Planning Educational Content in School Curriculum Documents: Examples of current practice from pre-schools in the Czech Republic and Slovakia

Authors

  • Eva Koželuhová
  • Barbora Loudová Stralczynská
  • Milena Lipnická

DOI:

https://doi.org/10.14712/23362189.2020.1678

Abstract

The aim of the research was to analyse the ways in which educational content is planned and taught in selected pre-school educational programmes in the Czech Republic and Slovakia, with a focus on the topics, educational objectives, and different approaches to school curriculum design.

Methods. The first part of the research consisted of a qualitative content analysis of the school educational programmes of 40 pre-schools in the Czech Republic and 40 reflective reports from the teachers of these pre-schools. The research focused on approaches to designing integrated educational blocks in these school educational programmes and on teachers´ preferences when implementing them in their teaching. The second part was undertaken in cooperation with the Faculty of Education of Matej Bel University in Banská Bystrica, Slovakia. Research data was obtained by a questionnaire survey among students of distance studies in study programmes preparing pre-school teachers in the Czech Republic and Slovakia.

The results from the research sample indicated that the chronological approach of integrated educational blocks was the most popular type within pre-schools in both countries. The pre-schools designed the educational content according to the season and structured it into weekly themes. This approach might not necessarily fulfil the requirements of the Czech and Slovak national educational programmes in relation to the specified educational content according to the current needs and interests of children. Even though some teachers were often allowed to choose their own topics, the majority of teachers were still required to implement topics specified in the school educational programme. In conclusion, the paper provides a possible outline of the causes of this situation and suggests opportunities for further research.

Keywords: pre-school education, educational content, school educational programme, curriculum, planning

References

Burkovičová, R. (2008). Pedagogické projektování a prezentace pedagogického projektu v učitelství pro mateřské školy [Pedagogical design and presentation of a pedagogical project in kindergarten teaching]. 2nd ed. University of Ostrava.

CSI. (2019). Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2018-2019 - Výroční zpráva [Quality and efficiency of education and the education system in the 2018-2019 school year - Annual report]. Praha: Czech School Inspectorate. Available from: www.csicr.cz

Education Act (2008). Zákon č. 245/2008 Z. z., o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov [Act no. 245/2008 Coll. on upbringing and education (Education Act) and on amendments to certain acts]. Available from: www.slov-lex.sk

Education Act (2004). Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) [Act no. 561/2004 Coll. on preschool, basic, secondary, higher vocational and other education (Education Act)]. Available from: www.msmt.cz

FEP PE (2018). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání [Framework educational programme for preschool education]. Praha: Ministry of Education, Youth and Sports. Available from: www.msmt.cz

Hajdúková, V. et al. 2009. Metodika na tvorbu školských vzdelávacích programov [Methodology

for creating school educational programmes]. Bratislava: Ministry of Education, Science,

Research and Sport. Available from: www.minedu.sk

Krejčová, V., Kargerová, J., & Syslová, Z. (2015). Individualizace v mateřské škole [Individualisation in kindergarten]. Praha: Portál.

Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. 2nd ed. Los Angeles: SAGE.

Průcha, J. (2016). Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků [The preschool child and the world of education: An overview of theory, practice, and research findings]. Praha: Wolters Kluwer.

SEP (2016). Štátny vzdelávací program pre predprimárne vzdelávanie v materských školách [State educational programme for pre-primary education in kindergartens]. (Online). Available from: www.statpedu.sk

Šmelová, E., & Prášilová, M. (2018). Didaktika předškolního vzdělávání [Didactics of preschool education]. Praha: Portál.

Smolíková, K. (2005). Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy [Manual for the preparation of the school (class) educational programme of the kindergarten]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický.

Smolíková, K. (2006). Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy [Manual for the preparation of the school (class) educational programme of the kindergarten]. 2nd ed. Praha: Výzkumný ústav pedagogický.

Švaříček, R., & Šeďová, K. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách [Qualitative research in pedagogical sciences]. 2nd ed. Praha: Portál.

Svobodová, E. (2007). Obsah a formy předškolního vzdělávání [Content and forms of preschool education]. University of South Bohemia in České Budějovice.

Svobodová, E. (2010). Vzdělávání v mateřské škole: Školní a třídní vzdělávací program

[Kindergarten education: School and classroom educational programme]. Praha: Portál.

Syslová, Z., Burkovičová, R., Kropáčková, J., Šilhánová, K., & Štěpánková, L. (2019). Didaktika mateřské školy [Kindergarten didactics]. Praha: Wolters Kluwer.

Downloads

Published

2020-12-30