Od virtuální k fyzické výuce
Pohled na vnímání připravenosti studentů učitelství anglického jazyka na prezenční praktickou výuku
DOI:
https://doi.org/10.14712/23362189.2023.3110Klíčová slova:
přípravné vzdělávání učitelů, studenti učitelství anglického jazyka, vnímání připravenosti na výuku, mikrovýuka, praktická výuka na stážiAbstrakt
Od počátku třetí dekády 21. století zažívají učitelé všech stupňů vzdělávání bouřlivé časy. Začínající i zkušení učitelé byli nuceni přehodnotit své dovednosti tak, aby refl ektovaly nejen změny v možnostech, které přináší rozvoj technologií a globalizace, ale také náhlé a nečekané důsledky globální pandemie. Vládní rozhodnutí uzavřít všechny vzdělávací instituce v České republice kvůli pandemii COVID-19 a přesunout proces výuky a učení do online prostředí mělo dopad i na vysokoškolské přípravné vzdělávání budoucích učitelů angličtiny. Všichni se museli vyrovnat s problémy, které situace přinesla; pedagogové museli přehodnotit svůj přístup k přípravnému vzdělávání učitelů, aby se jejich studenti cítili lépe připraveni na výzvy krize. Vzdělavatelé učitelů mimo jiné přijali měnící se prostředí a aktivně hledali způsoby, jak co nejlépe podpořit studenty v jejich přípravě na učitelskou profesi.
Cílem tohoto příspěvku je prezentovat a diskutovat výsledky výzkumu, který byl proveden na katedře anglistiky a amerikanistiky regionální české univerzity v reakci na důsledky pandemie. Cílem výzkumu bylo zjistit, jak studenti učitelství vnímají, zda a jak je mikrovýuka, která kvůli omezením souvisejícím s pandemií probíhala online, připravila na jejich prezenční praktickou výuku v následujícím semestru. Kontext byl tedy silně ovlivněn okolnostmi globální From Virtual to Physical: Insights into Student English Language Teachers’ Perceptions of Preparedness for Face-to-Face Placement Practice Teaching pandemie. Teoretický rámec programu počátečního vzdělávání učitelů anglického jazyka i tohoto příspěvku je založen na modelech učitelské profesionality (Spilková, 2019), refl ektivního praktika (Černá, Píšová, & Vlčková, 2017) a realistického přístupu (Korthagen et al., 2001).
Ve studii byla shromážděna, analyzována a vyhodnocena data z refl ektivních sezení, dvou fokusních skupinových diskusí a dotazníku. Účastníky studie byli studenti druhého ročníku bakalářského programu Angličtina pro vzdělávání. Výsledky výzkumu naznačují, že studenti nevnímali cíle a obsah zvoleného studijního programu jako ovlivněné změnami vnějších podmínek, nicméně procesy svého profesního učení vnímali jako ovlivněné. Tyto výsledky jsou v souladu s výzkumem Yochanny a Levyové (2022), který se zabýval efektivní implementací mikrovýuky v přípravě učitelů.
Výsledky této studie z hlediska vzdělávání i výzkumu naznačují, že přípravné vzdělávání budoucích učitelů angličtiny musí řešit problém, jak umožnit studentům připravit se na svou profesi bez ohledu na to, zda vyučují v online nebo prezenčních hodinách. Počáteční vzdělávání učitelů by mělo mít za cíl připravit budoucí učitele na to, aby očekávali neočekávané, což je téma, které je třeba prozkoumat v dalším výzkumu.
Reference
Ağçam, R., Akbana, Y. E., & Rathert, S. (2021). Dealing with Emergency Remote Teaching: The Case of Pre-Service English Language Teachers in Turkey. Journal of Language and Education, 7(4), 16-29.
https://doi.org/10.17323/jle.2021.11995
Bartoš, V., Cahlíková, J., Bauer, M., & Chytilová, J. (2020). Dopady pandemie koronaviru na duševní zdraví. IDEA anti COVID-19 # 22. Národohospodářský ústav AV ČR. https://idea.cerge-ei.cz/
Batmang, B., Sultan, M., Azis, A., & Gunawan, F. (2021). Perceptions of pre-service teachers on online learning during the COVID-19 pandemic. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 9(3), 449-461.
https://doi.org/10.46328/ijemst.1595
Braun, V., & Clarke, V. (2006) Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.
https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
Burke, L. D., & Weill, B. (2023). Public health and society: Current issues. Jones & Bartlett Learning.
Černá, M., Píšová, M., & Vlčková, K. (2017). Vliv klinické zkušenosti na profesní rozvoj studentů učitelství. Studia paedagogica, 22(3), 44-68.
https://doi.org/10.5817/SP2017-3-4
Choate, K., Goldhaber, D., & Theobald, R. (2021). The effects of COVID-19 on teacher preparation. Phi Delta Kappan, 102(7), 52-57.
https://doi.org/10.1177/00317217211007340
Dweck, C. (2017). Nastavení mysli. Nová psychologie úspěchu aneb naučte se využít svůj potenciál. Brno: Jan Melvil.
El Masry, T., & I Alzaanin, E. (2021). Uncovering New Paths to Adaptation: a Case Study of Malaysian English as a Second Language Pre-service Teachers. Arab World English Journal (AWEJ), 12(1), 421-442.
https://doi.org/10.24093/awej/vol12no1.28
Finkelstein, A., Taubman, S., Wright, B., Bernstein, M., Gruber, J., Newhouse, J. P., Allen, H., Baicker, K., & Oregon Health Study Group (2012). The Oregon health insurance experiment: Evidence from the first year. The Quarterly Journal of Economics, 127(3), 1057-1106.
https://doi.org/10.1093/qje/qjs020
PMid:23293397 PMCid:PMC3535298
Fletcher, J., Klopsch, B., Everatt, J., & Sliwka, A. (2022). Preparing student teachers post-pandemic: Lessons learnt from principals and teachers in New Zealand and Germany. Educational Review, 74(3), 609-629.
https://doi.org/10.1080/00131911.2021.2007053
Ford, K., & Freund, R. (2022). Young lives under pressure: Protecting and promoting young people's mental health at a time of global crises. Young Lives Policy Brief 55. Oxford: Young Lives.
Fuertes-Camacho, M. T., Dulsat-Ortiz, C., & Álvarez-Cánovas, I. (2021). Reflective practice in times of COVID-19: A tool to improve education for sustainable development in pre-service teacher training. Sustainability, 13(11): 6261.
https://doi.org/10.3390/su13116261
Gacs, A., Goertler, S., & Spasova, S. (2020). Planned online language education versus crisis‐prompted online language teaching: Lessons for the future. Foreign Language Annals, 53(2), 380-392.
https://doi.org/10.1111/flan.12460
Gardner, S. (2010). Stress among prospective teachers: A review of the literature. Australian Journal of Teacher Education, 35(8), 18-28.
https://doi.org/10.14221/ajte.2010v35n8.2
Hendl, J. (2008). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. (2nd ed.). Praha: Portál.
Hill, J. B. (2021). Pre-service teacher experiences during COVID 19: Exploring the uncertainties between clinical practice and distance learning. Journal of Practical Studies in Education, 2(2), 1-13.
https://doi.org/10.46809/jpse.v2i2.18
https://doi.org/10.46809/jpse.v3i1.37
Jones, L., Durham, C., & Cataneo, A. (2021). Rising to the challenge: Preparing pre-service teachers during a global pandemic. The New Educator, 17(4), 375-393.
https://doi.org/10.1080/1547688X.2021.1991538
Karakaş, A., & Yükselir, C. (2021). Engaging pre-service EFL teachers in reflection through video-mediated team micro-teaching and guided discussions. Reflective Practice, 22(2), 159-172.
https://doi.org/10.1080/14623943.2020.1860927
Kidd, W., & Murray, J. (2020). The Covid-19 pandemic and its effects on teacher education in England: How teacher educators moved practicum learning online. European Journal of Teacher Education, 43(4), 542-558.
https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1820480
Komorowska, H. (2016). Difficulty and coping strategies in language education: Is positive psychology misrepresented in SLA/FLT?. In D. Gabryś-Barker & D. Gałajda (Eds.), Positive psychology perspectives on foreign language learning and teaching, second language learning and teaching (pp. 39-56). Cham: Springer Switzerland.
https://doi.org/10.1007/978-3-319-32954-3_3
Korthagen, F. A. J. (2011). Making teacher education relevant for practice: The pedagogy of realistic teacher education. Orbis Scholae, 5(2), 31-50.
https://doi.org/10.14712/23363177.2018.99
Korthagen, F. A. J., Kessels, J., Koster, B., Lagerwerf, B., & Wubbels, T. (2001). Linking practice and theory: The pedagogy of realistic teacher education. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum.
https://doi.org/10.4324/9781410600523
Korucu-Kış, S. (2021). Preparing student teachers for real classrooms through virtual vicarious experiences of critical incidents during remote practicum: A meaningful-experiential learning perspective. Education and Information Technologies, 26(6), 6949-6971.
https://doi.org/10.1007/s10639-021-10555-7
PMid:33935573 PMCid:PMC8063783
Lei, M., & Medwell, J. (2021). Impact of the COVID-19 pandemic on student teachers: How the shift to online collaborative learning affects student teachers' learning and future teaching in a Chinese context. Asia Pacific Education Review, 22, 169-179.
https://doi.org/10.1007/s12564-021-09686-w
PMCid:PMC8043438
Mackey, A., & Gass, S. M. (2016). Second language research: Methodology and design. (2nd ed.). London: Routledge.
Mansfield, C. F., Beltman, S., Weatherby-Fell, N., & Broadley, T. (2016). Classroom ready? Building resilience in teacher education. In R. Brandenberg, S. McDonough, J. Burke, & S. White (Eds.), Teacher education: Innovation, intervention and impact (pp. 211-229). Singapore: Springer.
https://doi.org/10.1007/978-981-10-0785-9_13
Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldaña, J. (2014) Qualitative data analysis. A methods sourcebook. Thousand Oaks: SAGE.
Park, I. (2021). Moving out of the here and now: An examination of frame shifts during microteaching. Linguistics and Education, 66, 100979.
https://doi.org/10.1016/j.linged.2021.100979
Pazilah, F. N., Hashim, H., & Yunus, M. M. (2021). Service-learning in English as a second language teacher training program: Exploring pre-service teachers' authentic learning experiences. Arab World English Journal (AWEJ), 12(2), 377-398.
https://doi.org/10.24093/awej/vol12no2.26
Ping, W. (2013). Micro-teaching: A powerful tool to embedding the English teacher certification testing in the development of English teaching methodologies. International Journal of English Language and Literature Studies, 2(3), 163-175.
Píšová, M., & Černá, M. (2000). Integrace profesní přípravy učitelů cizích jazyků. Pedagogická orientace, 2, 73-79.
Ridley, M., Rao, G., Schilbach, F., & Patel, V. (2020). Poverty, depression, and anxiety: Causal evidence and mechanisms. Science 370(6522).
https://doi.org/10.1126/science.aay0214
PMid:33303583
Sarnou, H., & Sarnou, D. (2021). Investigating the EFL courses shift into Moodle during the pandemic of COVID-19: The case of MA Language and Communication at Mostaganem University. Arab World English Journal (AWEJ), Special Issue on Covid-19, 12, 354-363.
https://doi.org/10.24093/awej/covid.26
https://doi.org/10.2139/ssrn.3851777
https://doi.org/10.31235/osf.io/9kavc
Spilková, V. (2019). Přístupy k výuce pedagogiky v kontextu měnících se paradigmat v učitelském vzdělávání. Pedagogika, 69(3), 269-291.
https://doi.org/10.14712/23362189.2019.1529
Spilková, V., Černá, M., & Reimannová, I. (2018). Kompetenční profil učitele anglického jazyka. Pardubice: Univerzita Pardubice.
Taber, K. S. (2014). Methodological issues in science education research: A perspective from the philosophy of science. In M. R. Matthews (Ed.), International handbook of research in history, philosophy and science teaching (Vol. 3, pp. 1839-1893). Dordrecht: Springer Netherlands.
https://doi.org/10.1007/978-94-007-7654-8_57
UNESCO (2021, 13 September). COVID-19 Educational Disruption and Response. https://en.unesco.org/covid19/educationresponse
United Nations (2020, August). Policy brief: Education during COVID-19 and beyond. https://www.un.org/development/desa/dspd/wp-content/uploads/sites/22/2020/08/sg_policy_brief_covid-19_and_education_august_2020.pdf
Wells, M. S. (2021). Preparing teachers during a pandemic: Virtual practicum in an undergraduate literacy course. Teacher Educators' Journal, 14, 61-82.
Yin, R. K. (2003). Case study research: design and methods. (3rd ed.). Thousand Oaks: SAGE.
Yochanna, M., & Levy, M. (2022). Enabling pre-service teachers to connect theory to practice. The 10th European Conference on Language Learning, London, United Kingdom, 2022, July 14-17.
Zalavra, E. & Makri, K. (2022). Relocating Online a technology-enhanced microteaching practice in teacher education: Challenges and implications. The Electronic Journal of e-Learning, 20(3), 270-283.