Instruktor praktického vyučování ve firmě: role a kompetence
DOI:
https://doi.org/10.14712/23362189.2020.1680Klíčová slova:
neformální vzdělávání dospělých, další odborné vzdělávání, instruktor prak- tického vyučování, kompetence.Abstrakt
Abstrakt: Příspěvek je zaměřen na oblast neformálního vzdělávání dospělých, konkrétně na oblast dalšího odborného vzdělávání. Jeho hlavním cílem je vymezit oblasti a indikátory pro identifikaci kompetencí instruktora praktického vyučování ve firmě, tedy v kontextu podnikového vzdělávání. Základní premisou je skutečnost, že instruktor praktického vyučování není pedagogickým pracovníkem v intencích zákona o pedagogických pracovnících (zákon č. 563/2004 Sb.). Je v pracovněprávním vztahu s organizací, ve které se koná odborný výcvik / odborná praxe. Vede odbornou přípravu žáků, kteří přicházejí na pracoviště vykonávat odborný výcvik nebo odbornou praxi, do jeho pracovní náplně tak spadá řada činností souvisejících s pedagogickým působením. Příspěvek je zpracován jako teoretická studie. V závěru příspěvku jsou na základě zpracování dostupných zdrojů k charakteristice a nárokům kladeným na instruktora praktického vyučování identifikovány oblasti a indikátory jeho kompetencí. Vyústěním textu je identifikace tří oblastí kompetencí instruktora praktického vyučování (osobnostní, odborné a pedagogické), přičemž každá je rozpracována do dílčích indikátorů směřujících do jednotlivých složek kompetence (charakteristiky osobnosti, znalosti, dovednosti/schopnosti). V textu je navržen postup pro měření uvedených indikátorů s využitím škály Hennessyové a Hicksové (2011) a s využitím kategorizace výzkumných postupů podle Lepiče a Kouckého (2012) a Mikkonena a kol. (2017).
Klíčová slova: neformální vzdělávání dospělých, další odborné vzdělávání, instruktor prak- tického vyučování, kompetence.
Reference
Arifin, M. A., et al. (2017). Addressing competency gaps for vocational instructor through competency modelling. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 7(4), 1201-1216.
https://doi.org/10.6007/IJARBSS/v7-i4/2970
Bartoňková, H. (2010). Firemní vzdělávání. Praha: Grada.
Beneš, M. (2014). Andragogika. 2. vyd. Praha: Grada.
Cedefop. (2016a). Supporting teachers and trainers. (Online). Dostupné z www.cedefop.europa.eu
Cedefop. (2016b). Professional development for VET teachers and trainers. Briefing note. (Online). Dostupné z www.cedefop.europa.eu
Cedefop. (2020). Vocational education and training in Europe. (Online). Dostupné z www.cedefop.europa.eu
Česká školní inspekce. (2004). Inspekční zpráva. (Online). Dostupné z https://portal.csicr.cz/
Česká školní inspekce. (2020). Registr inspekčních zpráv. (Online). Dostupné z https://portal.csicr.cz/
ČSÚ. (2018a). Vzdělávání zaměstnaných osob. Praha: ČSÚ. (Online). Dostupné z www.czso.cz
ČSÚ. (2018b). Vzdělávání dospělých v České republice. Praha: ČSÚ. (Online). Dostupné z www.czso.cz
EU. (2010). The Bruges communiqué on enhanced European cooperation in vocational education and training for the period 2011-2020. (Online). Dostupné z www.eqavet.eu
Eurostat. (2020). Early leavers from education and training. (Online). Dostupné z https://ec.europa.eu/eurostat
Hennessy, D. A., & Hicks, C. M. (2011). Hennessy-Hicks Training Needs Analysis Questionnaire and Manual. (Online). Dostupné z https://www.who.int/
Kaňáková, M. (2018). Střední školy školí své instruktory praktického vyučování. Učitelské noviny, 27, 36-37.
Kaňáková, M. (2019). Vzdělávání lektorů pro přípravu instruktorů ve firmách. Praha: Národní ústav pro vzdělávání. (Online). Dostupné z https://zamestnanyregion.blob.core.windows.net/
Kubeš, M., Spillerová, D., & Kurnický, R. (2004). Manažerské kompetence: způsobilosti výjimečných manažerů. Praha: Grada.
Lepič, M., & Koucký, J. (2012). Kvalifikační potřeby trhu práce. Praha: NÚV.
Lucia, A. D., & Lepsinger, R. (1999). The art and science of competency models. San Francisco: Jossey-Bass.
Maxwell, J. (2012). Qualitative research design: An interactive approach. 3. vyd. London: Sage.
Mikkonen, S., et al. (2017). Guiding workplace learning in vocational education and training: A literature review. Empirical Research in Vocational Education and Traininig, 9(9).
https://doi.org/10.1186/s40461-017-0053-4
MPO. (2017). Metodická doporučení k zapojení zaměstnavatelů do systémového definování obsahů středního odborného vzdělávání. (Online). Dostupné z www.mpo.cz
MŠMT. (2016). Doporučení k zabezpečení jednotného postupu při uzavírání smlouvy o obsahu, rozsahu a podmínkách konání praktického vyučování realizovaného na pracovištích fyzických či právnických osob, které mají oprávnění k činnosti související s daným oborem vzdělání. (Online). Dostupné z www.msmt.cz
Neužilová, M. (2018). Instruktor u poskytovatele praktického vyučování. (Online). Dostupné z https://www.impulsprokarieru.cz
NSK. (2020). Instruktor praktické výuky u zaměstnavatele. (Online). Dostupné z www.narodnikvalifikace.cz
NUV. (2015). Instruktor praktického vyučování. (Online). Dostupné z www.nuv.cz/pospolu
NUV. (2019). Střední školy vítají vzdělávání instruktorů praktického vyučování, samy v něm pomáhají. (Online). Dostupné z www.nuv.cz
O*NET. (2020). O*NET Resource Center. (Online). Dostupné z www.onetcenter.org
Průcha, J. (2005). Český pedagogický výzkum: problém využitelnosti produktů. In J. Vašťatková (ed.), Pedagogický výzkum: Reflexe společenských potřeb a očekávání. Sborník z XIII. konference ČAPV (s. 11-16). Olomouc: Univerzita Palackého.
Průcha, J. (2019). Odborné školství a odborné vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer.
Průcha, J. (2020). Pedagogický výzkum a využití v praxi - téma pro diskuzi. Pedagogika, 70(1), 97-101.
https://doi.org/10.14712/23362189.2019.1584
Průcha, J., & Veteška, J. (2014). Andragogický slovník. 2. vyd. Praha: Grada.
Rosenthal, R., & Jacobson, L. (1992). Pygmalion in the classroom. Wales: Crown House.
Sanghi, S. (2008). The handbook of competency mapping. 2. vyd. Los Angeles: Sage.
Spencer, L. M., & Spencer, S. M. (1993). Competence at work. New York: John Wiley & Sons.
Starý, K., Laufková, V., et al. (2016). Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál.
Švaříček, R., Šeďová, K., et al. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
Tight, M. (2003). Key concepts in adult education and training. 2. vyd. London: Routledge.
Tureckiová, M., & Veteška, J. (2011). Význam kvalifikací a kompetencí v profesním vzdělávání dospělých. In T. Janík, P. Knecht & S. Šebestová (Eds.), Smíšený design v pedagogickém výzkumu: Sborník příspěvků z 19. výroční konference ČAPV (s. 62-67). Brno: Masarykova univerzita.
https://doi.org/10.5817/PdF.P210-CAPV-2012-79
Vencovská, T., Kaňáková, M., & Bečvářová, L. (2015). Instruktor. Praha: Národní ústav pro vzdělávání. (Online). Dostupné z www.nuv.cz/pospolu
Veteška, J. (2016). Přehled andragogiky. Praha: Portál.
Vyhláška č. 13/2005 Sb., o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři.
Vyhláška č. 374/2006 Sb., kterou se mění vyhláška č. 13/2005 Sb., o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři.
Zákon č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání.
Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících.