Instructor of Vocational Training in the Company: Role and Competences

Authors

  • Hana Bartoňková

DOI:

https://doi.org/10.14712/23362189.2020.1680

Keywords:

non-formal adult education, further vocational training, instructor of vocational training, competences

Abstract

The paper focuses on the area of non-formal adult education, specifically on the area of further vocational education. The main goal of the paper is to define areas and indicators for identifying the competencies of an instructor of vocational training in a company, i.e. in the context of corporate education. The basic premise is the fact that an instructor of vocational training is not a pedagogical worker in the legal sense of the term. He is in an employment relationship with the organization in which the professional training takes place. He leads the vocational training of pupils who come to the workplace to perform vocational training, and his work includes a number of activities related to pedagogical activities. The paper is processed as a theoretical study. At the end of the paper, on the basis of the processing of available resources for the characteristics and demands placed on the instructor of vocational training, areas and indicators of competencies are identified. The result of the text is the identification of three areas of competence of the instructor of vocational training (personal, professional, and pedagogical), each of which is developed into partial indicators pointing to individual components of competence (personality characteristics, knowledge, and skills). The text proposes a procedure for measuring these indicators using the scale of Hennessy and Hicks (2011) and using the categorization of research procedures according to Lepič and Koucký (2012) and Mikkonen et al. (2017).

Keywords: non-formal adult education, further vocational training, instructor of vocational training, competences

 

References

A Memorandum on Lifelong Learning (2000). Brussels: European Commission. (Online). Dostupné z https://uil.unesco.org

Arifin, M. A., et al. (2017). Addressing competency gaps for vocational instructor through competency modelling. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 7(4), 1201-1216.
https://doi.org/10.6007/IJARBSS/v7-i4/2970


Bartoňková, H. (2010). Firemní vzdělávání. Praha: Grada.

Beneš, M. (2014). Andragogika. 2. vyd. Praha: Grada.

Cedefop. (2016a). Supporting teachers and trainers. (Online). Dostupné z www.cedefop.europa.eu

Cedefop. (2016b). Professional development for VET teachers and trainers. Briefing note. (Online). Dostupné z www.cedefop.europa.eu

Cedefop. (2020). Vocational education and training in Europe. (Online). Dostupné z www.cedefop.europa.eu

Česká školní inspekce. (2004). Inspekční zpráva. (Online). Dostupné z https://portal.csicr.cz/

Česká školní inspekce. (2020). Registr inspekčních zpráv. (Online). Dostupné z https://portal.csicr.cz/

ČSÚ. (2018a). Vzdělávání zaměstnaných osob. Praha: ČSÚ. (Online). Dostupné z www.czso.cz

ČSÚ. (2018b). Vzdělávání dospělých v České republice. Praha: ČSÚ. (Online). Dostupné z www.czso.cz

EU. (2010). The Bruges communiqué on enhanced European cooperation in vocational education and training for the period 2011-2020. (Online). Dostupné z www.eqavet.eu

Eurostat. (2020). Early leavers from education and training. (Online). Dostupné z https://ec.europa.eu/eurostat

Hennessy, D. A., & Hicks, C. M. (2011). Hennessy-Hicks Training Needs Analysis Questionnaire and Manual. (Online). Dostupné z https://www.who.int/

Kaňáková, M. (2018). Střední školy školí své instruktory praktického vyučování. Učitelské noviny, 27, 36-37.

Kaňáková, M. (2019). Vzdělávání lektorů pro přípravu instruktorů ve firmách. Praha: Národní ústav pro vzdělávání. (Online). Dostupné z https://zamestnanyregion.blob.core.windows.net/

Kubeš, M., Spillerová, D., & Kurnický, R. (2004). Manažerské kompetence: způsobilosti výjimečných manažerů. Praha: Grada.

Lepič, M., & Koucký, J. (2012). Kvalifikační potřeby trhu práce. Praha: NÚV.

Lucia, A. D., & Lepsinger, R. (1999). The art and science of competency models. San Francisco: Jossey-Bass.

Maxwell, J. (2012). Qualitative research design: An interactive approach. 3. vyd. London: Sage.

Mikkonen, S., et al. (2017). Guiding workplace learning in vocational education and training: A literature review. Empirical Research in Vocational Education and Traininig, 9(9).
https://doi.org/10.1186/s40461-017-0053-4


MPO. (2017). Metodická doporučení k zapojení zaměstnavatelů do systémového definování obsahů středního odborného vzdělávání. (Online). Dostupné z www.mpo.cz

MŠMT. (2016). Doporučení k zabezpečení jednotného postupu při uzavírání smlouvy o obsahu, rozsahu a podmínkách konání praktického vyučování realizovaného na pracovištích fyzických či právnických osob, které mají oprávnění k činnosti související s daným oborem vzdělání. (Online). Dostupné z www.msmt.cz

Neužilová, M. (2018). Instruktor u poskytovatele praktického vyučování. (Online). Dostupné z https://www.impulsprokarieru.cz

NSK. (2020). Instruktor praktické výuky u zaměstnavatele. (Online). Dostupné z www.narodnikvalifikace.cz

NUV. (2015). Instruktor praktického vyučování. (Online). Dostupné z www.nuv.cz/pospolu

NUV. (2019). Střední školy vítají vzdělávání instruktorů praktického vyučování, samy v něm pomáhají. (Online). Dostupné z www.nuv.cz

O*NET. (2020). O*NET Resource Center. (Online). Dostupné z www.onetcenter.org

Průcha, J. (2005). Český pedagogický výzkum: problém využitelnosti produktů. In J. Vašťatková (ed.), Pedagogický výzkum: Reflexe společenských potřeb a očekávání. Sborník z XIII. konference ČAPV (s. 11-16). Olomouc: Univerzita Palackého.

Průcha, J. (2019). Odborné školství a odborné vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer.

Průcha, J. (2020). Pedagogický výzkum a využití v praxi - téma pro diskuzi. Pedagogika, 70(1), 97-101.
https://doi.org/10.14712/23362189.2019.1584


Průcha, J., & Veteška, J. (2014). Andragogický slovník. 2. vyd. Praha: Grada.

Rosenthal, R., & Jacobson, L. (1992). Pygmalion in the classroom. Wales: Crown House.

Sanghi, S. (2008). The handbook of competency mapping. 2. vyd. Los Angeles: Sage.

Spencer, L. M., & Spencer, S. M. (1993). Competence at work. New York: John Wiley & Sons.

Starý, K., Laufková, V., et al. (2016). Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál.

Švaříček, R., Šeďová, K., et al. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.

Tight, M. (2003). Key concepts in adult education and training. 2. vyd. London: Routledge.

Tureckiová, M., & Veteška, J. (2011). Význam kvalifikací a kompetencí v profesním vzdělávání dospělých. In T. Janík, P. Knecht & S. Šebestová (Eds.), Smíšený design v pedagogickém výzkumu: Sborník příspěvků z 19. výroční konference ČAPV (s. 62-67). Brno: Masarykova univerzita.
https://doi.org/10.5817/PdF.P210-CAPV-2012-79


Vencovská, T., Kaňáková, M., & Bečvářová, L. (2015). Instruktor. Praha: Národní ústav pro vzdělávání. (Online). Dostupné z www.nuv.cz/pospolu

Veteška, J. (2016). Přehled andragogiky. Praha: Portál.

Vyhláška č. 13/2005 Sb., o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři.

Vyhláška č. 374/2006 Sb., kterou se mění vyhláška č. 13/2005 Sb., o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři.

Zákon č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání.

Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících.

Published

2020-10-04

Issue

Section

Theoretical paper