pracovní povinnosti u studujících pomáhajících profesí, s. 182-189. In Politické, ekonomické, sociální a technologické výzvy pro sociální práci. Sborník textů z XVIII. ročníku mezinárodní vědecké konference Hradecké dny sociální práce, Hradec Králové 23. 9. 2021.

Neubauerová, L. & Bronec, L. (2021). Doprovázení a vyrovnávání se se smrtí klientů očima pomáhajících pracovníků pobytové služby pro seniory, s. 159-165. In Politické, ekonomické, sociální a technologické výzvy pro sociální práci. Sborník textů z XVIII. ročníku mezinárodní vědecké konference Hradecké dny sociální práce, Hradec Králové 23. 9. 2021.

Paulík, K. (2017). Psychologie lidské odolnosti. 2., přeprac. a dopln. vyd. Praha: Grada.

Petriková, F. & Lichner, V. (2021). Starostlivosť o seba ako protektor rizikového správania adolescentov – projekt výskumu a teoretický model interaktívneho programu, s. 96-104. In Politické, ekonomické, sociální a technologické výzvy pro sociální práci. Sborník textů z XVIII. ročníku mezinárodní vědecké konference Hradecké dny sociální práce, Hradec Králové 23. 9. 2021.

Pletzer, M. (2009). Emoční inteligence: jak ji rozvíjet a využívat. Praha: Grada.

Poláčková Šolcová, I. (2018). Emoce: regulace a vývoj v průběhu života: funkce a zákonitosti emocí, sociální a kulturní souvislosti, měření emocí. Praha: Grada.

Procházka, M. (2012). Sociální pedagogika. Praha: Grada.

Příkaz děkana FP TUL č. 2/2020. Zápis do druhých a vyšších ročníků na akademický rok 2020/2021. In Předpisy a dokumenty. Dostupné z https://www.fp.tul.cz/images/fakulta/opatreni_dekana/prikaz_dekana_2020-02.pdf.

Příkaz děkana FP TUL č. 3/2020. Stanovení hranice kreditů pro zápis studentů po prvním roce studia do akademického roku 2020/2021. In Předpisy a dokumenty. Dostupné z https://www.fp.tul.cz/images/fakulta/opatreni_dekana/prikaz_dekana_2020-03.pdf.

Sdělení NAÚ v souvislosti s mimořádným opatřením MZd k odvolání přímé výuky na vysokých školách. In Národní akreditační ústav pro vysoké školství. Dostupné z https://www.nauvs.cz/attachments/article/156/Metodick%C3%BD%20pokyn%20distancni_vzdelavani_AR_2020-2021.pdf.

Usnesení č. 69/2020 Sb., o vyhlášení nouzového stavu pro území České republiky z důvodu ohrožení zdraví v souvislosti s prokázáním výskytu koronaviru (označovaný jako SARS CoV-2) na území České republiky. In Zákony pro lidi. Dostupné z https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2020-69/zneni-20200430.

Usnesení č. 79/2020 Sb., o zajištění poskytování péče v zařízeních sociálních služeb po dobu trvání nouzového stavu. In Zákony pro lidi. Dostupné z https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2020-79/zneni-20200313.

Usnesení č. 90/2020 Sb., k zajištění poskytování zdravotních služeb poskytovateli zdravotních služeb a k zajištění činnosti orgánů ochrany veřejného zdraví po dobu trvání nouzového stavu. In Zákony pro lidi. Dostupné z https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2020-90/zneni-0.

Usnesení č. 158/2020 Sb., k zajištění poskytování zdravotních služeb poskytovateli zdravotních služeb a k zajištění činnosti orgánů ochrany veřejného zdraví po dobu trvání nouzového stavu. In Zákony pro lidi. Dostupné z https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2020-158/zneni-20200409.

Usnesení č. 122/2021 Sb., k zajištění poskytování zdravotních služeb poskytovateli zdravotních služeb akutní lůžkové péče po dobu trvání nouzového stavu – studenti. In: Zákony pro lidi. Dostupné z https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2021-122/zneni-20210308.

Usnesení č. 409/2020 Sb., k zajištění poskytování zdravotních služeb poskytovateli zdravotních služeb a k zajištění činnosti orgánů ochrany veřejného zdraví po dobu trvání nouzového stavu. In: Zákony pro lidi. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2020-409/zneni-20201210

Usnesení č. 411/2020 Sb., o zajištění poskytování sociálních služeb a poskytování péče v zařízeních pro děti vyžadující okamžitou pomoc po dobu trvání nouzového stavu. In: Zákony pro lidi. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2020-411/zneni-20201125

WILDING, Ch. (2010). Emoční inteligence: vliv emocí na osobní a profesní úspěch. Praha: Grada.

Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon). In Zákony pro lidi. Dostupné z https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-240.

Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. In Zákony pro lidi. Dostupné z https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2006-108.

Published

2023-04-03