Samosvojnost, spiritualita, patření: Tři aspekty lidské identity v Komenského vychovatelství
Abstrakt
Anotace: Specifikem lidské bytosti je, že si klade otázku, „kdo jsem“. Snaží se pochopit svou vlastní identitu. V různých etapách dějin přichází s různými odpověďmi – někdy vzájemně se doplňujícími, někdy si odporujícími. Tato studie klade do středu svého zájmu tázání po identitě z hlediska edukativního, poněvadž antropologické předporozumění „kdo jsem“ určuje (kromě jiného) eticko-výchovné „kdo bych měl být“. Ontologie předchází metodologii. Všechny kultury v dějinách nějak koncipovaly své „jest“, aby následně formovaly identitu svých členů do tvaru, jak by „měly být“. V možnostech této práce není vyčerpat téma identity, tím méně analyzovat jednotlivé dějinné pokusy o její hledání. Cíl je mnohem skromnější: předložit Komenského zápas o zodpovězení otázky „kdo je člověk“ a následně ohledat edukační implikace jeho pojetí. Komenský usiluje o formování takového lidství, kterému je vlastní „znát dobré, chtít dobré a činit dobré“, a to s unikátní kvalifikací „i když se nikdo nedívá“. Záměrem eseje je nastínit antropologické fundamenty tohoto velkolepého edukačního cíle. Je takto silná identita možná? Jedinec s takovou morální integritou, kdy nehraje roli, zda je při svém jednání pozorován či nikoliv? Z Komenského bohaté antropologie se zaměřím na tři fundamentální motivy: nesamosvojnost, spiritualitu a patření (ve specifickém smyslu, který bude vyložen). Všechny tři motivy jsou vzájemně provázány a určují specifičnost Komenského filozofie výchovy.
Klíčová slova: identita, edukace, samosvojnost, spiritualita, patření, Komenský.
Reference
Alt, R. (1959). Pokrokový charakter Komenského pedagogiky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Dykstra, C. R. (1981). Vision and character: A christian educator's alternative to Kohlberg. New York: Paulist Press.
Frankl, V. E., & Lapide, P. (2011). Bůh a člověk hledající smysl. Brno: Cesta.
Komenský, J. A. (1905). Didaktika velká. Praha.
Komenský, J. A. (1927). Hlubina bezpečnosti. Praha.
Komenský, J. A. (1992). Obecná porada o nápravě věcí lidských, sv. I, II, III. Praha: Svoboda.
Komenský, J. A. (1955). Opera didactica omnia, sv. IV. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Kožmín, Z., & Kožmínová, D. (2007). Zvětšeniny z Komenského. Brno: Host.
Krasnovskij, A. (1955). Jan Amos Komenský. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Lewis, C. S. (1993). K jádru křesťanství. Praha: Návrat domů.
Moore, G. E. (1903). Principia ethica. Dostupné z http://fair-use.org/g-e-moore/principia-ethica
Palouš, R. (1992). Komenského Boží svět. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Platón (2005). Euthyfrón, Obrana Sókrata, Kritón. Praha: OIKOYMENH.
Plesu, A. (2001). Minima moralia: poznámky k etike intervalu. Z rumunského originálu přeložila Jana Páleníková. Bratislava: Kalligram.
Popelová, J. (1958). Komenského cesta k všenápravě. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Tichý, F. R. (1951). S J. A. Komenským do budování socialistické školy. In F. R. Tichý (Ed.), Jan Amos Komenský. Didaktické spisy. Praha: SPN.