Teachers’ Evaluation of the Pedagogical Activity of Teaching Assistants in a Kindergarten

Authors

  • Radmila Burkovičová Ostravská univerzita Pedagogická fakulta Katedra preprimární a primární pedagogiky Fr. Šrámka 3 / 701 03 Ostrava Tel: +420 605 470 787 E-mail: Radmila.Burkovicova@osu.cz

DOI:

https://doi.org/10.14712/23362189.2020.1662

Keywords:

teaching assistant, activity, evaluation, teacher, kindergarten, child

Abstract

The article presents results on identifying activities required from teaching assistants in kindergartens by legislative documents and their implementation and evaluation. The respondents were 32 qualified female teachers and 32 teaching assistants from the same kindergarten classes. The implementation of activities was evaluated by the teachers in 2017-2019. Methods: Qualitative content analysis of legislative documents, interviews identifying activities performed by teaching assistants, and teachers’ evaluation. Results: In direct pedagogical activities, assistants’ help in children’s physical activation, adaptation to the kindergarten environment, strengthening of basic habits, protecting safety and health, and group activities according to teachers’ established procedures and instructions focused on the children’s SEN were evaluated as positive. Failure to provide support and assistance to children with SEN, excessive performance of some activities, and inappropriate criticism were seen as negative. In activities related to direct pedagogical activities, care and concern for intact children were evaluated as positive. Failure to assist children and mutual conflicts of assistants in front of children were evaluated as unacceptable. Their knowledge of children’s diagnostic results was evaluated as being insufficient. The teachers also stated their desires and, expectations regarding the implementation of some activities. Conclusion: The results of the evaluation of the implementation of the teaching assistants’ activity in kindergartens provides an area for their improvement.

 

References

Burkovičová, R. (2012). Profesní činnosti učitelů mateřských škol a jejich výzkum. Ostrava: Pedagogická fakulta OU.

Kalhous, Z., & Obst, O. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál.

Kancelaria Sejmu (2014). Ustawa z dnia 24 kwietnia 2014 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty. Dostupné z http://isap.sejm.gov.pl

Kraus, B., & Poláčková, V., et al. (2001). Prostředí, člověk, výchova. Brno: Paido.

Lightfoot, S., & Frost, D. (2015). The professional identity of early years educators in England: Implications for a transformative approach to continuing professional development. Professional Development in Education, 41(2), 401-418.

https://doi.org/10.1080/19415257.2014.989256

MŠMT (1998a). Informace o zřízení funkce romského asistenta v základní a zvláštní škole. Věstník MŠMT, 54(6), 153-154.

MŠMT (1998b). Úprava Statutu pokusného ověřování přípravných tříd. Věstník MŠMT, 54(6), 154.

MŠMT (2000). Metodický pokyn Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ke zřizování přípravných tříd pro děti se sociálním znevýhodněním a k ustanovení funkce vychovatele - asistenta učitele č.j. 25484/2000-22. Dostupné z www.vzdelavacisluzby.cz

MŠMT (2014). Přehled šablon a jejich věcný výklad. Dostupné z www.msmt.cz

RVP PV (2018). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Dostupné z www.msmt.cz

MŠVV a ŠSR (2019). Zákon č. 138/2019 Z. z., o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch. Dostupné z www.epi.sk

Nařízení vlády č. 222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě. Dostupné z https://ppropo.mpsv.cz

Němec, Z., & Michálek, J. (2015). Systémové vymezení pozice asistenta pedagoga v českém školství. In Morávková Vejrochová, M. et al. Standard práce asistenta pedagoga. Olomouc: Univerzita Palackého.

OKM. (2018). Opetus- ja kulttuuriministeriö Varhaiskasvatuslaki Nro 540/2018, 13. heinäkuuta 2018. Dostupné z www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180540

Perkowska-Klejman, A., & Górk-Strzałkowska, A. (2014). Opieka i wychowanie w szkole zintegrowanej ze środowiskiem - między starą a nową perspektywą. Pedagogika Społeczna, 51(1), 95-106.

Pytel, L. (2017). Asystent nauczyciela przedszkola - kim jest i dlaczego warto mieć taką osobę w swojej placówce? Dostupné z https://blog.dooplacenia.pl/2017/09/20

Sedlák, M. (1998). Manažment. Bratislava: Elita.

Slavík, J. (1999). Hodnocení v současné škole. Východiska a nové metody pro praxi. Praha: Portál.

Stará, J. (2006). Slovní hodnocení na 1. stupni ZŠ. Praha: Dr. Josef Raabe.

Strauss, A., & Corbin, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert.

Šotolová, E. (2003). Vzdělávání romských dětí v ČR se zaměřením na přípravné třídy a romské pedagogické asistenty. Pedagogika, 53(1), 80-83.

Švaříček, R., & Šeďová, K. et al. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.

Szymczyk, J. (2018). Asystent nauczyciela - na czym polega jego praca? Dostupné z https://poradnikpracownika.pl

Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. Dostupné z www.msmt.cz

Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání. Dostupné z www.msmt.cz

Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících. Dostupné z www.msmt.cz

Published

2021-07-30

Issue

Section

Research paper