Krize ontologie – výzva edukace

Autoři

  • Michal Černý Katedra informačních studií a knihovnictví, FF MU

DOI:

https://doi.org/10.14712/23362189.2023.3184

Klíčová slova:

ontologie, krize, filosofie výchovy, filosofie edukace, atomismus, Kuhn, Lakoff, Hejdánek, Latour, Šíp

Abstrakt

Studie vychází z reflexe současné dominantní filosofie edukace jako atomisticky redukovaného chápání skutečnosti. Tato redukce byla v době průmyslové revoluce a rané moderny mimořádně produktivní, ale současně vede k omezené schopnosti edukačně vhodně reflektovat komplexní fenomén. Studie se v tomto bodě opírá především o koncepty nepředmětného a předmětného myšlení u Hejdánka. Východisko vidí v pojetí ontologie procesuální a ekologické, tak jak o ní uvažují Šíp, Lakoff a Latour. Studie se opírá o Kuhnův model vývoje vědy a vychází z něj v analýze dvou – v prostředí školy existujících – fenoménů, totiž globální ekologické krize a formování identity, ve kterých důraz na entitní pojetí vede k nemožnosti se s těmito fenomény vypořádat. Závěrečná část studie upozorňuje na vybrané konceptualizace, které vedou k možnosti opuštění pouze atomistické redukce ontologického popisu světa a nabízejí perspektivy více multiparadigmatického, procesuálního chápání edukace.

Reference

Adam, B., Beck, U., & Loon, J. van (Eds.). (2000). The risk society and beyond: Critical issues for social theory. Sage.

https://doi.org/10.4135/9781446219539

Azimovna, F. M. (2020). Formation of spiritual and moral values of pupils in physical education lessons. Asian Journal of Multidimensional Research, 9(11), 99-103.

https://doi.org/10.5958/2278-4853.2020.00280.3

Aziz-Zadeh, L., & Damasio, A. (2008). Embodied semantics for actions: Findings from functional brain imaging. Journal of Physiology-Paris, 102(1-3), 35-39.

https://doi.org/10.1016/j.jphysparis.2008.03.012

PMid:18472250

Baidoo-Anu, D., & Owusu Ansah, K. (2023). Education in the era of generative artificial intelligence (AI): Understanding the potential benefits of ChatGPT in promoting teaching and learning. Journal of AI, 7(1), 52-62.

https://doi.org/10.61969/jai.1337500

Bauman, Z. (2004). Individualizovaná společnost. Mladá fronta.

Bauman, Z. (2005). Education in liquid modernity. The Review of Education, Pedagogy, and Cultural Studies, 27(4), 303-317.

https://doi.org/10.1080/10714410500338873

Bauman, Z. (2013). Liquid modernity. John Wiley & Sons.

Beck, U. (1992). Risk society: Towards a new modernity. Sage.

Bělohradský, V. (2021). Čas pléthokracie: Když části jsou větší než celky a světový duch spadl z koně. 65. pole.

Beurden, E. K., Kia, A. M., Zask, A., Dietrich, U., & Rose, L. (2013). Making sense in a complex landscape: How the Cynefin Framework from Complex Adaptive Systems Theory can inform health promotion practice. Health Promotion International, 28(1), 73-83.

https://doi.org/10.1093/heapro/dar089

PMid:22128193

Bridle, J. (2018). New dark age: Technology and the end of the future. Verso Books.

https://doi.org/10.17104/9783406741784

Caldera, S., Desha, C., & Dawes, L. (2022). Applying Cynefin framework to explore the experiences of engineering educators undertaking "emergency remote teaching" during the COVID-19 pandemic. Australasian Journal of Engineering Education, 27(1), 3-15.

https://doi.org/10.1080/22054952.2021.2020958

Cantor, G. N., Christie, J. R. R., Hodge, M. J. S., & Olby, R. C. (Eds.). (2020). Companion to the history of modern science. Routledge.

Clark, A., & Chalmers, D. (1998). The extended mind. Analysis, 58(1), 7-19.

https://doi.org/10.1093/analys/58.1.7

Coeckelbergh, M., & Gunkel, D. J. (2023). ChatGPT: deconstructing the debate and moving it forward. AI & Society, 39, 2221-2231.

https://doi.org/10.1007/s00146-023-01710-4

Cormier, D. (2008). Rhizomatic education: Community as curriculum. Innovate: Journal of Online Education, 4(5).

Cormier, D. (2017). The community is the curriculum subtitle: A rhizomatic learning companion. (Online). Dostupné z https://davecormier.pressbooks.com/.

Damasio, A. R. (2000). Descartesův omyl: Emoce, rozum a lidský mozek. Mladá fronta.

Damasio, A. R. (2018). The strange order of things: Life, feeling, and the making of the cultures. Pantheon Books.

Dewey, J. (1986). Experience and education. The Educational Forum, 50(3), 241-252.

https://doi.org/10.1080/00131728609335764

Dorrien, G. (2009). Social ethics in the making: Interpreting an American tradition. John Wiley & Sons.

https://doi.org/10.1002/9781444305760

Duggan, J., Sherman, U., Carbery, R., & McDonnell, A. (2020). Algorithmic management and app‐work in the gig economy: A research agenda for employment relations and HRM. Human Resource Management Journal, 30(1), 114-132.

https://doi.org/10.1111/1748-8583.12258

Dutton, W. H. (2004). Social transformation in an information society: Rethinking access to you and the world. UNESCO.

Felski, R. (1994). The gender of modernity. In S. Ledger, J. McDonagh & J. Spencer (Eds.), Political Gender. Routledge.

https://doi.org/10.4159/9780674036796

Floridi, L. (2011). The construction of personal identities online. Minds & Machines, 21(4), 477-479.

https://doi.org/10.1007/s11023-011-9254-y

Floridi, L. (2014). The fourth revolution: How the infosphere is reshaping human reality. Oxford University Press.

Floridi, L. (Ed.). (2015). The onlife manifesto: Being human in a hyperconnected era. Springer.

https://doi.org/10.1007/978-3-319-04093-6

Floridi, L. (2019). The logic of information: A theory of philosophy as conceptual design. Oxford University Press.

https://doi.org/10.1093/oso/9780198833635.001.0001

Foucault, M. (2000). Dohlížet a trestat: Kniha o zrodu vězení. Dauphin.

Frey, C. B., & Osborne, M. A. (2017). The future of employment: How susceptible are jobs to computerisation? Technological Forecasting and Social Change, 114, 254-280.

https://doi.org/10.1016/j.techfore.2016.08.019

Halík, T. (2021). Odpoledne křesťanství: Odvaha k proměně. Lidové noviny.

Heidegger, M. (1993a). Básnicky bydlí člověk. Oikoymenh.

Heidegger, M. (1993b). Konec filosofie a úkol myšlení. 2. vyd. Oikoymenh.

Heidegger, M. (2004). Věda, technika a zamyšlení. Oikoymenh.

Heidegger, M. (2014). Co znamená myslet? Oikoymenh.

Heidegger, M. (2016). Původ uměleckého díla. Oikoymenh.

Heidegger, M. (2018). Bytí a čas. Oikoymenh.

Heidegger, M., & Chvatík, I. (2023). Úvahy II-VI : Černé sešity 1931-1938. Academia.

Hejdánek, L. (1997). Nepředmětnost v myšlení a ve skutečnosti. Oikoymenh.

Holmberg, Å., Jensen, P., & Vetere, A. (2021). Spirituality - a forgotten dimension? Developing spiritual literacy in family therapy practice. Journal of Family Therapy, 43(1), 78-95.

https://doi.org/10.1111/1467-6427.12298

Hoppner, T., & Streatfeild, L. (2023). ChatGPT, Bard & Co.: An introduction to AI for competition and regulatory lawyers. 9 Hausfeld Competition Bulletin, 1(1).

https://doi.org/10.2139/ssrn.4371681

Ibáñez-Rueda, N., Guillén-Royo, M., & Guardiola, J. (2020). Pro-environmental behavior, connectedness to nature, and wellbeing dimensions among Granada students. Sustainability, 12(21).

https://doi.org/10.3390/su12219171

Jarvis, P. (2012). Teaching, learning, and education in late modernity: The selected works of Peter Jarvis. Routledge.

https://doi.org/10.4324/9780203802946

Jemelka, P. (2022). Environmentální hodnoty a přírodní próza. Studia Philosophica, 69(2), 7-26.

https://doi.org/10.5817/SPh2022-2-2

Johnson, M. (2017). Embodied mind, meaning, and reason. University of Chicago Press.

https://doi.org/10.7208/chicago/9780226500393.001.0001

Jones, J. (2022, únor 17). LGBT identification in U.S. ticks up to 7.1%. Politics 17. 2. 2022.

Kahneman, D. (2011). Thinking, fast and slow. Farrar, Strauss and Giroux.

Keller, J. (2000). Vzestup a pád středních vrstev. SLON.

Kellner, D. (2018). Donald Trump, globalization, and modernity. Fudan Journal of the Humanities and Social Sciences, 11(3), 265-284.

https://doi.org/10.1007/s40647-017-0208-5

Kratochvíl, Z. (2023). Demokritos B. (Online). Dostupné z www.fysis.cz/presokratici/demokritos/Dem_b.htm.

Krüger, K.-H. (2016). Gesellschaftlicher Wertewandel: Generation X, Y, Z - und dann? In H. Klaus & H. J. Schneider (Eds.), Personalperspektiven: Human Resource Management und Führung im ständigen Wandel (s. 39-71). Springer Fachmedien.

https://doi.org/10.1007/978-3-658-13971-1_3

Kučerová, T., & Lesáková, M. (2019). Dnes už rozlišujeme přes 40 variant pohlaví, řekl v Rozstřelu genderový expert. (Online). iDnes.cz, 21. 11. 2019.

Kuhn, T. S. (1996). The structure of scientific revolutions. 3. vyd. University of Chicago Press.

https://doi.org/10.7208/chicago/9780226458106.001.0001

Kurzweil, R. (2006). Reinventing humanity: The future of machine-human intelligence. The Futurist, 40(2), 39-40, 42-46.

Lakoff, G. (2008). Women, fire, and dangerous things: What categories reveal about the mind. University of Chicago Press.

Lakoff, G., & Johnson, M. (1999). Philosophy in the flesh: The embodied mind and its challenge to Western thought. Basic Books.

Latour, B. (1993). We have never been modern. Harvard University Press.

Latour, B. (1996). On actor-network theory: A few clarifications. Soziale Welt, 47(4), 369-381.

Latour, B. (2007). Reassembling the social: An introduction to actor-network-theory. Oxford University Press.

Latour, B. (2020). Zpátky na zem: Jak se vyznat v politice Nového klimatického režimu. Neklid.

Latour, B. (2021). After lockdown: A metamorphosis. Polity Press.

Leclercq-Vandelannoitte, A. (2022). Is employee technological "ill-being" missing from corporate responsibility? The foucauldian ethics of ubiquitous IT uses in organizations. In K. Martin, K. Shilton & J. Smith (Eds.), Business and the ethical implications of technology (s. 33-55). Springer.

https://doi.org/10.1007/978-3-031-18794-0_3

Lehmann, P., Ammunét, T., Barton, M., Battisti, A., Eigenbrode, S. D., Jepsen, J. U., … & Björkman, C. (2020). Complex responses of global insect pests to climate warming. Frontiers in Ecology and the Environment, 18(3), 141-150.

https://doi.org/10.1002/fee.2160

Lévinas, E. (1997). Totalita a nekonečno: Esej o exterioritě. Oikoymenh.

Lloyd, A. (2010). Framing information literacy as information practice: Site ontology and practice theory. Journal of Documentation, 66(2), 245-258.

https://doi.org/10.1108/00220411011023643

Mestenhauser, J. A. (1988). Culture, learning, and the disciplines. NAFSA Association of International Educators.

Mestenhauser, J. A. (2015). On the hologram of international education: With Raya Hegeman-Davis, Amy Lee, Nue Lor, & Rhiannon Williams. In R. D. Williams & A. Lee (Eds.), Internationalizing higher education: Critical collaborations across the curriculum (s. 3-16). Sense Publishers.

https://doi.org/10.1007/978-94-6209-980-7_1

Mestenhauser, J. A., & Ellingboe, B. J. (2005). Leadership knowledge and international education. International Educator, 14(6), 36.

Meyer, T., Sales Marques, J. L. de, & Telò, M. (Ed.). (2020). Cultures, nationalism and populism: New challenges to multilateralism. Routledge.

https://doi.org/10.4324/9780429260421

Novotný, J., & Svobodová, J. (2021). Jak pracuje věda. 2. vyd. Burian a Tichák.

O'Neil, J. M., Good, G. E., & Holmes, S. (1995). Fifteen years of theory and research on men's gender role conflict: New paradigms for empirical research. In R. F. Levant & W. S. Pollack (Eds.), A new psychology of men (s. 164-206). Basic Books.

O'Neill, B. C., Carter, T. R., Ebi, K., Harrison, P. A., Kemp-Benedict, E., Kok, K., … & Pichs-Madruga, R. (2020). Achievements and needs for the climate change scenario framework. Nature Climate Change, 10(12).

https://doi.org/10.1038/s41558-020-00952-0

PMid:33262808

Palouš, R. (2008). Heretická škola: O filosofii výchovy ve světověku a Patočkově pedagogice čili filipika proti upadlé škole. Oikoymenh.

Palouš, R. (2009). Paradoxy výchovy. Karolinum.

Palouš, R. (2010). Filosofická reflexe několika pojmů školské pedagogiky. Karolinum.

Patočka, J. (1996). Péče o duši I. Oikoymenh.

Patočka, J. (2003). Úvod do fenomenologické filosofie. Oikoymenh.

Patočka, J. (2024). Může filosofie zaniknout? Oikoymenh.

Pembleton, D. J., & Fry, G. W. (2022). Reimagining the field of international education through the vision of a Renaissance internationalist: The Minnesota case. In A. M. D'Angelo, M. K. O'Brien & G. Marty (Eds.), Mestenhauser and the possibilities of international education (s. 44-57). Routledge.

https://doi.org/10.4324/9781003159810-7

Pickard, S., Bowman, B., & Arya, D. (2020). "We are radical in our kindness": The political socialisation, motivations, demands and protest actions of young environmental activists in Britain. Youth and Globalization, 2(2), 251-280.

https://doi.org/10.1163/25895745-02020007

Průcha, J. (2002). Moderní pedagogika. Portál.

Ricoeur, P., Petříček, M., & Dvořáková, V. (2000). Čas a vyprávění. I: Zápletka a historické vyprávění. Oikoymenh.

Rupert, R. D. (2010). Cognitive systems and the extended mind. Oxford University Press.

https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195379457.001.0001

Sakkopoulos, S. A., & Vitoratos, E. G. (1996). Empirical foundations of atomism in ancient Greek philosophy. Science & Education, 5(3), 293-303.

https://doi.org/10.1007/BF00414318

Siemens, G. (2005). Connectivism: A learning theory for the digital age. Interacion Journal of Instructional Technology & Distance Learning, 2(1).

Siemens, G. (2018). Connectivism. In R. E. West (Ed.), Foundations of learning and instructional design technology (kap. 19). (Online). Dostupné z https://lidtfoundations.pressbooks.com/chapter/connectivism.

Sokol, J. (2014). Etika, život, instituce: Pokus o praktickou filosofii. Vyšehrad.

Sokol, J. (2015). Moc, peníze a právo: Esej o společnosti a jejích institucích. Vyšehrad.

Sokol, J. (2016). Člověk jako osoba: Filosofická antropologie. 3. vyd. Vyšehrad.

Spracklen, K. (2020). Populism, nationalism and masculinity today: A review. In K. Spracklen, Metal music and the re-imagining of masculinity, place, race and nation (s. 29-42). Emerald Publishing Limited.

https://doi.org/10.1108/978-1-83867-443-420201004

Steh, B., Kalin, J., & Mazgon, J. (2014). The role and responsibility of teachers and students in university studies: A comparative analysis of the views expressed by pedagogy students. Zbornik Instituta za pedagoska istrazivanja, 46, 50-68.

https://doi.org/10.2298/ZIPI1401050S

Steinerová J. (2020). Etika digitálnych informácií vo svetle sociálnych hodnôt informácií. Itlib, 24(2), 6-21.

https://doi.org/10.52036/1335793X.2021.1-2.24-30

Šíp, R. (2013). Problematické aspekty současné pedagogiky z pohledu pedagogické filozofie: Vztah praxe a teorie a potlačení somatické dimense pedagogických procesů. Masarykova univerzita.

Šíp, R. (2019). Proč školství a jeho aktéři selhávají. Masarykova univerzita.

https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9378-2019

Taggart, G. (2002). Spiritual literacy and tacit knowledge. Journal of Beliefs & Values, 23(1), 7-17.

https://doi.org/10.1080/13617670220125638

Teilhard de Chardin, P. (1990). Vesmír a lidstvo. Vyšehrad.

Stahování

Publikováno

2025-01-31

Číslo

Sekce

Studie – teoretická