Th e Use of Media in the Autonomous Learning of Czech as a Foreign Language by Persons with International Protection
DOI:
https://doi.org/10.14712/23362189.2022.2303Keywords:
Czech as a foreign language, language integration, the role of the media in autonomous language learningAbstract
Objectives – The article presents the results of a survey that took place among persons with international protection in the Czech Republic in the years 2020–2022 and focused on the use of media in the autonomous learning of Czech as a foreign language. The primary objective was to investigate how the evolution of new media impacts the independent and regulated development of language competences in the Czech language, as perceived by individuals with international protection. Additionally, in the event of significant changes, the study aimed to identify the specific
skills that should be emphasized in integration language courses of Czech as a second language.
Methods – As part of the investigation, a total of 27 structured interviews and corresponding number of survey entries were interpreted on the basis of phenomenological analysis.
Results and conclusions – The investigation showed that persons with international protection are well aware of the possibilities of using media in autonomous learning of Czech as their second language and that they use both traditional and new media for this purpose. At the same time, it was possible to trace that they are aware of the diff erences in the development of individual language competences. In particular, they expect the development of output competences, i.e. speaking and writing, from language integration courses offered by the state.
References
AbuJarour, S., & Krasnova, H. (2017). Understanding the role of ICTS in promoting social inclusion: The case of Syrian refugees in Germany. Proceedings of the 25th European Conference on Information Systems (ECIS), Guimarães, Portugal, June 5-10, 2017 (s. 1792-1806). Dostupné z http://aisel.aisnet.org/ecis2017_rp/115
Andrade, A. D., & Doolin, B. (2016). Information and communication technology and the social inclusion of refugees. MIS Quarterly, 40(2), 405-416.
https://doi.org/10.25300/MISQ/2016/40.2.06
Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka. (2022). Závěrečná zpráva o organizaci jazykových kurzů v rámci Státního integračního programu, rok 2021. Dokument MV a MŠMT, k nahlédnutí u MŠMT, odbor základního vzdělávání.
Brouček, S., Hrubý, K., & Měšťan, A. (Eds.) (2001). Emigrace a exil jako způsob života. II. Sympozium o českém vystěhovalectví, exulantství a vztazích zahraničních Čechů k domovu. Praha: Karolinum.
Čechová, M., & Zimová, L. (2001). Multietnická komunikace, zvláště ve škole. Naše řeč, 84, 57-61.
Charitonos, K., & Kukulska-Hulme, A. (2017). Community-based interventions for language learning among refugees and migrants. Proceedings of HCI and Refugees Workshop, Communities & Technologies, France, July 2017. Dostupné z https://www.researchgate.net
Hann, N. B. (2017). Beyond pastoral: The role of family in second language learning experiences of adults. English Scholarship Beyond Borders, 3(1), 29-49.
Havlíková, D., & Zicháčková, K. (2021). Role médií při osvojování češtiny jako cizího jazyka. In Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (s. 49-60). Praha: Akropolis.
Janovec, L., & Rangelova, A. (2006). Řečová integrace příslušníků minorit. Lidé města, 8(1). Dostupné z https://lidemesta.cuni.cz/LM-654.html
Krchová, A., & Víznerová, H. (2008). Příležitosti a bariéry integrace azylantů a azylantek do české společnosti z pohledu žen a mužů. (Online). Dostupné z https://migraceonline.cz
Macek, J. (2011). Úvod do nových médií. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
Možný, I. (2002). Česká společnost: Nejdůležitější fakta o kvalitě našeho života. Praha: Portál.
Müllerová, O., Hoffmannová, J., & Schneiderová, E. (1992). Mluvená čeština v autentických textech. Praha: H&H.
Rákoczyová, M., & Trbola, R. (2008). Lokální strategie integrace cizinců v ČR. Praha: VÚPSV.
Schebelle, D., Kubát, J., & Bareš, P. (2018). Specifika integrace nezletilých dětí cizinců žijících na území České republiky. Praha: VÚPSV.
Šatava, L. (2001). Jazyk a identita etnických menšin. Možnosti zachování a revitalizace. Praha: Cargo.
Šišková, T. (Ed.). (2001). Menšiny a migranti v České republice. Praha: Portál.
Škodová, S., & Cvejnová, J. (2017). Jazyková integrace a komunikace s cizinci (úroveň A2). Praha: Národní ústav pro vzdělávání.
Záleská, V., Brabcová, I., & Horská, J. (2013). Znalost českého jazyka u cizinců jako významný faktor sociální integrace. Fórum sociální politiky, 4, 26-28.