Imitace, reprezentace a ztráta originálu
Škola jako Noemova archa
DOI:
https://doi.org/10.14712/23362189.2024.4597Klíčová slova:
technologie, gramotnost, LLM, C-LLM, generativní umělá inteligence, odnaučování, Platón, FaidrosAbstrakt
Jsme na úsvitu revoluce v komunikačních technologiích, která dalece předčí transformační sílu knihtisku a možná se blíží významu vynálezu písma. Velké jazykové modely (LLM) v kombinaci s konverzačními prostředky tvořícími C-LLM již – otevřeně i skrytě – ovlivnily školy a podniky, akademický výzkum i masmédia. V tomto článku se zabýváme některými důležitými výzvami, které tyto technologie představují pro některé přetrvávající klíčové ideje vzdělávání. Na pozadí jistého předpokladu, že C-LLM jsou zde již napořád, zde zkoumáme pojetí školy jako možného prostoru pro protiopatření optikou kritiky technologie psaného slova v Platónově díle Faidros a jeho pojmu arete neboli ctnost. Cílem je zjistit, jaké možnosti se otevírají pro novou představu školy jako místa pro učení v době, kdy se radikálně proměňují vzorce užívání jazyka.
Reference
Alemohammad, S., Casco-Rodriguez, J., Luzi, L., Imtiaz Humayun, A., Babaei, H., … Baraniuk, R. G. (2023). Self-Consuming Generative Models Go MAD. Preprint, arXiv:2307.01850 [cs.LG], https://arxiv.org/pdf/2307.01850 (accessed Aug 1, 2024).
https://doi.org/10.52591/lxai202312101
Bender, E. M., Gebru, T., McMillan-Major, A., & Shmitchell, S. (2021). On the Dangers of Stochastic Parrots: Can Language Models Be Too Big? Proceedings of the 2021 ACM Conference on Fairness, Accountability, and Transparency. FAccT '21. Association for Computing Machinery, 610-623.
https://doi.org/10.1145/3442188.3445922
Briesch, M., Sobania, D., & Rothlauf, F. (2024). Large Language Models Suffer From Their Own Output: An Analysis of the Self-Consuming Training Loop. Preprint, arXiv:2311.16822v2 [cs.LG].
Cope, W., & Kalantzis, M. (2023) On Cyber-Social Meaning: The Clause, Revised. The International Journal of Communication and Linguistic Studies, 21(2), 1-18.
https://doi.org/10.18848/2327-7882/CGP/v21i02/1-18
Fisher, J. (1966). Plato on Writing and Doing Philosophy. Journal of the History of Ideas, 27, 2.
https://doi.org/10.2307/2708636
Han, B.-C. (2017). The Agony of Eros. MIT Press.
https://doi.org/10.7551/mitpress/11054.001.0001
Illich, I. (1970). Deschooling Society. Harper & Row.
Illich, I. (1993). In the Vineyard of the Text: A Commentary on Hugh's Didascalion. The University of Chicago Press.
Jandrić, P. (2014). Deschooling Virtuality, Open Review of Educational Research, 1(1), 84-98.
https://doi.org/10.1080/23265507.2014.965193
Ong, W. J. (1982). Orality and Literacy: The Technologizing of the Word. Methuen.
https://doi.org/10.4324/9780203328064
Pasquinelli, M. (2023). The Eye of the Master: A Social History of Artificial Intelligence. Verso Books.
Peters, M. A., Jackson, L., Papastephanou, M., Jandrić, P., Lazaroiu, G., Evers, C. W., … Fuller, S. (2023). AI and the Future of Humanity: ChatGPT-4, Philosophy and Education - Critical Responses. Educational Philosophy and Theory, 56(9), 828-862.
https://doi.org/10.1080/00131857.2023.2213437
Plato (1997). Phaedrus. Transl. by Alexander Nehamas and Paul Woodruff. In Cooper, J. M., ed. Plato: Complete Works. Hackett Publishing.
Rawls, J. (1971) A Theory of Justice. Harvard University Press.
https://doi.org/10.4159/9780674042605
PMCid:PMC2609853
Schindler, D. C. (2009). Why Socrates Didn't Charge: Plato and the Metaphysics of Money. Communio: International Catholic Review, 36, 394-426.
Zuboff, S. (2019). The Age of Surveillance Capitalism: The Fight for a Human Future at the New Frontier of Power. Profile Books.