Doctoral Theses in Physics Education Defended in the Czech Republic from 2004 to 2013 — Overview and Analysis
PDF (Čeština)

How to Cite

Žák, V. (2015). Doctoral Theses in Physics Education Defended in the Czech Republic from 2004 to 2013 — Overview and Analysis. Scientia in Educatione, 6(2), 35–50. https://doi.org/10.14712/18047106.235

Abstract

The purpose of the study is to analyse doctoral theses (dissertations) in the didactics of physics (physics education) defended in the Czech Republic in recent years. The strategic goal is to reflect the development and the current state of the didactics of physics and thus to contribute to its future development (and to the development of other subject didactics). The qualitative research design was used in this research. The data were collected using an analysis of particular doctoral theses defended at Czech universities between the years 2004 and 2013. Besides the basic overview, such as the number of theses defended in particular years, this study also deals with the analysis of data collection methods used in dissertation research, the educational level at which the research questions are dealt with, physics content and the theses’ focus from the education point of view. The analysis shows that the number of defended theses has been increasing in general in recent years. The most frequently used data collection methods are questionnaires and achievement tests. The theses mainly focus on the upper secondary schools (especially secondary grammar schools) and deal with various physics areas. They are often aimed at the implementation of physics or interdisciplinary topics in school curricula (e.g. biophysics), at evaluation, and at information technology.

 

https://doi.org/10.14712/18047106.235
PDF (Čeština)

References

Dvořák, L., Kekule, M. & Žák, V. (2012). Výzkum v oblasti fyzikálního vzdělávání – co, proč a jak. Československý časopis pro fyziku, 62(5–6), 325–330.

Dvořák, L., Kekule, M. & Žák, V. (2015). Didaktika fyziky včera, dnes a zítra. In I. Stuchlíková & T. Janík (Eds.), Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy (123–157). Brno: Masarykova univerzita.

Dvořáková, V. & Smrčka, J. (2013). Hodnocení kvality doktorských studijních programů na vysokých školách v ČR. Pedagogika, 63(3), 393–403.

Fenclová, J. (1982). Úvod do teorie a metodologie didaktiky fyziky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.

Hendl, J. (2009). Kvalitativní pedagogický výzkum. In J. Průcha (Ed.), Pedagogická encyklopedie (819–823). Praha: Portál.

Chráska, M. (2009). Kvantitativní pedagogický výzkum. In J. Průcha (Ed.), Pedagogická encyklopedie (813–818). Praha: Portál.

Janík, T. & Stuchlíková, I. (2010). Oborové didaktiky na vzestupu: přehled aktuálních vývojových tendencí. Scientia in educatione, 1(1), 5–32.

Kekule, M. (2014). Obsahová analýza klíčových témat výzkumu v přírodovědném vzdělávání. Scientia in educatione, 5(2), 40–57.

Lee, M., Wu, Y. & Tsai, C. (2009). Research trends in science education from 2003 to 2007: A content analysis of publications in selected journals. International Journal of Science Education, 31(15), 1 999–2 020.

Mareš, J. (2013). Neviditelná skupina aneb Co s postdoktorandy? Pedagogická orientace, 23(1), 5–26.

Nezvalová, D. (2011). Didaktika fyziky v České republice: trendy, výzvy a perspektivy. Pedagogická orientace, 21(2), 171–192.

Pavlasová, L. (2015). Disertační práce se zaměřením na didaktiku biologie v České republice v letech 2004–2013. Scientia in educatione, 6(2), 4-15.

Průcha, J. (2009). Pedagogický výzkum v ČR. In J. Průcha (Ed.), Pedagogická encyklopedie (803–808). Praha: Portál.

Rusek, M. (2015). Analýza disertačních prací z didaktiky chemie obhájených v letech 2003–2014. Scientia in educatione, 6(2), 16–34.

RVP G. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia (2007). Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze.

RVP ZV. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (verze platná od 1. 9. 2013) (2013). Praha: MŠMT.

Statistická ročenka školství – výkonové ukazatele 2014/15. (2015). Praha: MŠMT.

Dostupné z http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/statistika-skolstvi/statistickarocenka-skolstvi-vykonove-ukazatele-2014-15

Stuchlíková, I. & Janík, T. (Eds.). (2011). Oborové didaktiky: bilance a perspektivy [Monotematické číslo]. Pedagogická orientace, 21(2).

Stuchlíková, I. & Janík, T. (Eds.). (2015). Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy. Brno: Masarykova univerzita.

Svoboda, E. (2005). Vědecká základna didaktiky fyziky. In D. Nezvalová (Ed.), Sborník z konference: Projekty v teorii a praxi vyučování fyzice (20–26). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.

Švaříček, R. (2014). Triangulace. In R. Švaříček & K. Šeďová (Eds.), Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách (202–206). Praha: Portál.

Tsai, C.-C. & Wen, L. M. C. (2005). Research and trends in science education from 1998 to 2002: A content analysis of publications in selected journals. International Journal of Science Education, 27, 3–14.

Zpráva Akreditační komise o hodnocení doktorských studijních programů z oblasti oborových didaktik přírodních věd (2010). Dostupné z http://www.akreditacnikomise.cz/attachments/231 hodnoceni dsp didaktiky 2010.pdf

Žák, V. (2014). Historický vývoj pojetí didaktiky fyziky v České republice. Pedagogická orientace, 24(2), 222–243.

Authors who publish with this journal agree to the following terms:

  1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of the published work (See The Effect of Open Access).