Readiness of (Future) Kindergarten Teachers to Develop Children‘s Language and Literacy Skills

Authors

  • PhDr. Hana Navrátilová, Ph.D. Tomas Bata University in Zlín, Faculty of Humanities

DOI:

https://doi.org/10.14712/25337890.3993

Keywords:

language literacy, preschool teacher training, preservice teacher readiness, didactic strategies

Abstract

The study is devoted to the analysis of prepared and implemented activities by students of the bachelor part-time study program Preschool Teacher Training, with a focus on the selected field of language and literacy development of preschool children. The intention is to reveal how preservice and in-service teachers are prepared for the current requirements of preschool education to support the children prerequisites for literacy skills development. The research is based on a qualitative content analysis of the instructional programs for student´s practice in kindergarten. The goal is to fi nd out how students think about didactic strategies for language and literacy development and how their activities refl ect readiness for this fi eld. The analysis includes 480 instructional programs (240 implemented in a kindergarten) from 40 participants. The analysis points to differences in readiness regarding the age appropriateness and temporal organization of activities in the designs, surprisingly also for children vocabulary or phonemic awareness development. Self-evaluation of the participants with different quality of refl ection partially forms their pedagogical content knowledge, while there are no noticeable differences between teachers already working in practice and students without experience in kindergarten. Overall, the students show less orientation in the instructional goals and learning possibilities for narrative skills development, text comprehension, and pragmatic language devices.

References

Alexander, C. (2018). Conceptions of Readiness in Initial Teacher Education: Quality, Impact, Standards and Evidence in Policy Directives. In C. Wyatt-Smith & L. Adie (Eds.), Teacher Education, Learning Innovation and Accountability. Springer.

Bednářová, J., & Šmardová, V. (2015). Diagnostika dítěte předškolního věku: co by mělo umět ve věku od 3 do 6 let (2. vydání). Edika.

Breit–Smith, A., Kleeck, A., Prendeville, J. – Anne., & Pan, W. (2017). Preschool children‘s exposure to story grammar elements during parent-child book reading. Journal of Research in Reading, 40(4), 345—364.

Coleman, C. (2022). Ready or Not? Problematising the Concept of Graduate Teacher Readiness in Aotearoa New Zealand. New Zealand Journal of Teachers’ Work, 19(2), 119—136.

Jašková, J. (2018). Didaktické znalosti obsahu vysokoškolských učitelů odborného anglického jazyka. Vnímání profesních počátků v retrospektivě. Muni Press.

Koželuhová, E. (2020). Využití čtenářských strategií v předškolním vzdělávání z pohledu učitelek mateřských škol. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání,

(2), 77—94.

Kropáčková, J., Wildová, R., & Kucharská, A. (2014). Pojetí a rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním období. Pedagogická orientace, 24(4), 488—509.

Laufková, V., & Goldmanová, A. (2020). Rozvoj čtenářské pregramotnosti v praxi mateřské školy. Praha: UK, Pedagogická fakulta.

Lipnická, M. (2009). Počiatočné čítanie a písanie detí predškolského veku. Prešov: Rokus.

Maňourová, Z., Štefánková, Z., Laibrt, L., Garabiková Pártlová, M., & Bílková, Z. (2019). Začleňování čtenářské pregramotnosti do pedagogické práce učitelů MŠ. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání, 3(2), 21—46.

Minaříková, E., & Janík, T. (2012). Profesní vidění učitelů: od hledání pojmu k možnostem jeho uchopení. Pedagogická orientace, 22(2), 181–204.

Petrová, Z., & Valášková, M. (2007). Jazyková a literárna gramotnosť v materskej škole: Teoretické súvislosti a možnosti jej rozvíjania. Trnava: Veda.

Petrová, Z., Zápotočná, O., Urban, K., & Urban, M. (2021). Osvojovanie gramotnosti u detí v podmienkach nového Štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárne

vzdelávanie v materských školách. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis, VEDA, vydavateľstvo SAV.

Píšová, M. (2009). Od oboru k obsahu vzdělávání a učivu: z příběhu učitele – experta. Pedagogika, 59(9), 182—197.

Polat H. (2022). Investigating the Relationships Between Preservice Teachers’ Teacher Readiness, Attitude towards Teaching Profession, and Organizational Attraction

through Structural Equation Modeling. Educational Process: International Journal, 11(3), 62—86.

Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. (2021). Praha: MŠMT. Rybárová, E. (2019). Pojetí čtenářské pregramotnosti v České republice; minulost

a současnost. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání, 3(2), 125—141.

Smyth, J. (1989). Developing and Sustaining Critical Refl ection in Teacher Education. Education and Culture, 9(1), 1—19.

Syslová, Z. (2013). Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada.

Syslová, Z., & Horňáčková, V. (2014). Kvalita refl exe v profesním myšlení učitelek mateřských škol. Pedagogická orientace, 24(4), 535—561.

Šmejkalová, M., Vondrová, N., Smetáčková, I., & Chvál, M. (2021). Gramotnosti ve vzdělávání – na cestě k vymezení jazykové gramotnosti. Pedagogika, 71(2), 159—176.

Štátny vzdelávací program pre predprimárne vzdelávanie v materských školách. (2016). Bratislava: ŠPÚ.

Tematická zpráva Podpora rozvoje čtenářské gramotnosti v předškolním a základním vzdělávání. (2011). Praha: ČŠI.

Vašutová, J. (2007). Být učitelem – Co by měl učitel vědět o své profesi. Praha: UK, Pedagogická fakulta.

Vítečková, M. (2020). Začínající učitel: jeho potřeby a uvádění do praxe. Brno: Paido.

Vykoukalová, V., Anděl, P., & Johnová, J. (2019). Analýza slovní zásoby žáků 2. ročníku ZŠ jako podklad pro rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním vzdělávání.

Gramotnost, pregramotnosta vzdělávání, 3(2), 91—115.

Zápotočná, O., & Petrová, Z. (2010). Jazyková gramotnosť v predškolskom veku. Teoretické východiská a námety k analýze a tvorbe kurikula jazykového vzdelávania detí MŠ. Trnava: Trnavská univerzita v Trnave.

Published

2024-03-01