Social Studies in Primary Education: Comparing the Slovak and Czech Republics

Authors

  • Zuzana Danišková

DOI:

https://doi.org/10.14712/23362189.2020.1675

Abstract

This article focuses on Slovak primary school (ISCED1) subjects that represent social and human knowledge and contrasts the Slovak situation with the Czech one. First, it looks briefly at the historical context that gave rise to and continues to shape these subjects. It then considers their content and attempts to explain why these subjects have ceased to evolve. It also shows that, despite the continual re-discovery of teaching methods and the acute need for them when teaching pupils of this age, there has been little research in this area. It concludes by stating that the lack of education research and discussion makes it difficult to influence public policymaking and curricular reform.

Keywords: Slovak primary social studies, curriculum of social studies, didactics, teaching methods of social studies

References

Adame, R., & Kováčiková, O. (2015). Prvouka pre 1. ročník základnej školy [Knowledge and understanding of the world for primary year 1]. Bratislava: AITEC.

https://doi.org/10.1103/PhysRevE.91.013007

PMid:25679708

Adame, R., & Kováčiková, O. (2016). Prvouka pre 2. ročník základnej školy [Knowledge and understanding of the world for primary year 2]. Bratislava: AITEC.

Adamová, V. et al. (2017). Hravá vlastiveda [Playfull local studies]. Košice: Taktik.

Berti, A. E. (2002). Children's understanding of society: Psychological studies and their educational implications. In E. Nasman & A. Ross, Children's understanding in the new Europe (pp. 89-107). London: Trentham Books.

Berti, A. E. (2004). Children's understanding of politics. In M. Barrett & E. Buchanan-Barrow, Children's understanding of society (pp. 69-104). Hove: Psychology Press.

Berti, A. E., & Andriolo, A. (2001). Third graders' understanding of core political concepts (law, nation-state, government) before and after teaching. Genetic, Social, and General Psychology Monographs, 127(4), 346-377.

Berti, A. E., & Bombi, A. S. (1988). The child's construction of economics. Cambridge: Cambridge University Press.

Brophy, J., & Alleman, J. (2002). Primary-grade student's knowledge and thinking about the economics of meeting families' shelter needs. American Educational Research Journal, 39(2), 423-468.

https://doi.org/10.3102/00028312039002423

Černý, N. (1930/31). Nové učebné osnovy prvouky [Knowledge and Understanding of the world - new curriculum]. Komenský, 58, 324-327.

Danišková, Z. (2018). Finančná gramotnosť: Sirény lákajú - Slovensko podlieha. Ako? "Svojským folklórom" [Financial literacy: The sirens sound - Slovakia succumbs. How? "Through its own folklore"]. e-Pedagogium, 18(1), 58-68.

https://doi.org/10.5507/epd.2018.006

Doliopoulou, E. (1995). Social studies as a form and medium of education on the Greek kindergarten. International Journal of Early Years Education, 3(2), 47-61.

https://doi.org/10.1080/0966976950030204

Duschinská, K., & High, R. (2019). Didaktika obecné didaktiky: Od deklarativní znalosti pojmů směrem k rozvoji didaktického myšlení [General teaching methods: From a declarative knowledge of concepts to developing methodological thinking]. Pedagogika, 69(3), 316-332.

https://doi.org/10.14712/23362189.2019.1516

Dvořáková, M. (2009). Poznávání prekonceptů politologických pojmů jako součást rozvoje didaktické znalosti obsahu u studentů učitelství [Knowledge of pre-concepts in political science as part of developing pedagogic content knowledge in student teachers]. In T. Janík et al. Možnosti rozvíjení didaktických znalostí obsahu u budoucích učitelů [Possibilities of developing didactic knowledge of content in future teachers] (pp. 129-137). Brno: Paido.

Dvořáková, M. (2012). Příprava studentů primární pedagogiky ke konstruktivistickému pojetí učiva a vyučování o společnosti [Teaching primary education students: a constructivist approach to teaching about society]. (Thesis). Praha: UK.

Dvořáková, M. (2013). Diagnostikování dětských pojetí společnosti studenty učitelství [Diagnostics of children's concept of society for education students]. Orbis Scholae, 7(1), 101-117.

https://doi.org/10.14712/23363177.2015.28

Dvořák, D., & Dvořáková, M. (2005). Spoločenskovědní vzdělávání [Social science education]. In Spilková, V. et al. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál, pp. 209-223.

Dvořák, D., & Dvořáková, M. (2018). Kurikulární reformy v anglofonních zemích: tři případy proměny historického učiva v primárním vzdělávání [Curricular reforms in English-speaking countries: three case studies of changes to the primary school history curriculum]. Orbis Scholae, 12(1), 135-157.

https://doi.org/10.14712/23363177.2018.289

Janík, T. (2009). Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání [Pedagogical content knowledge and its importance in subject teaching methods, curriculum development, and teacher education]. Brno: Paido.

Janík, T., & Najvar, P. (2011). A. J. Korthagen - Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů [A. J. Korthagen - How to combine practice and theory]. Brno: Paido.

Jiránek, F. (1974). Rozvoj myšlení žáku mladšího školního věku při učení základům dějepisu [Developing thinking in young pupils when teaching the basics of history]. Praha: UK.

Kancír, J., & Madziková, A. (2003). Didaktika vlastivedy [Local studies teaching methods]. Prešov: Univerzum.

Korim, V. et al. (1995). Vlastiveda s didaktikou [Local studies teaching methods]. Banská Bystrica: UMB.

Kožuchová, M., & Rochovská, I. (2018a). Prvouka pre 1. ročník základnej školy [Knowledge and understanding of the world for primary year 1]. Bratislava: Expol Pedagogika.

Kožuchová, M., & Rochovská, I. (2018b). Prvouka pre 2. ročník základnej školy [Knowledge and understanding of the world for primary year 2]. Bratislava: Expol Pedagogika.

Klusák, M. (2010). Poznávání sociálního prostředí [Exploring the social environment]. In B. Pupala & Z. Kolláriková (Eds.), Předškolní a primární pedagogika [Preschool and primary pedagogy] (pp. 363-400). Praha: Portál.

Machalová, M. (2004/2005). Konstruktivistické učební úlohy a jejich role ve vlastivedě. [Constructivist exercises and their role in local studies]. Komenský, 129(5), 16-21.

Národný štandard finančnej gramotnosti verzia 1.1 [National financial literacy standard version 1.1]. (2014). Ministerstvo školstva vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky.

Navrátilová, K. et al. (2002). Vlastiveda na 1. stupni základnej školy: Vybrané kapitoly z didaktiky vlastivedy [Local studies for primary school year 1: Selected chapters from local studies teaching methods]. Nitra: PdF UK.

Průcha, J. (2020). Pedagogický výzkum a využití v praxi - téma pro diskusi [Education studies research in practice - discussion topics]. Pedagogika, (1), 97-101.

https://doi.org/10.14712/23362189.2019.1584

Pupala, B. (1994). K elementárnym podmienkam vývinu chápania pojmu mapa [Elementary developmental conditions for a conceptual grasp of maps]. Geografia, 1, 21-23.

Pupala, B., & Mašková, M. (1997). Slovensko na mapách detí: detská naivná kartografia [Slovakia in children's maps: children's naïve cartography]. Pedagogika, 47(4), 317-328.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávaní [Framework education programme for primary education] (2017). Praha: MŠMT.

Slavík, J. et al. (2017a). Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory [Transdisciplinary teaching methods: sharing teacher knowledge and improving teaching across the subjects]. Brno: Pedagogická fakulta MU.

Slavík, J. et al. (2017b). Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání [Teaching methods case reports in school education]. Brno: MUNI Press.

https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8768-2017

Sunal, C. S. (1980). The Social Studies: How to begin? Day Care and Early Education, 3, 44-47.

https://doi.org/10.1007/BF01617015

Stará, J. (1999). Český a americký způsob zpracování vzdělávacích cílů a obsahu vzdělávání [Czech and American methods of developing educational aims and education content]. Pedagogika, 49(3), 236-248.

Šebková, A., & Vyskočilová, E. (1997). Chápání prostorových vztahů u dětí mladšího školního věku [Young primary children's understanding of spatial relations]. Pedagogika, 47(4), 309-316.

Štech, S. (2020). Trápení s užitečností pedagogického výzkumu: Jen ztraceni v překladu? [Concerns about the usefulness of education research: Just lost in translation?] Pedagogika, 70(1), 109-117.

https://doi.org/10.14712/23362189.2020.1638

Timčíková, A. (2011). Testy z Vlastivedy [Local Studies tests]. Bratislava: Príroda.

Vyskočilová, E. (1973). Pokus vyučovat žáky 2. ročníku chápání historického času na základě genealogie [An attempt at teaching year 2 pupils to understand historical time through genealogy]. Komenský, 9, 545-553.

Vyskočilová, E. (1976). Vytváření základů historického myšlení žáků 2. ročníku [Creating the basis of historical thinking in year 2 pupils]. Komenský, 4, 341-348.

Vyskočilová, E. et al. (2000a). Prvouka pre 1. ročník [Knowledge and Understanding of the world for year 1]. Úvaly: Albra.

Vyskočilová, E. et al. (2000b). Prvouka pre 2. ročník [Knowledge and Understanding of the world for year 2]. Úvaly: Albra.

Vyskočilová, E. et al. (2001). Prvouka pre 3. ročník [Knowledge and Understanding of the world for year 3]. Úvaly: Albra.

Vyskočilová, E., & Morgado, L. (2000). Rozumí české děti ekonomickým pojmům a vztahům podobně jako portugalské děti? [Do Czech children understand economic concepts and relations in the way Portuguese children do?]. Československá psychologie, 6, 528-538.

Vyskočilová, E. (2006). Jak naučit děti ekonomickým pojmům a vztahům [How to teach children economic concepts and relations]. In J. Maňák & T. Janík (Eds.), Problémy kurikula základní školy [Problems of the elementary school curriculum] (pp. 300-308). Brno: PdF MU.

Downloads

Published

2020-12-30