Assessment of Compositions in German and Czech Didactics

Authors

  • Hynek Krátký Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy
  • Martina Šmejkalová

DOI:

https://doi.org/10.14712/23362189.2022.2292

Keywords:

assessment, compositions, Czech language, German language, comparison, assessment methods, assessment function

Abstract

The study deals with the comparison of approaches to the assessment of compositions in both German and Czech environments. Czech and German didactics of a mother tongue are divided by the typological difference between German and Czech. However, they are connected by the historical proximity of educational systems and similar didactic approaches to teaching a national language. The study is methodologically based on a selection of reference works from the search engine UKAŽ (sources of Czech and Anglo-Saxon provenance) and the Google Scholar search engine (sources of German provenance). The selected list of reference works on German and Czech subject didactics was further extended by relevant titles of secondary literature contained in those sources. Concerning the examined aspects of the assessment of compositions, this study is mainly focused on the application of criterion-referenced assessment and examines different approaches to evaluation criteria and their importance. The study presents the advantages of methods used in German-speaking countries and offers inspiration for current domestic discussions on evaluation.

References

Abraham, U. (2010). Bewertung produktiv-kreativer schriftlicher Texte. In M. Kämper-van den Boogaart & K. H. Spinner (Eds.), DTP Band 11/3: Lese- und Literaturunterricht II (s. 89-115). Baltmannsweiler.

Andrášová, H. (2006). Slovní hodnocení na 2. stupni ZŠ: Návody a rady, jak vypracovat slovní hodnocení. Raabe.

Becker-Mrotzek, M., & Böttcher, I. (2022). Schreibkompetenz entwickeln und beurteilen. (9. vyd.). Cornelsen.

Böth, W. (1995). Bewusster schreiben: Prozeßorientierte Aufsatzdidaktik. Diesterweg.

Čechová, M. (1985). Vyučování slohu: úvod do teorie. Státní pedagogické nakladatelství.

Čechová, M. (1998). Komunikační a slohová výchova. ISV.

Čechová, M. (2013). Smysl středoškolského studia češtiny ve stínu maturit. Český jazyk a literatura, 64(1), 1-6.

Čechová, M. (2017a). Vybrané psychodidaktické aspekty zkoušení a hodnocení v českém jazyce. Český jazyk a literatura, 67(5), 233-238.

Čechová, M. (2017b). Život s češtinou: nomen omen. Academia.

Čechová, M., & Styblík, V. (1989). Didaktika češtiny. Státní pedagogické nakladatelství.

Čechová, M., & Styblík, V. (1998). Čeština a její vyučování: didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. Státní pedagogické nakladatelství.

Černá, M. (2009). Kritéria a způsoby hodnocení ve výuce slohu. [Diplomová práce]. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. Dostupné z https://dspace.cuni.cz

Gejgušová, I., Höfflerová, E., Metelková Svobodová, R., Sekerová, K., Svobodová, D., & Svobodová, J. (2006). Trénink v českém jazyce pro střední a vyšší odborné školy. Ostravská univerzita v Ostravě.

Grabowski, J., Becker-Mrotzek, M., Knopp, M., Jost, J., & Weinzierl, C. (2014). Comparing and combining different approaches to the assessment of text quality. In D. Knorr, C. Heine & J. Engberg (Eds.), Methods in writing process research (s. 147-165). Peter Lang.

Havlík, M. (2017). Interakční lingvistika. In P. Karlík, M. Nekula & J. Pleskalová (Eds.), CzechEncy - Nový encyklopedický slovník češtiny. Masarykova univerzita. https://www.czechency.org/slovnik/INTERAKČNÍ%20LINGVISTIKA

Havlová, I., & Hájková, E. (1991). Kapitoly z didaktiky slohu. Karolinum.

Heckt, D. H., & Neumann, K. (2004). Deutschunterricht von A bis Z. Westermann.

Hirschová, M. (2017). Funkční gramatika. In P. Karlík, M. Nekula & J. Pleskalová (Eds.), CzechEncy - Nový encyklopedický slovník češtiny. Masarykova univerzita. https://www.czechency.org/slovnik/FUNKČNÍ%20GRAMATIKA

Holubová, P. (2015). Komparativní analýza jazykové a komunikační kompetence v psaných komunikátech u studentů 4. ročníku SŠ. Hodnocení maturitních slohových prací ve vztahu k jejich jazykové úrovni. [Rigorózní práce]. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. Dostupné z https://dspace.cuni.cz

Homberger, D. (2009). Lexikon Deutschunterricht: Fachwissen für Studium und Schule. Schneider Hohengehren.

Ježková, V. (2008). Školní vzdělávání v Německu. [Disertační práce]. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. Dostupné z https://dspace.cuni.cz

Kalhous, Z., & Obst, O. (2009). Školní didaktika. (2. vyd.). Portál.

Kaplan, I., & Petersen, I. (2019). Schreibkompetenzen messen, beurteilen und fördern. Waxmann.

Klieme, E., Eichler, W., Helmke, A., Lehmann, R. H., Nold, G., Rolff, H.-G., … & Willenberg, H. (Eds.) (2008). Unterricht und Kompetenzerwerb in Deutsch und Englisch. Ergebnisse der DESI-Studie. Beltz.

Kliewer, H. J., & Pohl, I. (2006). Lexikon Deutschdidaktik. Band 1: A-L. Schneider Hohengehren.

Kolář, Z. (2009). Hodnocení žáků. (2., doplněné vyd.). Grada.

Kostečka, J. (1989). Prověřování, hodnocení a klasifikace v předmětu český jazyk a literatura: pedagogické čtení. Pedagogický ústav Praha.

Kostečka, J. (1993). Do světa češtiny jinak: didaktika českého jazyka a slohu pro vyučovací praxi. H & H.

Kostečka, J. (2012). Hodnocení slohových prací včetně maturitních. Český jazyk a literatura, 63(2), 134-145.

Nussbaumer, M. (1996). Lernerorientierte Textanalyse - Eine Hilfe zum Textverfassen?

In H. Feilke & P. R. Portmann (Eds.), Schreiben im Umbruch: Schreibforschung und schulisches Schreiben (s. 96-112). Klett.

Nutz, M. (2006). Beurteilung sprachlicher Leistungen. In U. Bredel, H. Günther, P. Klotz, J. Ossner & G. Siebert-Ott (Eds.), Didaktik der deutschen Sprache: ein Handbuch (s. 924-940). 2. Teilband (2., přepracované vyd.). Ferdinand Schöningh.

Scheidhammer, F. J. (2008). Aufsatzkorrekturen fair und transparent: Checklisten und Beurteilungshilfen. Verlag an der Ruhr.

Schrader, F.-W. (2014). Lehrer als Diagnostiker. In E. Terhart, H. Bennewitz & M. Rothland (Eds.), Handbuch der Forschung zum Lehrerberuf (s. 865-882). Waxmann.

Slavík, J. (1999). Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody pro praxi. Portál.

Sloboda, M. (2017). Mateřský jazyk. In P. Karlík, M. Nekula & J. Pleskalová (Eds.), CzechEncy - Nový encyklopedický slovník češtiny. Masarykova univerzita. https://www.czechency.org/slovnik/MATEŘSKÝ JAZYK

Starý, K., & Laufková, V. (2016). Formativní hodnocení ve výuce. Portál.

Starý, K., Chvál, M., & Laufková, V. (2022). Hodnocení pro učení. Univerzita Karlova.

Südkamp, A., & Praetorius A.-K. (2017). Eine Einführung in das Thema der diagnostischen Kompetenz von Lehrkräften. In A. Südkamp & A. K. Praetorius (Eds.), Diagnostische Kompetenz von Lehrkräften. Theoretische und methodische Weiterentwicklungen (s. 13-18). Waxmann.

Šebesta, K. (2005). Od jazyka ke komunikaci: didaktika českého jazyka a komunikační výchova. (2., revidované vyd.). Karolinum.

Šmejkalová, M. (2010). Čeština a škola - úryvky skrytých dějin: český jazyk a jeho vyučování na středních školách 1918-1989. Karolinum.

Šmejkalová, M., Vondrová, N., Smetáčková, I., & Chvál, M. (2021). Gramotnosti ve vzdělávání - na cestě k vymezení jazykové gramotnosti. Pedagogika, 71(2), 159-176.

https://doi.org/10.14712/23362189.2021.1944

Štěpáník, S. (2018). Vliv nové podoby maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury na vyučování ve výpovědích učitelů. Pedagogická orientace, 28(3), 435-471.

https://doi.org/10.5817/PedOr2018-3-435

Štěpáník, S. (2021). Obsah vs. forma: jak forma ovlivňuje učitelovo hodnocení žákovských textů? In M. Čechová & M. Spěváčková (Eds.), Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině II (s. 104-128). Západočeská univerzita v Plzni.

Štěpáník, S. (2022). Interakční stylistika a její didaktické implikace. Jazyk a kultúra, 51, 202-214.

Wild, J. (2019). Zur diagnostischen Kompetenz von Lehrkräften beim Schreiben. In I. Kaplan & I. Petersen (Eds.), Schreibkompetenzen messen, beurteilen und fördern (s. 101-120). Waxmann.

Wiliam, D., & Leahy, S. (2016). Zavádění formativního hodnocení: praktické techniky pro základní a střední školy. EDULAB.

Wolf, W. (1984). Beurteilungsmodelle bei Klassenarbeiten. Bestandsaufnahme schulischer Praxis in der Sekundarstufe I. Zeitschrift für Pädagogik, 30(1), 115-130.

NORMATIVNÍ DOKUMENTY, NAŘÍZENÍ, ZÁKONY

Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).

Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách).

Rámcový vzdělávací program pro gymnázia (2021). Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (2021). Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.

Školský zákon spolkové země Severní Porýní-Vestfálsko [Schulgesetz für das Land Nordrhein-Westfalen; Schulgesetz NRW - SchulG] (2005). Dostupné z https://bass.schul-welt.de/6043.htm

Nařízení Saského státního ministerstva kultury o všeobecně vzdělávacích gymnáziích a maturitní zkoušce ve Svobodném státě Sasko [Verordnung des Sächsischen Staatsministeriums für Kultus über allgemeinbildende Gymnasien und die Abiturprüfung im Freistaat Sachsen; Schulordnung Gymnasien Abiturprüfung - SOGYA] (2012). Dostupné z https://www.revosax.sachsen.de/vorschrift/12517-Schulordnung-Gymnasien-Abiturpruefung

Dohoda konference ministrů kultu o podobě maturitní zkoušky na vyšším gymnaziálním stupni [Vereinbarung über die Abiturprüfung der gymnasialen Oberstufe in der Sekundarstufe II]. Beschluss der Kultusministerkonferenz vom 13. 12. 1973 i.d.F. vom 24. 10. 2008. Dostupné z https://www.kmk.org/fileadmin/veroeffentlichungen_beschluesse/2008/2008_10_24-Abitur-Gymn-Oberstufe.pdf

Additional Files

Published

2023-09-20