The Main Directions of the Transformation of Primary Education in the Czech Republic after 1989 and the Prospects for Its Future Development

Authors

  • Vladimíra Spilková

DOI:

https://doi.org/10.14712/23362189.2021.2082

Keywords:

primary education, transformation, child-centred education, education policy

Abstract

The aim of this review study is to reflect on the main directions of the transformation of primary education in the Czech Republic in the last thirty years in the broader context of the social and political changes since 1989 and from an international perspective. Selected phenomena will be analysed with respect to the trends in primary education in developed countries, as well as with respect to the traditional concepts of education in our region.

The reform processes will be presented in terms of: (1) education policy; (2) the theoretical background and key concepts, and (3) practical attempts to transform primary education in the reality of school practice.

In terms of education policy the study focuses on major trends in management, legislation, curriculum materials, etc. The next part deals with the transformation of primary education in relation to external and internal reforms, with an emphasis on the internal reform of primary schools. On the basis of a careful analysis of relevant sources, the study will define the key principles of child-centred primary education with respect to its overall concept, goals, content, and teaching strategies.

Furthermore, as a follow-up to the goals of education policy, planned changes, and the theoretical framework, the study will analyse the real-life transformation of primary schools, focusing on major trends in transforming the concept of primary education, including preeminent pedagogic approaches, innovative projects, and alternative theories.

Finally, in the concluding part I will discuss the difficulties and challenges of the present state of affairs. Against the background of the changing context (social requirements, changing characteristics of the child population) and current challenges, possible ways of developing the field of primary education further will be presented.

References

Bartoňová, M., & Vítková, M. (2017). Společné vzdělávání orientované na posílení kompetencí učitelů a žáků v inkluzivním prostředí školy. Brno: Masarykova univerzita.

Bertrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.

Boland, T., & Letschert, J. (1995). Primary prospects. Developments in primary education in some European countries. A quest to facts, trends and prospects. Enschede: National Institute for Curriculum Development SLO.

Bravená, N. (2016). Perspektiva osobnostně orientovaného pojetí výchovy v kontextu přesahu (transcendování) dítěte. Pedagogika, 66(1), 23-31.

Brown, G. I. (1971). Human teaching for human learning. New York: The Vicking Press.

CVVM (2020). Veřejnost o speciálních školách a inkluzivním vzdělávání - září 2020. Tisková zpráva. Dostupné z https://cvvm.soc.cas.cz

Červenka, S. (1993). Učit se. Učit se? Učit se! Praha: Agentura Strom.

ČŠI (2012). Národní zpráva PIRLS 2011. (Online). Dostupnéz www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/PDF_el._publikace/Mezin%c3%a1rodn%c3%ad%20%c5%a1et%c5%99en%c3%ad/NZ_PIRLS_2011.pdf, s. 24-28.

ČŠI (2016). Tematická zpráva: Rozvoj čtenářské, matematické a sociální gramotnosti ve školním roce 2015/2016. (Online). Dostupné z www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/PDF_el._publikace/Tematické%20zprávy/2016_TZ_rozvoj_gramotnosti_2015_2016.pdf

ČŠI (2017). Mezinárodní šetření PIRLS 2016. Národní zpráva. (Online). Dostupné z www.csicr.cz/getattachment/6539348c-b798-4455-a494-40c4494344e6/ID_82_NZ_PIRLS_2016_elektronicka_verze_FINAL.pdf

ČŠI (2020). Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2019/2020. Výroční zpráva České školní inspekce. Praha: ČŠI.

Delors, J. (Ed.). (1996). Learning: the treasure within. Report to Unesco of the International Commission on Education for the Twenty-First Century. Paris: Unesco.

https://doi.org/10.7788/ijbe.1996.24.1.253

Dvořák, D. et al. (2010). Česká základní škola. Vícečetná případová studie. Praha: Karolinum.

Feuerstein, R., Rand, Y., Hoffman, M. B., & Miller, R. (1980). Instrumental enrichment: An intervention program for cognitive modifiability. Baltimore: University Park Press.

Fromm, E. (1967). Člověk a psychoanalýza. Praha: Svoboda.

Fryč, J. et al. (2020). Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. Praha: MŠMT.

Fullan, M (2020). System change in education. American Journal of Education, 126(4), 653-666.

https://doi.org/10.1086/709975

Fullan, M. (2021). Správné hybné síly pro úspěch systému jako celku. Praha: SKAV.

Fullan, M., & Quinn, J. (2016) Coherence: the right drivers in action for schools, districts, and systems. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.

Fullan, M., Quinn, J., Gardner, M., & Drummy, M. (2020). Education reimagined: the future of learning. A collaborative effort between "New pedagogies for deep learning" and Microsoft Education.

GFEN (1991). Všichni na jedničku! Alternativní didaktické postupy. Praha: Karolinum.

Hájková, V., & Strnadová, I. (2010). Inkluzivní vzdělávání: teorie a praxe. Praha: Grada.

Hausenblas, O. (1998). Místo a úloha PAU v inovaci školství. Pedagogika, 48(4), 351-360.

Havlínová, M. (1994). Úzkost ze zkoušení a školní dráha dítěte v režimu tradiční výuky. Praha: Poradna pro podporu zdraví ve školách SZÚ.

Havlínová, M. et al. (1998). Program podpory zdraví ve škole. Praha: Portál.

Havlínová, M. (2002). Sociální klima v prostředí základních škol. Učitelské noviny, 17, 15-18.

Havlínová, H. (2016). Proměny pohledu na výuku čtení v české škole prizmatem výzkumů: od nácviku techniky čtení k rozvoji čtenářské gramotnosti. Orbis scholae, 10(2), 145−157.

https://doi.org/10.14712/23363177.2017.7

Havlínová, H. (2018). Podkladová studie: Revize RVP - 1.stupeň. Praha: NUV.

Hayes, D. (2010). Encyclopedia of primary education. London: Routledge.

https://doi.org/10.4324/9780203864609

Hejlová, H. et al. (2013). Nahlížení do světa dětí. Praha: Pedagogická fakulta UK.

Helus, Z. (1991). K problematice pedagogenního narušení dítěte. Pedagogika, 41(4), 369-377.

Helus, Z. (2003). Humanizace školy - samozřejmost či rozporuplná výzva. Pedagogická revue, 55(5), 427-440.

Helus, Z. (2004). Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál.

Helus, Z. (2009). Výchova obratu - úkol naší doby. Pedagogika, 59(4), 336−340.

Helus, Z. (2010). Personalizace v pedagogice - nový pohled na staronový problém? Pedagogika, 60(3−4), 13−26.

Helus, Z. (2012). Učitel - vůdčí aktér osobnostně rozvíjející výuky. In Z. Helus, N. Bravená & M. Franclová, Perspektivy učitelství (s. 7−48). Praha: Pedagogická fakulta UK.

Hošpesová, A. (2016). Badatelsky orientovaná výuka matematiky na 1. stupni základního vzdělávání. Orbis scholae, 10(2), 117−130.

https://doi.org/10.14712/23363177.2017.5

ISCED (2012). International Standard Classification of Education. UNESCO Institute for Statistics: Montreal.

Jančaříková, K. et al. (2020). Alienation from nature and its impact on primary and pre-primary education. Pedagogika, 69(4), 509-532.

https://doi.org/10.14712/23362189.2020.1679

Janík, T. (2013). Od reformy kurikula k produktivní kultuře vyučování a učení. Pedagogická orientace, 23(5), 634-663.

https://doi.org/10.5817/PedOr2013-5-634

Janík, T., & Slavík, J. et al. (2013). Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita.

Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (1994). Learning together and alone. Cooperative, competitive and individualistic learning. Massachusetts: Allyn and Bacon.

Kasíková, H. (2001). Kooperativní učení a vyučování. Praha: Karolinum.

Kasíková, H., & Valenta, J. (1994). Reformu dělá učitel. Praha: Ikarus.

Kasper, T. (Ed.). (2012). Reformní a alternativní aspekty vzdělávání - historické kontexty a současné příklady. Liberec: TUL.

Kašová, J. (1995). Škola trochu jinak: projektové vyučování v teorii a praxi. Kroměříž: Juventa.

Kosová, B. (1995). Humanizačné premeny výchovy a vzdelávania alebo Ako ďalej na 1. stupni základnej školy. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta UMB.

Kosová, B., & Porubský, Š. (2011). Transformačné premeny slovenského školstva po roku 1989. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta UMB.

Kosová, B., & Trnka, M. (2018). Pohľady učiteľov na slovenskú reformu školstva a svoje miesto v nej. Orbis scholae, 12(1), 95-111.

https://doi.org/10.14712/23363177.2018.287

Kotásek, J. et al. (1991). Budoucnost vzdělání a školství v obnovené demokratické společnosti ve sjednocující se Evropě. Praha, manuscript.

Kotásek, J. (2004). Transformace školy v demokratizující se společnosti. In E. Walterová et al., Úloha školy v rozvoji vzdělanosti (s. 67-77). Brno: Paido.

Koťátková, S. (2014). Dítě a mateřská škola. Praha: Grada.

Kovalik, S. (1993). Integrated thematic instruction: the model. Susan Kovalik & Associates.

Kratochvílová, J. (2006). Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Pedagogická fakulta MU.

Kratochvílová, J. (2011). Systém hodnocení a sebehodnocení žáků: zkušenosti z České republiky i Evropských škol. Brno: MSD.

Kratochvílová, J., Horká, H., & Chaloupková, L. (2015). Rozvoj osobnostních a profesních kompetencí učitele 1. stupně základní školy. Brno: Masarykova univerzita.

Krejčová, V., & Kargerová, J. (2003). Vzdělávací program Začít spolu - metodický průvodce pro I. stupeň ZŠ. Praha: Portál.

Lechta, V. et al. (2010). Základy inkluzivní pedagogiky. Dítě se specifickými potřebami ve škole. Praha: Portál.

Linková, M. (2001). Sociální klima školní třídy. In Nové možnosti vzdělávání a pedagogický výzkum. Sborník příspěvků IX. konference ČAPV (s. 42-46). Ostrava: ČAPV a Pedagogická fakulta OU.

Lukášová, H. (2003). Učitelská profese v primárním vzdělávání a pedagogická příprava učitelů (teorie, výzkum, praxe). Ostrava: Pedagogická fakulta OU.

Lukášová, H. (2006). Pojetí kvality života dětí a učitelské znalosti. In J. Mareš et al., Kvalita života u dětí a dospívajících I (s. 69-80). Brno: MSD,.

Lukášová, H. (2007). Prekoncept pojmu kvalita života dětí u studentů učitelství. In J. Mareš et al., Kvalita života dětí a dospívajících II (s. 179-189). Brno: MSD.

Lukášová, H. (2008). Pojetí kvality života dětí u studentů učitelství. In J. Mareš et al., Kvalita života dětí a dospívajících III (s. 159-172). Brno: MSD.

Lukášová, H. (2010). Kvalita života dětí a didaktika. Praha: Portál.

Lukavská, E. (2003). Pozor, děti! Dobrá Voda: Aleš Čeněk.

Majerčíková, J. (2017). Odklady povinné školní docházky v perspektivě učitelek mateřských škol. Orbis scholae, 11(1), 9-30

https://doi.org/10.14712/23363177.2017.14

Mareš, J. (2008). Nová taxonomie kladných stránek člověka - inspirace pro pedagogiku a pedagogickou psychologii. Pedagogika, 58(1), 4-20.

Mareš, J. (2010). Kvalita života školy. Školní psycholog, 12(1-2), 17-24.

Marques, K. (2021). Cesta k inkluzivní škole. Případová studie proměny tří škol. Pedagogika, 71(3), 421-436.

https://doi.org/10.14712/23362189.2021.982

Marušák, R. (2005). Dramatická výchova v rámci kurikula primární školy. In V. Spilková et al., Proměny primárního vzdělávání v ČR (s. 245-255). Praha: Portál.

Miholová, D. (2020). Generace  (Alfa). (Online). Dostupné z https://medium.com/edtech-kisk/generace-%CE%B1-alfa-3c21a36fc50f

Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. Bílá kniha. (2001). Praha: UIV.

NEMES (1991). Svoboda ve vzdělání a česká škola. Praha: vlastním nákladem.

Opravilová, E. (2001). Pojetí, smysl a základní orientace předškolní výchovy. In Z. Kolláriková & B. Pupala (Eds.), Předškolní a primární pedagogika (s. 123-140). Praha: Portál.

Papáček, M. (2010). Badatelsky orientované přírodovědné vyučování - cesta pro biologické vzdělávání generací Y, Z a alfa? Scientia in educatione, 1(1), 33-49. Dostupné z http://www.scied.cz

https://doi.org/10.14712/18047106.4

Pihlgren, A. (2014). Rodičovské schůzky vedené žáky. Studia paedagogica, 19(1), 83-102.

https://doi.org/10.5817/SP2014-1-5

Pivarč, J. (2020). Na cestě k inkluzi: proměny pedagogických procesů ve vzdělávání a jejich pojetí učiteli a zástupci vedení ZŠ. Praha: Pedagogická fakulta UK.

Pol, M., Hloušková, L., Trnková, K., & Lazarová, B. (2015). Diverzita žáků: téma pro vedení školy. Studia paedagogica, 20(2), 105-126.

https://doi.org/10.5817/SP2015-2-6

Rabušicová, M., & Pol, M. (1996). Vztahy školy a rodiny dnes: Hledání cest k partnerství. Pedagogika, 46(2), 105-116.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (2004). Praha: Výzkumný ústav pedagogický.

Rogers, C. (1998). Ako byť sám sebou. Bratislava: IRIS.

Rýdl, K. (1992). Tradice a současnost alternativního pedagogického hnutí v ČSFR a ve světě. Prešov: Univerzita Prešov.

Rýdl, K. (2005). Rozvoj alternativního školství v České republice po roce 1989. In V. Spilková (Ed.), Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál.

Scheerens, J., & Brummelhuis, A. (1996). Indicators on the functionning of primary schools in twelve European countries. OECD.

Skalková, J. (1993). Humanizace vzdělávání a výchovy jako soudobý pedagogický problém. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně.

Skalková, J. (1995). Za novou kvalitu vyučování. Brno: Paido.

Slavík, J. (1999). Hodnocení v současné škole. Praha: Portál.

Slepičková, L., & Pančocha, K. (2013). Aktéři školní inkluze. Brno: Masarykova univerzita.

Spilková, V. (1991). Obecná východiska koncepce studia učitelství pro 1. stupeň základní školy. Pedagogika, 40(4), 477-483.

Spilková, V. et al. (1996). Čemu učit ve škole? Praha: Pedagogická fakulta UK.

Spilková, V. (1997). Proměny primární školy a vzdělávání učitelů v historicko-srovnávací perspektivě. Praha: Pedagogická fakulta UK.

Spilková, V. (2001). Pojetí, smysl a základní orientace primárního vzdělávání. In Z. Kolláriková & B. Pupala (Eds.), Předškolní a primární pedagogika (s. 141-160). Praha: Portál.

Spilková, V. (2005). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání v kontextu transformace českého školství. Pedagogika, 55(1), 20-25.

Spilková, V. et al. (2005). Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál.

Spilková, V. (2012). Výzvy, které přináší osobnostně rozvíjející pojetí vzdělávání pro školu, učitele a vzdělávací politiku. In Z. Helus et al., Proměny pojetí vzdělávání a školního hodnocení (filozofická východiska a pedagogické souvislosti) (s. 27-42). Praha: Asociace waldorfských škol ČR.

Spilková, V. (2019). Ke čtvrtstoletí vzniku kateder primární pedagogiky: Reflexe proměn vzdělávání učitelů primárních škol po roce 1989. Pedagogika, 68(3), 365-378.

https://doi.org/10.14712/23362189.2019.1588

Spilková, V., & Hausenblas, O. (Eds.). (1994). Měníme vyučování. Praha: Agentura Strom.

Spilková, V., & Hejlová, H. (Eds.). (2010). Příprava učitelů pro primární a preprimární vzdělávání v Česku a na Slovensku. Vývoj po roce 1989 a perspektivy. Praha: Pedagogická fakulta UK.

Starý, K., & Laufková, V. et al. (2016). Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál.

Straková, J., Simonová, J., & Friedlaenderová, H. (2019). Postoje odborné a laické veřejnosti k inkluzivnímu vzdělávání v kontextu obecných postojů k vnější diferenciaci. Studia paedagogica, 24(1), 79-106.

https://doi.org/10.5817/SP2019-1-4

Stuchlíková, I. (2002). Základy psychologie emocí. Praha: Portál

Štech, S. (1992). Škola stále nová. Praha: UK.

Štech, S., & Viktorová, I. (2001). Vztahy rodiny a školy - hledáni dialogu. In Z. Kolláriková & B. Pupala (Eds.), Předškolní a primární pedagogika (s. 57-94). Praha: Portál.

Štech, S. (2004). Pojetí vztahu školy a rodiny. Pedagogika, 54(4), 372-373.

Štech, S. (2021). Výzkum, experti a politici - podivuhodný život ideje inkluzivního vzdělávání v ČR. Pedagogika, 71(3), 403-420.

https://doi.org/10.14712/23362189.2021.981

Švrčková, M. (2011). Kvalita počáteční čtenářské gramotnosti: Výzkumná analýza a popis soudobého stavu. Ostrava: Pedagogická fakulta OU.

Taylor, R., Fadel, C., Kim, H., & Care, E. (2020). Competencies for the 21st century. Boston: Center for Curriculum Redesign and Brookings Institution.

Tomková, A. (1998). Proměny vyučovacích metod v primární škole. In Kolektiv autorů, K současným problémům vnitřní transformace primární školy. Praha: Pedagogická fakulta UK.

Tomková, A. (2007). Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Praha: Pedagogická fakulta UK.

Tomková, A., & Hejlová, H. (2018). Pedagogické procesy v podmínkách společného vzdělávání a jejich výzkum. Slavonic Pedagogic Studies Journal, 7(2), 247-268.

Tomková, A. et al. (2020). Spolupráce učitele s dalšími odborníky v realitě společného vzdělávání. České Budějovice: Pedagogická fakulta JČU.

Tonucci, F. (1991). Vyučovat nebo naučit? Praha: Pedagogická fakulta UK.

Václavík, V. (1993). Sledování a podpora alternativních způsobů výuky. Dílčí zpráva výzkumného úkolu MŠMT. Hradec Králové, manuscript.

Vaďurová, H., & Pančocha, K. (2010). Předpoklady inkluzivního vzdělávání na úrovni pedagogických pracovníků. In M. Bartoňová & M. Vítková (Eds.), Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy. Brno: MUNI.

Vygotskij, L. S. (1976). Vývoj vyšších psychických funkcí. Praha: SPN.

Walterová, E. (Ed.) (2004). Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. Brno: Paido.

Walterová, E. (2011). Dva světy základní školy? Úskalí přechodu z 1. na 2. stupeň. Praha: Karolinum.

Zankov, L. V.(1971). Didaktika a život. Praha: SPN.

Published

2022-06-25