Abstract
The primary objective of the study is to describe trends in Czech Biology, Geology & Environmental Education Research in the period 2008 – 2018. The secondary objective is to compare these trends with findings made by foreign authors in the analysis of national and international research in science education, especially biology. To achieve this goal, a content analysis of 148 texts of the given topic published in journals with standard review procedures was performed. Most contributions were published in the journals Envigogika and Scientia in educatione, which focus directly on environmental education and science education, respectively. In the analyzed texts, research with quantitative design prevailed and the respondents were mostly lower-secondary school pupils. Theoretical studies are underrepresented in the Czech environment, as well as studies on the curriculum. Research articles were relatively often devoted to evaluation or inquiry-based science education. The good news for the Biology & Geology and Environmental Education Research community is, besides the tradition of professional conferences and the existence of two doctoral degree programs, the fact that the focus of research does not substantially differ from international trends.
References
Činčera, J. (2013a). Střediska ekologické výchovy mezi teorií a praxí. BEZK, Agentura Koniklec a Masarykova univerzita.
Činčera, J. (2013b). Environmentální výchova: efektivní strategie. BEZK, Agentura Koniklec a Masarykova univerzita
Činčera, J., & Holec, J. (2016). Terénní výuka ve formálním vzdělávání. Envigogika, 12(2), 1–19. https://doi.org/10.14712/18023061.533
Činčera, J., Jančaříková, K., Matějček, T., Lupač, M.. Šimonová, P., Bartoš, J., & Broukalová, L. (2016). Environmentální výchova z pohledu učitelů. Masarykova univerzita.
Daniš, P. (2018). Tajemství školy za školou: Proč učení venku v přírodě zlepšuje vzdělávací výsledky, motivaci a chování žáků. Ministerstvo životního prostředí.
Dirks, C. (2011). The current status and future direction of biology education research. National Research Council (Board on Science Education Commissioned Paper).
Dolan, E. L. (2015). Biology education research 2.0. CBE-Life Sciences Education, 14, (1–2).
Dvořáková, R. M., & Absolonová, K. (2016). Obsahová analýza tématu evoluce člověka v českých učebnicích dějepisu. Scientia in educatione, 7(2), 34–37. https://doi.org/10.14712/18047106.358
Dvořáková, R. M., & Absolonová, K. (2017). Obsahová analýza tématu evoluce člověka v českých učebnicích přírodopisu a biologie. Scientia in educatione, 8(2), 34–37. https://doi.org/10.14712/18047106.765
Freeman, S., Eddy, S. L., McDonough, M., Smith, M.K., Okoroafor, N., Jordt, H., & Wenderoth, M. P. (2014). Active learning increases student performance in science, engineering, and mathematics. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 111(23), 8410–8415. https://doi.org/10.1073/pnas.1319030111
Gilbert, J.K., De Jong, O., Justi, R., Treagust, D. F., & Van Driel, J.H. (2003). Research and development for the future of chemical education. In J. K. Gilbert, O. De Jong, R. Justi, D.F. Treagust & Jan H. Van Driel (Eds.), Chemical education: Towards research-based practice (pp. 391–408). Springer.
Gül, S., & Sözbilir, M. (2015). Biology education research trends in Turkey. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 11(1), 93–109. https://doi.org/10.12973/eurasia.2015.1309a
Gül, S¸., & Sözbilir, M. (2016). International trends in biology education research from 1997 to 2014: A content analysis of papers in selected journals. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 12(6), 1631–1651. https://doi.org/10.12973/eurasia.2015.1363a
Hájková, J. (2017). Dějiny přírodních věd: Jejich místo ve škole a v učebnicích biologie. Scientia in educatione, 8(2), 39–51. https://doi.org/10.14712/18047106.758
Chang, Y.H., Chang, C.Y., & Tseng, Y.-H. (2010). Trends of science education research: An automatic content analysis. Journal of Science Education and Technology, 19(4), 315–331. https://doi.org/10.1007/s10956-009-9202-2
Jančaříková, K. (2015). Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Jančaříková, K., & Havlová, J. (2014). Činnosti se zvířaty v předškolním vzdělávání. Raabe.
Janštová, V., & Jáč, M. (2015). Výuka molekulární biologie na gymnáziích: analýza současného stavu a možnosti její podpory. Scientia in educatione, 6(1), 14–39. https://doi.org/10.14712/18047106.145
King, C. (2008). Geoscience education: An overview. Studies in Science Education, 44(2), 187–222. https://doi.org/10.1080/03057260802264289
King, C. (2015). The need for an international geoscience school syllabus: Its development and publication. Science Education International, 26(4), 420–438.
Lee, M.-H., Wu, Y.-T., & Tsai, C.-C. (2009). Research trends in science education from 2003 to 2007: A content analysis of publications in selected journals. International Journal of Science Education, 31(15), 1999–2020. https://doi.org/10.1080/09500690802314876
Lewis, E. B., & Baker, D.R. (2010). A call For a new geoscience education research agenda. Journal of Research in Science Teaching, 47(2), 121–129. https://doi.org/10.1002/tea.20320
Lin, T. C., Lin, T. J., & Tsai, C. C. (2014). Research trends in science education from 2008 to 2012: A systematic content analysis of publications in selected journals. International Journal of Science Education, 36(8), 1346–1372. https://doi.org/10.1080/09500693.2013.864428
Lin, T. J., Lin, T.C., Potvin, P., & Tsai, C. C. (2018). Research trends in science education from 2013 to 2017: A systematic content analysis of publications in selected journals. International Journal of Science Education, 41(3), 367–387. https://doi.org/10.1080/09500693.2018.1550274
Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J., Altman, D.G., & The PRISMA Group (2009). Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: The PRISMA statement. PLOS Medicine, 6(7), e1000097. https://doi.org/10.1371/journal.pmed.1000097
Müllerová, L. (2015). Termín „evoluce a jeho vymezení a použití v českých a britských učebnicích přírodopisu a biologie. Scientia in educatione, 6(1), 40–79. https://doi.org/10.14712/18047106.120
Papáček, M. (2010). Badatelsky orientované přírodovědné vyučování cesta pro biologické vzdělávání generací Y, Z a alfa? Scientia in educatione, 1(1), 33–49. https://doi.org/10.14712/18047106.4
Papáček, M. (2012). Současný výzkum v didaktice biologie v České republice: přehled. In V. Ježková (Ed.), Kvalita ve vzdělávání. XX. Výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. Sborník anotací (s. 120). Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Papáček, M. (2016). Podporovaný výzkum v didaktice biologie v České republice: dvanáct let poté. . . In L. Pavlasová (Ed.), Trendy v didaktice biologie. Sborník abstraktů (s. 10). Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Papáček, M., Čížková, V., Kubiatko, M., Petr, J., & Závodská, R. (2015). Didaktika biologie: didaktika v rekonstrukci. In I. Stuchlíková, T. Janík, Z. Beneš, M. Bílek, K. Brücknerová, M. Černochová, V. Čížková, H. Čtrnáctová, L. Dvořák, K. Dytrtová, B. Gracová, O. Hník, M. Kekule, K. Kostková, M. Kubiatko, M. Nedělka, J. Novotná, M. Papáček, J. Petr, . . . V. Žák, Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy (s. 225–257). Masarykova univerzita.
Pavlasová, L., Hrouda, L., Teodoridis, V., Andreska, J., Říhová, D., Vančata, V., Novotný, P., Řezníček, J., & Novotná, M. (2015). Přírodovědné exkurze ve školní praxi. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Petr, J. (2014). Možnosti využití úloh z Biologické olympiády ve výuce přírodopisu a biologie. Inspirace pro badatelsky orientované vyučování. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta.
Rokos, L., & Holec, J. (Eds.) (2019). Podkladová studie k revizi rámcových vzdělávacích programů v oblasti vzdělávání o živé a neživé přírodě. Jak budeme učit přírodopis, biologii a geologii v příštích letech? Národní ústav pro vzdělávání.
Rusek, M., & Vojíř, K. (2018). Konference o projektovém vyučování: ohlédnutí za 15 ročníky. In M. Rusek & K. Vojíř (Eds.), Project-based education in science education (s. 35–43). Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Řezníčková, D., Cídlová, H., Čížková, V., Čtrnáctová, H., Čudová, R., Hanus, M., Kubiatko, M., Marada, M., Matějček, T., & Trnová, E. (2013). Dovednosti žáků ve výuce biologie, geografie a chemie. P3K s. r. o.
Singer, S.R., Nilsen, N.R., & Schweingruber, H.A. (2013). Biology education research: Lessons and future directions. CBE-Life Sciences Education, 12(Summer 2013), 129–132. https://doi.org/10.1187/cbe.13-03-0058
Stuchlíková, I., Janík, T. Beneš, Z., Bílek, M., Brücknerová, K., Černochová, M., Čížková, V., Čtrnáctová, H., Dvořák, L., Dytrtová, K., Gracová, B., Hník, O., Kekule, M., Kostková, K., Kubiatko, M., Nedělka, M., Novotná, N., Papáček, M., Petr, J., . . . Žák, V. (2015). Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy. Masarykova univerzita.
Tsai, C., & Wen, L.M. (2005). Research and trends in science education from 1998 to 2002: A content analysis of publication in selected journals. International Journal of Science Education, 27(1), 3–14. https://doi.org/10.1080/0950069042000243727
Turanová, L., & Ružek, I. (2015). Didaktika geológie na Slovensku – história, súčasný stav a perspektívy. Scientia in educatione, 6(1), 123–132. https://doi.org/10.14712/18047106.125