Thirty Years of Professional Development of Teachers in the Czech Republic: A review study

Authors

  • Kristýna Šejnohová Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání

DOI:

https://doi.org/10.14712/23362189.2022.2203

Keywords:

professional development, further education, teacher, review study

Abstract

The paper deals with the topic of the development of the professional development of teachers in the Czech Republic during the last thirty years in order to gain a better understanding of the context of this phenomenon. The first part presents an outline of research, projects, and legislative changes implemented from the 1990s until nowadays. Changes in the terminology used and benefits of the projects that have not yet been reflected on through educational policy are recorded. The second part presents a narrative review study, which analyses 21 selected studies on the basis of established criteria to answer research questions focused on the methodology they used and the main findings of the individual studies. The outputs are presented by using several main topics to which the findings relate. Themes such as trust, cooperation among teachers, and reflection are essential for the effective development of teachers and are the subject of projects implemented in recent years. New methods and tools are introduced, such as reflective video recordings, which can be used for the effective implementation of teachers’ professional development. Over the past thirty years, pedagogical research has brought major findings in the field of the professional development of teachers and continues to further explore phenomena associated with it. Therefore, the question is how educational policy, or pedagogical practice, will work with these outputs.

References

Boudová, S., Šťastný, V., Basl, J., Zatloukal, T., Andrys, O., & Pražáková, D. (2020). Mezinárodní šetření TALIS 2018: Zkušenosti, názory a postoje učitelů a ředitelů škol. 2., rozšířené vyd. Česká školní inspekce.

Černý, K., & Procházková, L. (2012, březen). Závěrečná zpráva k přidané hodnotě projektu Cesta ke kvalitě v období 2009-2012. Cesta ke kvalitě. Dostupné z https://nuov.cz/ae/vyzkumy-a-sbery-informaci

Hrubá, J. (1995). Kdo ví nejlépe, co je dobré pro vzdělávání učitelů? Učitelské listy, 3(8), 14.

Hrubá, J. (2001). Systém dalšího vzdělávání učitelů v troskách. Učitelské listy, 8(2), 3.

Hrubá, J. (2004). Kdo rozlouskne ořech DVU?. Učitelské listy, 11(6), 1.

Janík, T., Spilková, V., & Píšová, M. (2014). Standard a kariérní systém učitele: problémy předložené koncepce v širších souvislostech. Pedagogická orientace, 24(2), 259-274.

https://doi.org/10.5817/PedOr2014-2-259

Kohnová, J. (2004). Další vzdělávání učitelů a jejich profesní rozvoj. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

Kohnová, J. (2012). Profesní rozvoj učitelů a cíle školního vzdělávání. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

Lazarová, B. (2006). Cesty dalšího vzdělávání učitelů. Paido.

Mareš, J. (2013). Přehledové studie: jejich typologie, funkce a způsob vytváření. Pedagogická orientace, 23(4), 427-454.

https://doi.org/10.5817/PedOr2013-4-427

Michek, S., & Spilková, V. (2021). Pád karierního systému pro pedagogické pracovníky v roce 2017 - případová studie vzdělávací politiky. Pedagogika, 71(3), 323-350.

https://doi.org/10.14712/23362189.2021.979

MŠMT. (2001). Bílá kniha - Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Dostupné z www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/bila-kniha-narodni-program-rozvoje-vzdelani-v-cr

MŠMT. (2020). Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Dostupné z www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030

NIDV. (2021). Kariérní systém. Národní institut pro další vzdělávání. Dostupné z https://projekty.nidv.cz/projekty/archiv-projektu-esf/140-karierni-system

NPI. (2021). Poslání. Národní pedagogický institut České republiky. Dostupné z www.npi.cz/o-nas/poslani

NÚOV. (2008). Cesta ke kvalitě. Národní ústav odborného vzdělávání. Dostupné z www.nuov.cz/ae

NÚV. (0000). O nás. Národní ústav pro vzdělávání. Dostupné z http://www.nuv.cz/vse-o-nuv

Podpora práce učitelů. (2001). Projekt rezortního výzkumu MŠMT ČR LS 20006. Učitelské noviny, 104(25), 15-18.

Pražáková, D. (2021). Profesní rozvoj učitelů v datech ČŠI. Řízení školy. (Online). Dostupné z www.rizeniskoly.cz/cz/aktuality/profesni-rozvoj-ucitelu-v-datech-csi.a-7752.html

Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2009). Pedagogický slovník. 6., aktualiz. a rozš. vyd. Portál.

Rýdl, K. (2003). Inovace školských systémů. Institut sociálních vztahů.

Rýdl, K. (2014). Vývoj standardizace profese učitele v České republice − nekonečný příběh?. Orbis scholae, 8(3), 9-21.

https://doi.org/10.14712/23363177.2015.55

Spilková, V. (2007). Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Pedagogika, 57(4), 338-348.

Spilková, V., & Straková, J. (2021). Pedagogický výzkum a vzdělávací politika - jak dál?. Pedagogika, 70(1), 315-322.

https://doi.org/10.14712/23362189.2021.996

SRP (2021). O nás. Národní pedagogický institut ČR. Strategické řízení a plánování ve školách a v územích. Dostupné z https://vedemeskolu.npi.cz/o-nas/

Starý, K., Dvořák, D., Greger, D., & Duschinská, K. (2012). Profesní rozvoj učitelů. Podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. Karolinum.

SYPO. (2021). O projektu. Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů. Dostupné z www.projektsypo.cz/o-nas/o-projektu.html

Štefflová, J. (2014). Copak být "jenom" učitel nestačí?: Připravený kariérní systém pedagogy demotivuje, tvrdí jeho odpůrci. Učitelské noviny, 117(10), 18-20.

Štefflová, J. (2017). Další vzdělávání pod jinou vlajkou? Učitelské noviny, 120(32), 7.

Vašutová, J. (1999). Učitel a jeho vzdělávání v příspěvcích mezinárodní vědecké konference. Učitelské listy, 6(3), 12.

Vlčková, K., & Lojdová, K. (2016). Když čísla a slova spolupracují: smíšený design v ukázkách z výzkumu moci ve školní třídě. Pedagogická orientace, 26(3), 482-511.

https://doi.org/10.5817/PedOr2016-3-482

Vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků (2005).

Walterová, E. (Ed.). (2001). Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém. Výstup projektu rezortního výzkumu MŠMT ČR č. LS 20007 Podpora práce učitelů: sborník z celostátní konference. 2. díl.

Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).

Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů.

PŘÍLOHA 1: SEZNAM ANALYZOVANÝCH ZDROJŮ

Adamec, P. (2019). Vztah a motivace učitelů odborných předmětů k dalšímu vzdělávání. Pedagogika, 69(2), 165-184.

https://doi.org/10.14712/23362189.2018.862

Beran, J., Mareš, J., & Ježek, S. (2007). Rezervované postoje učitelů k dalšímu vzdělávání jako jeden z rizikových faktorů kurikulární reformy. Orbis scholae, 2(1), 111-130.

https://doi.org/10.14712/23363177.2018.156

Brücknerová, K., & Novotný, P. (2015). Typologie mezigeneračního učení mezi učiteli. Lifelong Learning - celoživotní vzdělávání, 5(3), 140-162.

https://doi.org/10.11118/lifele20150503140

Brücknerová, K., & Novotný, P. (2017). Trust within teaching staff and mutual learning among teachers. Studia paedagogica, 22(2), 67-95.

https://doi.org/10.5817/SP2017-2-5

Chvál, M., Dvořák, D., Starý, K., & Marková, K. (2008). Design-based research při hledání cest dalšího vzdělávání učitelů. Orbis scholae, 2(3), 107-130.

https://doi.org/10.14712/23363177.2018.259

Janík, T., Černá, M., Najvar, P., Samková, L., Rokos, L., & Petr, J. (2020). Video v učitelském vzdělávání: přístupy a výzvy. Pedagogická orientace, 30(1), 5-31.

https://doi.org/10.5817/PedOr2020-1-5

Kasíková, H. (2003). Učitel na cestě inovací. Studia paedagogica, 51(8), 47-67.

Kargerová, J. P., Vallin, P., Rosolová, K. E., & Bajerová, K. (2020). Cognitive operations in teachers' development of reflective skills: WANDA Group reflection in a Czech primary school. Pedagogika, 70(4), 592-613.

https://doi.org/10.14712/23362189.2020.1695

Kašparová, V., Potužníková, E., & Janík, T. (2015). Subjektivně vnímaná zdatnost učitelů v kontextu jejich profesního vzdělávání: zjištění a výzvy z šetření TALIS 2013. Pedagogická orientace, 25(4), 528-556.

https://doi.org/10.5817/PedOr2015-4-528

Koubek, P. (2016). Být sama sebou: případová studie subjektivních teorií učitelky v kontextu profesního rozvoje. Pedagogická orientace, 26(1), 95-116.

https://doi.org/10.5817/PedOr2016-1-95

Koubek, P., & Janík, T. (2015). Výzkumy subjektivních teorií učitelů v kontextu profesního rozvoje: přehledová studie. Studia paedagogica, 20(3), 47-67.

https://doi.org/10.5817/SP2015-3-4

Lazarová, B. (2005). Psychologické aspekty profesionálního rozvoje učitelů: rezistence vůči změně. Pedagogika, 55(2), 102-118.

Lazarová, B., & Prokopová, A. (2004) Učitelé a jejich další vzdělávání: k některým psychologickým aspektům. Pedagogika, 54(3), 261-273.

Michek, S. (2016). Využití aktivit podporujících profesní rozvoj a vnímání jejich překážek učiteli základních a středních škol. Pedagogika, 66(4), 408-426.

https://doi.org/10.14712/23362189.2016.316

Minaříková, E., Uličná, K., Píšová, M., Janík, T., & Janík, M. (2016). Videokluby jako forma profesního vzdělávání učitelů: otevřenost komunikace z pohledu učitelů. Pedagogika, 66(4), 443-461.

https://doi.org/10.14712/23362189.2016.351

Novotný, P., & Brücknerová, K. (2016). Informální mezigenerační učení v učitelských sborech: rozdíly v zapojení generací do učebních interakcí. Orbis scholae, 10(1), 11-33.

https://doi.org/10.14712/23363177.2016.12

Rozkovcová, A., & Nišponská, M. (2015). Covey's professional habits in Czech elementary and lower secondary novice teachers. e-Pedagogium, 15(4), 33-45.

https://doi.org/10.5507/epd.2015.045

Straková, J. (2010). Pedagogické činnosti českých učitelů v mezinárodním srovnání. Pedagogika, 60(3-4), 81-96.

Syslová, Z., & Ziklová, N. (2016). Developing professional skills in pre-primary teachers via reflexion and self-reflection. e-Pedagogium, 16(2), 108-119.

https://doi.org/10.5507/epd.2016.020

Šeďová, K. (2016). Reflexe jako nástroj změny komunikačního chování učitele: případová studie. Pedagogika, 66(4), 477-494.

https://doi.org/10.14712/23362189.2016.317

Vondrová, N., Cachová, J., Coufalová, J., & Krátká, M. (2016). "Lesson study" v českých podmínkách: Jak učitelé vnímali svou účast a jaký vliv měla na jejich všímání si didakticko-matematických jevů. Pedagogika, 66(4), 427-442.

https://doi.org/10.14712/23362189.2016.321

Published

2023-06-20

Issue

Section

Review paper