The Step-by-Step Programme as an Innovation Changing the Face of the Education System in the Czech Republic

Authors

  • Jana Poche Kargerová katedra preprimární a primární pedagogiky, Pedagogická fakulta UK v Praze
  • Alena Seberová katedra preprimární a primární pedagogiky, Pedagogická fakulta Ostravské univerzity
  • Věra Váňová Krejčová Step by Step ČR, o.p.s.

DOI:

https://doi.org/10.14712/23362189.2021.2103

Keywords:

Step-by-Step, innovation in education, primary education, preschool education, curricular reform, professional standards, professional development, mutual collegial support, Wanda group reflection method

Abstract

The aim of the contribution is to reflect analytically on the development, and especially on the benefits, of the Step-by-Step educational programme in the field of innovations in pre-primary and primary education in the Czech Republic. The intention is not only to describe the specific qualitative changes that the programme has brought to daily teaching practice, but also to capture the impact of the implementation of the Step-by-step programme on the broader field of curricular reform and the quality of the teaching profession.

References

Brücknerová, K., & Novotný, P. (2015). Typologie mezigeneračního učení mezi učiteli. Lifelong Learning, 5(3), 140-162.

https://doi.org/10.11118/lifele20150503140

Bruner, J. S. (1965). Vzdělávací proces. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.

Curby, T. W., Rimm-Kaufman, S. E., & Ponitz, C. C. (2009). Teacher-child interactions and children's achievement trajectories across kindergarten and first grade. Journal of Educational Psychology, 101(4), 912-925.

https://doi.org/10.1037/a0016647

Evans, K. et al. (2007). Improving workplace learning. Routledge.

https://doi.org/10.4324/9780203946947

Hamre, B. K., & Pianta, R. C. (2001). Early teacher-child relationships and the trajectory of children's school outcomes through eighth grade. Child Development, 72, 625-638.

https://doi.org/10.1111/1467-8624.00301

PMid:11333089

Havlínová, M. (2003). Vliv vzdělávacího programu Začít spolu na vývoj psychosociálních kompetencí dětí v MŠ 1997/98-2000/01. In J. Gardošová & L. Dujková, Vzdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro předškolní vzdělávání (s. 143-158). Praha: Portál.

Helus, Z. (2004). Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál.

Helus, Z. (2010). Personalizace v pedagogice - nový pohled na starý problém? Pedagogika, 60(3-4), 13-26.

Henriccson, L., & Rydell, A. (2004). Elementary school children with behavior problems: teacher-child relations and self-perception. Merrill-Palmer Quarterly, 50(2), 111-138.

https://doi.org/10.1353/mpq.2004.0012

Kargerová, J., Krejčová, V., Maňourová, Z., Sobolová, R., & Škardová, M. (2011). Kompetentní učitel 21. století: Mezinárodní profesní rámec kvality ISSA. Praha: Step by Step ČR.

Komárek, T. (2018). Souvislost edukačního stylu učitele s vnímanou akademickou účinností žáků ZŠ. (Dizertační práce). Univerzita Karlova, Filozofická fakulta.

Krejčová, V., & Kargerová, J. (2005). Program Začít spolu v kontextu proměn českého školství. In Spilková, V. et al. Proměny primárního vzdělávání v ČR (s. 295-311). Praha: Portál.

Lazarová, B., Sträng, D. R., Jensen, R., & Sørmo, D. (2016). Podpora učení ve školách. Překlad Terezie Königová, Jan Mattuš, Petr Pálenský. Brno: Masarykova univerzita.

https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8310-2016

Mezinárodní pedagogické ISSA standardy. (2002). Praha: Step by Step ČR.

Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. Bílá kniha. (2001). Praha: MŠMT.

Piaget, J., & Inhelder, B. (2014). Psychologie dítěte. Přeložila Eva Vyskočilová. Praha: Portál.

Poche Kargerová, J., Vallin, P., Etchegoyen Rosolová, K., & Bajerová. K. (2020). Cognitive operations in teachers' development of reflective skills: WANDA Group reflection in a Czech primary school. Pedagogika, 70(4), 592-613.

https://doi.org/10.14712/23362189.2020.1695

Pol, M. (2007). Škola v proměnách. Brno: Masarykova univerzita.

Pol, M., & Lazarová, B. 1999). Spolupráce učitelů - podmínka rozvoje školy: řízení spolupráce, konkrétní formy a nástroje. Praha: Agentura Strom.

Rabušicová, M., Brücknerová, K., Kamanová, L., Novotný, P., Pevná, K., & Vařejková, Z. (2016). Mezigenerační učení: teorie, výzkum, praxe. Brno: Masarykova univerzita.

Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. (2004). Praha: MŠMT, 2004. Dostupné z www.nuv.cz/file/433_1_1/

Rucinski, C., Brown, J., & Downer, J. (2017). Teacher-child relationships, classroom climate, and children's social-emotional and academic development. Journal of Educational Psychology, 110(7).

https://doi.org/10.1037/edu0000240

Rýdl, K. (1994). Alternativní pedagogická hnutí v současné společnosti. Brno: Zeman.

Rýdl, K. (2014). Vývoj standardizace profese učitele v České republice - nekonečný příběh? Orbis scholae, 8(3), 9−21.

https://doi.org/10.14712/23363177.2015.55

Senge, P. M. (2007). Pátá disciplína: teorie a praxe učící se organizace. Praha: Management Press.

Sharmahd, N. (2019). The WANDA method: overview and steps forward: ISSA peer learning activities. Artevelde University College.

Smetáčková, I., Martanová, V., Francová, V., Viktorová, I., Franke, H., & Páchová, A. (2021). Techniky kolegiálního sdílení profesních zkušeností: když spolu vyučující mluví o práci… Praha: Pedagogická fakulta UK.

Spilková, V. (2016). Přístupy české vzdělávací politiky po roce 1989: Deprofesionalizace učitelství a učitelského vzdělávání? Pedagogika, 66(4), 368-385.

https://doi.org/10.14712/23362189.2016.348

Spilková, V. (2019). Přístupy k výuce pedagogiky v kontextu měnících se paradigmat v učitelském vzdělávání. Pedagogika, 69(3), 269-291.

https://doi.org/10.14712/23362189.2019.1529

Spilková, V., & Tomková, A. (2010). Kvalita učitele a profesní standard. Praha: Pedagogická fakulta UK.

Spilková, V., & Vašutová, J. (Eds.). (2008). Učitelská profese v měnících se podmínkách vzdělávání. Praha: Pedagogická fakulta UK.

Stuchlíková, I., Janík, T., & Píšová, M. (2017). Rámcová koncepce přípravného vzdělávání učitelů aneb o hledání a nacházení konsensu mezi aktéry. Pedagogická orientace, 27(1), 242-265.

Tomková, A. (2018). Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů. Praha: Pedagogická fakulta UK.

Vašutová, J. (2008). Vzděláváme budoucí učitele: nové přístupy k pedagogicko-psychologické přípravě studentů učitelství. Praha: Portál.

Vygotskij, L. S., & Průcha, J. (2004). Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál.

Začít spolu. (Online). Dostupné z www.zacitspolu.eu

Published

2022-06-25