O časopise
Aktuální výzva 1/2024 je tematicky zaměřena na roli učitele v rozvoji digitálních kompetencí na všech stupních vzdělávání, více informací zde.
Aktuální výzva 2/2024 je otevřena všem autorům, kteří se zabývají oblastí gramotnostního rozvoje, více informací zde.
Aktuální výzva 3/2024 anglického čísla je zaměřena na hudební gramotnost a příbuzné oblasti, více informací zde.
Aktuálně vyšlo: nově vydané příspěvky v čísle 1/2023 naleznete zde, v čísle 2/2023 naleznete zde a v čísle 3/2023 naleznete zde.
____________________________________________________________________________________________________________
Vítáme Vás na stránkách odborného časopisu Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy.
Časopis Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání je odborným recenzovaným časopisem zaměřeným na oblast gramotnosti a vzdělávání v tom nejširším pohledu. Jeho cílem je prostředkovat nové poznání v dané problematice a dát tak podněty pro rozvoj praxe i propojení vědy, výzkumu a praxe. Zaměřuje se na témata čtenářské, matematické, informační a přírodovědné gramotnosti a pregramotnosti, ale také na témata s nimi souvisejícími. Časopis je zároveň platformou pro rozvoj pedagogické psychologie, primární pedagogiky, oborových didaktik, speciální a sociální pedagogiky jako vědních disciplín.
Časopis vychází třikrát ročně (duben, srpen, prosinec), příspěvky jsou publikovány v českém a slovenském jazyce. Vždy jedno číslo v každém ročníku je v anglickém jazyce.
Aktuální číslo
Výzva tohoto čísla je tematicky zaměřena na roli učitele v rozvoji digitálních kompetencí na všech stupních vzdělávání (od preprimárního až po terciární). Tématem, které v posledních letech rezonuje ve školské praxi a napříč všemi vzdělávacími institucemi a obory, je rozvíjení digitální gramotnosti žáků a studentů. To zapříčiňuje i fakt, že se do kurikulárních dokumentů dostává nová klíčová kompetence, kompetence digitální. Pro učitele libovolného předmětu či oboru a stupně vzdělávání to přináší možnost a potřebu změn ve výuce i v přípravě na ni, sledování technologických trendů a může zapříčinit i změnu samotného obsahu vzdělávání. S tím vším pak souvisí i potřeba podpory učitelů na různých úrovních (od školní až po státní).