Medicinal Chemistry in Secondary School Education — Implementation and Students’ and Teachers’ Attitudes
PDF (Čeština)

How to Cite

Štefková, I., Šmejkal, P., & Kekule, M. (2020). Medicinal Chemistry in Secondary School Education — Implementation and Students’ and Teachers’ Attitudes. Scientia in Educatione, 5(1), 60-73. https://doi.org/10.14712/18047106.95

Abstract

This contribution deals with chemistry education focused on medicinal chemistry at secondary schools and discusses chosen results of questionnaire research made in 2011 and 2013. In the framework of said research, a set of educational materials (educational texts, presentations, worksheets and educational games) was prepared and evaluated, while the main aim of the research was to find opinions and attitudes of participating teachers and students on the theme of medicinal chemistry, and the prepared materials and material applicability in secondary school education. The questionnaire research was done in a framework of cooperation with 25 Czech secondary schools and involved 417 students (230 females and 187 males) and 29 chemistry teachers. The results proved that the attitudes of students as well as teachers to the theme of medicinal chemistry are positive and the theme is considered to be contributive and an important part of secondary school education. In addition to that, the presented materials were also evaluated as of a good quality (regarding their correctness, structure, images etc.) and can be well implemented into secondary school education.
https://doi.org/10.14712/18047106.95
PDF (Čeština)

References

Budíková, M., Králová, M. & Maroš, B. (2010). Průvodce základními statistickými metodami. Praha: Grada Publishing.

Dopita, M., Grecmanová, H. & Chráska, M. (2008). Zájem žáků základních a středních škol o fyziku, chemii a matematiku. Olomouc: UPOL.

Gavora, P. (2001). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.

Hendl, J. (2006). Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál.

Höfer, G. & Svoboda, E. (2005). Některé výsledky celostátního výzkumu: Vztah žáků ZŠ a SŠ k výuce obecně a zvláště pak k výuce fyziky. In K. Rauner (Ed.), Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 2 (52–70). Plzeň: ZČU Plzeň.

Klečková, M., Fadrná, V. & Topičová, P. (2005). Využití chemických experimentů při integraci přírodovědných poznatků. In M. Bílek (Ed.), Aktuální otázky výuky chemie XV (465–470). Hradec Králové: Gaudeamus.

Kubiatko, M., Švandová, K., Šibor, J. & Škoda, J. (2012). Vnímání chemie žáky druhého stupně základních škol. Pedagogická orientace, 22(1), 82–96.

Rámcové vzdělávací programy. Národní ústav odborného vzdělávání. [online]. 2007 [cit. 2013–02–22]. Dostupné z http://nuv.cz/file/159.

Rusek, M. (2013a). Vliv výuky na postoje žáků SOŠ k chemii. Scientia in Educatione, 4(1), 33–47.

Rusek, M. (2013b). Výzkum postojů žáků středních škol k výuce chemie na základní škole. [Dizertační práce.] Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

Škoda, J. (2001). Trendy oblíbenosti chemie během studia na víceletých gymnáziích. In M. Bílek (Ed.), Aktuální otázky výuky chemie X (236–240). Hradec Králové: Gaudeamus.

Škoda, J. (2003). Motivace žáků v chemii (Od chemofobie k respektování chemizace). [Dizertační práce.] Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

Švandová, K. & Kubiatko, M. (2012) Faktory ovlivňující postoje studentů gymnázií k vyučovanému předmětu chemie. Scientia in educatione, 3(2), 65–78.

Štefková, I. & Šmejkal, P. (2013). Výukové materiály k chemii léčiv pro SŠ. In J. Kmeťová, M. Skoršepa & I. Juráčková (Eds.), Súčasnosť a perspektívy didaktiky chémie III (107–112). Donovaly: Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici, Fakulta prírodných vied.

Veselský, M. & Hausnerová, R. (2010). Motivácia žiakov učiť sa prírodopis – biológiu na zakladnej škole. Technológia vzdelávánia, 18(8), 11–15.

Veselský, M. & Hrubišková, H. (2009). Zájem žáků o učební předmět chemie. Pedagogická orientace, 19(3), 45–64.