Videokluby jako forma profesního vzdělávání učitelů: otevřenost komunikace z pohledu učitelů
DOI:
https://doi.org/10.14712/23362189.2016.351Abstrakt
Abstrakt: Tato studie se zabývá videokluby jakožto intenzivní formou profesního vzdělávání učitelů. V teoretické části se zaměřuje na profesní učící se komunity a na využití videosekvencí v rámci profesního rozvoje učitelů. Poté je představeno naše pojetí videoklubů pro učitele anglického jazyka na základních školách. Cílem předkládané studie bylo prozkoumat, jak účastníci videoklubů popisují svou zkušenost s touto formou profesního rozvoje, především vzhledem ke komunikaci a skupinové dynamice. Videoklubů se zúčastnilo 11 učitelů anglického jazyka, kteří pracovali ve třech skupinách. Zdrojem dat byly rozhovory s jednotlivými účastníky, přepisy videozáznamů posledního setkání videoklubů a emailové zpětné vazby účastníků, které psali po každém ze setkání. Data byla zpracována metodou tematické analýzy. Výsledky naznačují, že ačkoliv učitelé popisovali atmosféru videoklubů jako příjemnou a otevřenou, zjevně pociťovali nedostatek kritiky a přítomnost diplomacie a korektnosti. Jejich postoje ke kritice se ale lišily – některým chyběla, jiní ji naopak nevnímali jako nutnou součást videoklubů, jelikož každý z učitelů má vlastní přístup a kritizovat je proto nežádoucí. Tyto postoje otevírají otázku, zda se v některých skupinách nejednalo spíše o pseudokomunitu a vyhýbání se konfliktu a jak tomuto nastavení mohou tvůrci a facilitátoři podobných programů předejít.
Klíčová slova: videokluby, profesní rozvoj učitelů, profesní učící se komunita, video v učitelském vzdělávání
Reference
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101. Dostupné z http://eprints.uwe.ac.uk/11735
http://dx.doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
Desimone, L. M. (2009). Improving impact studies of teachers' professional development: Toward better conceptualizations and measures. Educational researcher, 38(3), 181–199.
http://dx.doi.org/10.3102/0013189X08331140
Gaudin, C., & Chalies, S. (2015). Video viewing in teacher education and professional development: A literature review. Educational Research Review, 16, 41–67.
http://dx.doi.org/10.1016/j.edurev.2015.06.001
Grossman, P., Wineburg, S., & Woolworth, S. (2001). Toward a theory of teacher community. Teachers College Record, 103, 942–1012.
http://dx.doi.org/10.1111/0161-4681.00140
Hargreaves, A. (2000). Four ages of professionalism and professional learning. Teachers and Teaching: History and Practice, 6(2), 151–182.
http://dx.doi.org/10.1080/713698714
Janík, T., Minaříková, E., Píšová, M., Uličná, K., & Janík, M. (2016). Profesní vidění a jeho rozvíjení prostřednictvím videoklubů. Brno: Munipress.
Kašparová, V., Holečková, A., Hučín, J., Janík, T., Najvar, P., Píšová, M., et al. (2015). Analytická zpráva z šetření TALIS 2013. Praha: Česká školní inspekce.
Koellner, K., Jacobs, J., Borko, H., Schneider, C., Pittman, M. E., Eiteljorg, E., et al. (2007). The Problem-Solving Cycle: A model to support the development of teachers' professional knowledge. Mathematical Thinking and Learning, 9(3), 273–303.
http://dx.doi.org/10.1080/10986060701360944
Lefstein, A., & Snell, J. (2011). Professional vision and the politics of teacher learning. Teaching and Teacher Education, 27(3), 505–514.
http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2010.10.004
Littlewood, W. (1981). Communicative language teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
Littlewood, W. (2004). The task-based approach: Some questions and suggestions. ELT Journal, 58(4), 319–326.
http://dx.doi.org/10.1093/elt/58.4.319
Minaříková, E., & Janík, T. (2012). Profesní vidění učitelů: od hledání pojmu k možnostem jeho uchopení. Pedagogická orientace, 22(2), 181–204.
http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2012-2-181
Najvar, P., Najvarová, V., Janík, T., & Šebestová, S. (2011). Videostudie v edukačním výzkumu. Brno: Paido.
Rimmele, R. (2002). Videograph. Multimedia-Player zur Kodierung von Videos. Kiel: IPN.
Roth, J. K., Garnier, H. E., Chen, C., Lemmens, M., Schwille, K., & Wickler, N. I. Z. (2011). Videobased lesson analysis: Effective science PD for teacher and student learning. Journal of Research in Science Teaching, 48(2), 117–148.
http://dx.doi.org/10.1002/tea.20408
Seidel, T., Stürmer, K., Blomberg, G., Kobarg, M., & Schwindt, K. (2011). Teacher learning from analysis of videotaped classroom situations: Does it make a difference whether teachers observe their own teaching or that of others? Teaching and Teacher Education, 27(2), 259–267.
http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2010.08.009
Sherin, M. G. (2004). New perspectives on the role of video in teacher education. In J. Brophy (Ed.), Using video in teacher education (s. 1–27). Amsterdam: Elsevier.
Sherin, M. G. (2007). The development of teachers´ professional vision in video clubs. In R. Goldman, R. Pea, B. Barron & S. J. Derry (Eds.), Video research in the learning sciences (s. 383–395). London: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
Sherin, M. G., & van Es, E. A. (2009). Effects of video club participation on teachers' professional vision. Journal of Teacher Education, 60(1), 20–37.
http://dx.doi.org/10.1177/0022487108328155
Shulman, L. S., & Shulman, J. H. (2004). How and what teachers learn: A shifting perspective. Journal of Curriculum Studies, 36(2), 257–271.
http://dx.doi.org/10.1080/0022027032000148298
Schön, D. A. (1983). The reflective practitioner. London: Basic Books.
Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. (2002). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Stoll, L., Bolam, R., McMahon, A., Wallace, M., & Thomas, S. (2006). Professional learning communities: A review of the literature. Journal of Educational Change, 7, 221–258.
http://dx.doi.org/10.1007/s10833-006-0001-8
Tickle L. (1994). The induction of new teachers. London: Casell. van Es, E. A. (2012). Examining the development of a teacher learning community: The case of a video club. Teaching and Teacher Education, 28(2), 182–192.
van Es, E. A., & Sherin, M. G. (2008). Mathematics teachers' learning to notice" in the context of a video club. Teaching and Teacher Education, 24(2), 244–276.
http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2006.11.005
van Es, E. A., Tunney, J., Golgsmith, L. T., & Seago, N. (2014a). A framework for the facilitation of teachers' analysis of video. Journal of Teacher Education, 65(4), 340–356.
http://dx.doi.org/10.1177/0022487114534266
van Es, E. A., Tunney, J., Seago, N., & Goldsmith, L. T. (2014b). Facilitation practices for supporting teacher learning with video. In B. Calandra & P. J. Rich (Eds.), Digital video for teacher education: Research and practice (s. 109–126). Abingdon: Routledge.
Vondrová, N., Cachová, J., Coufalová, J., & Krátká, M. (2016). Lesson study" v českých podmínkách: Jak učitelé vnímali svou účast a jaký vliv měla na jejich všímání si didakticko-matematických jevů. Pedagogika, 66(4), 427–442.
Westheimer, J. (1998). Among schoolteachers: Community, autonomy, and ideology in teachers' work. New York: Teachers College Press.
Zhang, M., Lundeberg, M., & Koehler, M. J. (2015). Affordances and challenges of different types of video for teachers' professional development. In B. Calandra & P. J. Rich (Eds.), Digital video for teacher education: Research and practice (s. 147–163). Abingdon: Routledge.