Research, Experts, and Politicians – the Strange Life of the Idea of Inclusive Education in the Czech Republic

Authors

  • Stanislav Štech

DOI:

https://doi.org/10.14712/23362189.2021.981

Keywords:

educational policy, special educational needs, modifiability, inclusion, experts

Abstract

The impact of knowledge from educational research on political decisions is always mediated and affects it if it clearly legitimises it. The legitimacy of the decision is determined by its strong “cognitive foundations”, i.e. by the persuasiveness of the knowledge politicians recognise when that knowledge is in line with societyʼs shared values. The analysis of the introduction of inclusive education in the Czech Republic identified a weak link between the key concept of modifiability and the reference idea of equality of chances. The mediators transmitting the cognitive core of the political decision were not researchers, but the so-called experts emphasising organisational barriers to the education of pupils with special educational needs in mainstream schools. Their voices were amplified by the media and, as a result, led to the reform, the knowledge core of which has not been used. The cognitive foundations of the change were not challenged with the possibilities and limits of the (cognitive) modifiability of pupilsʼ dispositions and with the concept of innate and unchangeable learning prerequisites. Only the controversy over the abstract humanistic ideal of equality of chances remained on the scene.

References

Artiles, A. J., Kozleski, E. B., Waitoller, F., & Lukinbeal, C. (2011). Inclusive education and the interlocking of ability and race in the U.S.: Notes for an educational equity research program. In Artiles, A. J. et al. (Eds.), Inclusive education (s. 45-68). Cambridge, MA: Harvard Education Press.

Brown, Z. (2016). Inclusive education: perspectives on pedagogy, policy and practice. New York: Routledge.

https://doi.org/10.4324/9781315691152

Březinová, M. (2014). Návod na posílání dětí do zvláštních škol se změní, psychiatři se bouří. MF DNES, 11. 12. 2014

CPIV (2013). Centra podpory inkluzivního vzdělávání 2009-2013: Metodika. Dostupné z www.nuv.cz

CVVM (2020). Veřejnost o speciálních školách a inkluzivním vzdělávání - září 2020. Tisková zpráva. Dostupné z https://cvvm.soc.cas.cz

ČOSIV (2014). Analýza ČOSIV: Nálepkování dětí diagnózou mentální postižení v České republice. Dostupné z https://cosiv.cz/cs/2014

Dahl, R. A. (1961). Who governs? Democracy and power in an American city. New Haven (Conn.): Yale University Press.

Denglerová, D., & Šíp, R. (2021). Optimalizací inkluze k prohlubování nerovností ve vzdělávání. Pedagogika, 71(1), 126-130.

https://doi.org/10.14712/23362189.2020.1917

Eliášová, K. (2014a). Reforma škol vázne na boji o IQ dětí. Lidové noviny, 12. 12. 2014.

Eliášová, K. (2014b). Školský zákon se zadřel kvůli testům IQ. Lidové noviny, 22. 12. 2014.

Ericsson, K. A., Charness, N., Feltovich, P. J., & Hoffman, R. R. (Eds.). (2006) The Cambridge handbook of expertise and expert performance. Cambridge: Cambridge University Press.

https://doi.org/10.1017/CBO9780511816796

Evropský soud pro lidská práva (2007). Věc D. H. a ostatní proti České republice. Dostupné z https://hudoc.echr.coe.int

Farrell, P., & Ainscow, M. (Eds.). (2002). Making special education inclusive from research to practice. London: David Fulton.

Freeman, R., & Sturdy, S. (2015). Knowledge in policy: Embodied, inscribed, enacted. Chicago: Bristol University Press.

https://doi.org/10.2307/j.ctt9qgztx

Genieys, W., & a Hassenteufel, P. (2012). Qui gouverne les politiques publiques?

https://doi.org/10.3917/gap.122.0089

Par-delà la sociologie des élites. Gouvernement et Action Publique, 2, 89-115.

Hanushek, E., & Wössmann, L. (2006). Does educational tracking affect performance and inequality? Difference in differences evidence across countries. Economic Journal, 116(510), C63-C76.

https://doi.org/10.1111/j.1468-0297.2006.01076.x

Hassenteufel, P. (2011). Sociologie politique : l'action publique. 2. vyd. Paris: Armand Colin.

https://doi.org/10.3917/arco.hasse.2011.01

Kozulin, A. (1998). Psychological tools: A sociocultural approach to education. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Liessmann, K. (2015) Hodina duchů. Praxe nevzdělanosti. Polemický spis. Praha: Academia.

Mikulajová, M., Nováková Schöffelová, M., Tokárová, O., & Dostálová, A. (2016). Trénink jazykových schopností podle D. B. Elkonina. Předgrafémová a grafémová etapa. 2. vyd. Praha: Centrum ROZUM.

Moree, D. (2018). Systém v ne-systému aneb inkluze rok poté. Praha: Nadace OSF.

MŠMT (2018). První rok společného vzdělávání - hlavní závěry 2. analýzy. Dostupné z www.msmt.cz

NAPIV (2009). Národní akční plán inkluzivního vzdělávání. Dostupné z www.inkluze.upol.cz

Odehnal, M. (2016a). Dopis premiérovi a členům vlády. Dostupné z www.ceskaskola.cz/2016/04/martin-odehnal-otevreny-dopis-vlade-cr.html

Odehnal, M. (2016b). Inkluze v Kocourkově aneb My to zvládnem! Dostupné z www.ceskaskola.cz/2016/02/martin-odehnal-inkluze-v-kocourkove.html

Pivarč, J. (2020). Na cestě k inkluzi: proměny pedagogických procesů ve vzdělávání a jejich pojetí učiteli a zástupci vedeni ZŠ. Praha: Pedagogická fakulta UK.

Porter, G. L., & Smith, D. (Eds.). (2011). Exploring inclusive educational practices through professional inquiry. Rotterdam: Sense.

https://doi.org/10.1007/978-94-6091-558-1

RAMPS (2014). Rozvoj a metodická podpora poradenských služeb: Metodiky a doporučení. Dostupné z www.nuv.cz/t/zp

Sabatier, P., & Schlager, E. (2000). Les approches cognitives des politiques publiques : perspectives américaines. Revue Française de Science Politique, 50(2), 209-234.

https://doi.org/10.3406/rfsp.2000.395465

Salamanca (1994). The Salamanca statement and framework for action on special needs education. World Conference on Special Needs Education: Access and Quality. Salamanca, Spain, 7-10 June 1994. Dostupné z www.right-to-education.org

Sindelarová, B. (2013). Předcházíme poruchám učení: Soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Praha: Portál.

Soriano, V., Watkins, A., Ebersold, S., & Symeonidou, S. (Eds.). (2016). Country policy review and analysis: Methodology report. Odense, Denmark: European Agency for Special Needs and Inclusive Education.

SPIV (2015). Systémová podpora inkluzívního vzdělávání. Dostupné z www.inkluze.upol.cz/portal

Straková, J., Simonová, J., & Friedlaenderová, H. (2019). Postoje odborné a laické veřejnosti k inkluzivnímu vzdělávání v kontextu obecných postojů k vnější diferenciaci. Studia paedagogica, 24(1), 79-106.

https://doi.org/10.5817/SP2019-1-4

Štech, S. (2018). Inkluzivní vzdělávání - obtížné zvládání "rozmanitosti" v praxi. Pedagogická orientace, 28(2), 382-398.

https://doi.org/10.5817/PedOr2018-2-382

Štech, S. (2019). Analýza společného zdělávání v zrcadle dat. Dostupné z http://stanslavstech.cz/?p=204

Štech, S. (2020). Trápení s užitečností pedagogického výzkumu: jen ztraceni v překladu? Pedagogika, 70(1), 109-117.

https://doi.org/10.14712/23362189.2020.1638

Štech, S. (v tisku). Inclusive education as a magnifying glass of problems of the democratisation of school education. In M. Kohout Diaz & M. Strouhal (Eds.), Cultures of inclusive education and democratic citizenship: Comparative perspectives. Praha: Karolinum.

Švarcová, I. (2016). Odbornice na pedagogiku: Inkluze je nesmysl! Děti budou trpět. Dostupné z www.blesk.cz/clanek/zpravy-politika

Tzuriel, D. (2001). Dynamic assessment of young children. New York: Kluwer Academic / Plenum Publishers.

https://doi.org/10.1007/978-1-4615-1255-4

Velčovský, V. (2020). Jak se píše o inkluzi? Společné vzdělávání pohledem korpusové lingvistiky. e-Pedagogium, 20(3), 46-55.

https://doi.org/10.5507/epd.2020.019

Weber, M. (1971). Économie et société. Paris: Plon.

Weiss, C. H. (1979). The many meanings of research utilization. Public Administration Review, 39(5), 426-431.

https://doi.org/10.2307/3109916

Wood, D. J., Bruner, J. S., & Ross, G. (1976). The role of tutoring in problem solving. Journal of Child Psychiatry and Psychology, 17(2), 89-100.

https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1976.tb00381.x

PMid:932126

Zanten van, A. (2013). Connaissances et politiques d'éducation : quelles interactions? Revue française de pédagogie, 182, 5-8.

https://doi.org/10.4000/rfp.3979

Zilcher, L., & Svoboda, Z. (2019): Inkluzivní vzdělávání: Efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada.

Published

2021-09-30