Reading Skills among Pupils at Third Grafe of Elementary Schools

Authors

  • Mgr. Barbora Jindrová Charles University, Faculty of Education, Department of Psychology
  • doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. Charles University, Faculty of Education, Department of Psychology
  • Mgr. et Mgr. Olga Kučerová, Ph.D. Charles University, Faculty of Education, Department of Psychology
  • PhDr. Klára Špačková, Ph.D. Charles University, Faculty of Education, Department of Psychology

DOI:

https://doi.org/10.14712/25337890.3989

Keywords:

Reading skills, Sfumato reading methos, reading development

Abstract

This study is focused on the description of lower reading skills (decoding skills) in pupils taught by the Sfumato reading method; and the comparison of performance in reading skills test between pupils of three reading methods (Sfumato, Analytical-synthetic and Genetic). A total of 45 3rd grade elementary school pupils taught by the Sfumato reading method were involved in the study. Pupils were administered the lower reading skills subtests of the PorTex diagnostic battery. The obtained data are subsequently compared with the performances of the students taught analytical-synthetic (N=152) and genetic (N=61) methods by analysis of variance (ANOVA), supplemented by a post-hoc test (Games-Howell). In the area of decoding skills, several statistics signifi cant differences between reading methods were found. These differences realte to reading speed and fl uency. The present article describes one of the fi rst studies that focuses on the developmental dynamics of the acquisition of reading skills in the Sfumato reading method. The research results can be useful not only for the fi eld of elementary pedagogy, but also for psychological and special pedagogical counseling. The work brings new ideas for the expansion of testing across other grades and the subsequent processing of the specifics of the given method into reading standards.

References

ABC Music v.o.s. O autorce metodiky Sfumato. [online]. ABC Music v.o.s.: 2022a [cit. 2022-08-01]. Dostupné z: http://www.sfumato.cz/autorka-metodiky-sfumato.html

Caravolas M, Lervĺg A, Mousikou P, Efrim C, Litavsky M, Onochie-Quintanilla E, Salas N, Schöffelová M, Defi or S, Mikulajová M, Seidlová-Málková G, Hulme C. (2012).

Common patterns of prediction of literacy development in different alphabetic orthographies. Psychological Science, 23(6), 678-686. https://doi.org/10.1177/09

Gough, P. B., & Tunmer, W. E. (1986). Decoding, reading, and reading disability. RASE: Remedial & Special Education, 7(1), 6–10.

Havlisová, H., Jošt, J. & Šimková, I. (2022). Ověření metodiky čtení Sfumato pro nácvik čtení u žáků s dyslexií. České Budějovice: Jihočeská univerzita. Dostupné z: https://www.pf.jcu.cz/images/PF/fakulta/katedry/slovanskejazyky/Sfumato_vystup_clanek.pd

Jindrová, B. (2021). Čtení s porozuměním u žáků 3. ročníku vyučovaných metodou čtení Sfumato [Diplomová práce, Univerzita Karlova v Praze].

Kucharská, A., Seidlová Málková, G., Sotáková, H., Špačková, K., Presslerová, P., & Richterová, E. (2016a). Porozumění čtenému I. Praha: Univerzita Karlova – Pedagogická fakulta.

Kucharská, A. et al. (2016b). Porozumění čtenému III. Praha: Univerzita Karlova – Pedagogická fakulta.

Kucharská, A., Špačková, K., Málková, G., Sotáková, H., Presslerová, P., Kučerová, O. & Chvál, M. (2021). Klíčové gramotnostní dovednosti u žáků základních škol:

manuál diagnostické testové baterie pro žáky 1. stupně ZŠ. Praha: Univerzita Karlova – Pedagogická fakulta.

Laufková, V. & Ronková, J. (2017). Čtenářská gramotnost v pojetí projektu ELINET. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání. 1(1), 87-101.

Navrátilová, M. et. al. (2013). Metodika Sfumato – Teoretická východiska. ABC Music v.o.s., 89 s.

Plavcová, P. (2017). Komparace metod nácviku počátečního čtení a psaní ve vztahu k rozvoji specifi ckých poruch učení. [Diplomová práce, Univerzita Karlova v Praze].

Dostupné z: https://dspace.cuni.cz/bitstream/handle/20.500.11956/91187/DPTX_2015_1_11410_0_486 784_0_175550.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Seidlová Málková, G. (2015). Vývojový vztah fonematického povědomí a znalosti písmen. Praha: Togga.

Published

2024-02-29