Kritéria pro posuzování studií

Orientační kritéria posuzování studií v časopise Pedagogika

1. Odpovídá rukopis tematicky časopisu Pedagogika?

Viz sekce Tematické zaměření.

2. Dodržení maximálního limitu rozsahu a přináležitost k typu studie:

  • Vyhovuje studie svým rozsahem?
    Rozsah 15–30 normostran (tj. 27 000 – 45 000 znaků včetně mezer); rozsáhlé přílohy je možné po domluvě s redakcí publikovat elektronicky.
  • Přináleží text k jednomu z typů studií vydávaných v Pedagogice?
    Vydávané studie: teoretické, historické, přehledové, metodologické, výzkumné.

3. Obsahová kritéria (jejich uplatnění a zdůraznění závisí na typu studie):

  • Má text jedno hlavní téma?
  • Uvádí autor současný stav poznání?
  • Je zvolené téma aktuální?
  • Jsou hlavní argumenty průkazné?
  • Je text terminologicky správný a je zvolená terminologie ve všech částech dodržována?
  • Je vzorek a použitá metoda dostatečně popsána, aby se dal výzkum zopakovat?
  • Je statistický postup a jeho interpretace korektní?
  • Je prezentace výsledků srozumitelná pro potenciální čtenáře?
  • Má text jasné závěry a odpovídají prezentované úrovni zobecnění?

4. Formální kritéria:

  • Jsou uvedena klíčová slova a abstrakt?
  • Je text přehledně členěn do logicky koncipovaných oddílů s adekvátními mezititulky?
  • Je uvedena literatura (s citacemi dle normy)? Cituje autor klíčové domácí i zahraniční prameny? Je počet citací adekvátní zvolenému žánru a tématu?
  • Jsou tabulky dobře voleny a jsou přehledné?
  • Jsou grafy správně označeny a jsou srozumitelné?
  • Obsahuje rukopis prohlášení o původnosti textu a jeho výhradním zadání do časopisu Pedagogika? Viz sekce Pro autory.

5. Doporučení a závěry recenzenta:

  • Publikovat text.
  • Publikovat po drobných úpravách, které jsou v posudku specifikovány.
  • Vrátit k závažnějším úpravám (jakým – specifikovat).
  • Doporučuji k zásadnímu přepracování.
  • Nejsem si jist/a – doporučuji další posouzení.
  • Doporučuji poslat do jiného časopisu, a to např. do:
  • Doporučuji text vrátit autorovi s tím, že ho nelze v Pedagogice publikovat.